۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

خرید خودروی تصادفی به صرفه است؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۵۷
کد خبر: 610314
خرید خودروی تصادفی به صرفه است؟

کاهش قدرت خرید مشتریان ایرانی باعث شده است که دوباره بازار خرید خودروهای تصادفی داغ شود؛ اما فعالان بازار خودرو می گویند که خرید این خودروها ممکن است هزینه هایی به مراتب سنگین تر از خرید یک خودروی نو به مشتریان تحمیل کند.

اقتصاد آنلاین- آوا فلاح؛ فعالان بازار می گویند که با کاهش قدرت خرید مردم، بازار خودروهای تصادفی داغ شده است؛ اما آیا خرید خودروهای تصادفی عاقلانه است؟

داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو درباره باید و نبایدهای خرید خودروهای تصادفی به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: موقع خرید خودرو به دلیل تخصصی بودن موضوع باید حتما خریدار از تیم کارشناسان حرفه ای و خبره کمک بگیرد تا آنها را در امر خرید خودرو راهنمایی کند و وضعیت سلامت خودرو  را به لحاظ فنی تایید یا رد کند و اینکه فرد با خواندن مطلب در مورد کارشناسی خودرو یا دیدن کلیپ و ویدئویی تصور کند می تواند به تمام عیوب پیدا و پنهان خودرو مسلط شود، تصور اشتباهی است که ممکن است متحمل خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی برای خود و دیگران شود.

او در ادامه افزود: خرید خودروی تصادفی بنا به چند دلیل به افراد غیر کارشناس توصیه نمی شود. البته باید گفت که منظور از تصادفی، تصادف جزئی نیست. به طور مثال اگر سر  گلگیر خودرو ضربه خورده باشد یا گوشه کاپوت آسیب دیده باشد، نمی شود گفت که این خودروها خودروی تصادفی محسوب می شود و در عرف بازار خودرو، خودروی تصادفی به خودروهایی گفته می شود که تصادف سنگین داشته اند. تصادف هایی که با خوردگی شاسی ها و ستونها و به طور کلی قطعاتی که ضریب ایمنی و مقاومت اتاق  و شاسی خودرو را پایین می آورد مهم است و خرید اینگونه خودرو ها هرگز توصیه نمی شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: گاهی پیش می آید که برخی مشتریان بازار خودرو به تصور خودشان خودروهایی با تصادف سطحی خریداری می کنند. در ظاهر ماجرا هم خودرو مثلا از ناحیه گلگیر تصادف کرده  یا یکی- دو لکه رنگ دارد اما این افراد غافل از این موضوع هستند که این خودروها تصادفات سنگینی داشته اند و شاید شاسی این خودروها دچار آسیب شده  و بر اثر فشار و ضربه، محور چرخ ها از تنظیم خارج شده باشد. ممکن است این خودرو ها با کمک تعمیرات ، تعویض قطعات حتی بهره گیری از دستگاه های شاسی کشی ظاهر نسبتا سالمی پیدا کنند و خریدار را فریب بدهند.

این کارشناس فنی همچنین گفت: اگر قصد خرید خودرو کار کرده یا تصادفی دارید خودروهایی را انتخاب کنید که بیشتر از یک تا 3 لکه رنگ در ظاهر خود نداشته باشند. چرا که ممکن است در خیلی از مواقع خودرو از لحاظ بدنه بسیار سالم بوده اما در تصادفی گارد ریل به موتور ماشین برخورد کرده است و ماشین از سمت جلو پنجره دچار آسیب شده اما روی بدنه هیچ خط و خشی وجود ندارد و فقط موتور از جا کنده و دوباره در جای خود قرار گرفته است و باید تاکید کنم که ما در ایران قطعات و دستگاه هایی نداریم که این ماشین ها را به خوبی کالیبره شاسی کشی و تعمیر اساسی کند.

او در پایان افزود: این خودروها به دلیل داشتن خطای مونتاژی برای خرید، بازسازی و نگه داری توصیه نمی شود و اگر خودرو مشکلاتی نظیر لاستیک سابی، روغن ریزی، صدای نامتعارف موتور یا خرابی و خوردن شدن کاتالیزور اگزوز بر اثر ضربه را داشته باشد، خرید آن توصیه نمی شود و مردم باید تا حد ممکن خودرو صفر مطابق بودجه در نظر گرفته شده خریداری کنند یا خودروهای در حد صفر را انتخاب کنند و از خرید خودرو تصادفی اجتناب کنند