۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

حذف قرعه کشی خودرو منتفی شد؟ / جایگزین نداریم!

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۳۱
کد خبر: 611741
حذف قرعه کشی خودرو منتفی شد؟ / جایگزین نداریم!

وزیر صنعت وعده داده است که سال آینده قرعه کشی خودرو حذف می شود اما بررسی گزارش های بورسی حاکی از آن است که نه تنها وضعیت تولید خودرو چندان جالب نیست که حالا آزادسازی واردات خودرو برای بار سوم مردود شده است.

اقتصاد آنلاین- آوا فلاح؛ پژوهشکده پولی و بانکی گزارشی از شاخص تولید صنعتی شرکت ‌های بورسی در دی ماه امسال منتشر کرده و نوشته است که برای بار سوم شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی منفی شده و رشد منفی برخی صنایع مانند خودروسازی همراه با کاهش موجودی انبار بوده است که می‌ توان دلیل آن را محدودیتی از طرف عرضه مانند کمبود مواد اولیه وارداتی دانست.

بر اساس این گزارش یکی از صنایعی که در دوره‌های اخیر بیشترین تغییر را در موجودی انبار دارد، صنعت خودروسازی است که این صنعت از مرداد تا اسفند سال ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد اما از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به بعد در بیشتر ماه‌ها (به جز خردادماه و آذرماه) موجودی انبار این صنعت کاهش داشته است. به طوری که از اردیبهشت تا دی‌ماه به طور متوسط به میزان ۶ درصد از تولید این صنعت از موجودی انبار در این صنعت کاسته شده است.

این موضوع به آن معنی است که تولید خودرو در ماه های آینده تضعیف خواهد شد. از آن سمت کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مصوبه آزادسازی واردات خودرو را از دستور کار خود خارج کرد و به این ترتیب مشخص نیست که علی فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چگونه می خواهد سال آینده قرعه کشی خودرو را حذف کند؟

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد وعده وزیر صنعت درباره حذف قرعه کشی خودرو به اقتصاد آنلاین گفت: حذف قرعه کشی خودرو امکان پذیر نیست. آن هم در شرایطی که تقاضا بیشتر از  عرضه است. آقای وزیر چگونه و بر چه مبنایی قول داده است قرعه کشی خودرو حذف می شود؟

او تاکید کرد: البته اگر این موضوع اتفاق بیفتد اتفاق خوبی است اما بحث اصلی درباره جایگزین قرعه کشی است. با حذف قرعه کشی چگونه می خواهند پاسخگوی این همه تقاضا باشند؟ در تولید که تغییری اتفاق نیفتاده است. واردات هم که وجود ندارد تا بخشی از تقاضا را جبران کند، پس چگونه این تقاضا باید جبران شود؟ هنوز هیچ پاسخ و هیچ راه جایگزینی برای آن وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو به تعادل نرسد قیمت خودرو در حاشیه بازار حذف نخواهد شد و وزارت صمت ابتدا باید یا تولید را افزایش دهد یا از طریق واردات بخشی از نیاز کشور را جبران کند و بعد حرف از حذف قرعه کشی خودرو بزند.

جدی درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو پس از احیای برجام هم گفت: در رابطه با موضوع چگونگی واردات خودرو با احیای برجام وزارت صمت باید با توجه به شرایط تصمیم گیری کند و بحث واردات خودرو و عرضه آن در اختیار دولت است و دولت می تواند تصمیم بگیرد که مانند گذشته واردات خودرو ممنوع باشد یا متناسب با شرایط جدید تصمیم های جدیدی اتخاذ کند.