۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاسی بلند جدید مکث موتور روژیانگ X۵ (مشخصات فنی + پیش بینی قیمت)

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
کد خبر: 608853
شاسی بلند جدید مکث موتور روژیانگ X۵ (مشخصات فنی + پیش بینی قیمت)

ظاهرا قرار است مکث موتور یک کراس اوور لوکس چینی به نام روژیانگ X5 از تولیدات کمپانی بایک را به فهرست محصولات خود اضافه کند و آن را از سال ۱۴۰۱ در ایران به فروش برساند. این محصول در دسته کراس اوورهای نسبتا بزرگ هفت نفره قرار می‌گیرد و از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند . در ادامه به معرفی بایک x5 محصول جدید مکث موتور پرداخته‌ایم.

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ ماموت خودرو با معرفی برند جدید مکث موتور تصمیم گرفته تا به یک بازیگر پرفروغ‌تر در عرصه خودروسازی کشور و به‌ویژه محصولات سواری تبدیل شود. مکث موتور کار خود را با ارائه پیکاپ کلوت آغاز کرد و مسئولان این شرکت در همان دوران خبر عرضه یک شاسی بلند و یک کراس اوور را نیز دادند. حالا گویا این وعده بیش از پیش به موعود خود نزدیک‌تر می‌شود و گویا قرار است یک شاسی بلند جدید در نمایشگاه خودرو تهران و یا یک رویداد اختصاصی دیگر، از سوی مکث موتور به بازار ایران معرفی شود.

مکث موتور روژیانگ X5

طبق آخرین اخبار دریافتی، این کراس اوور جدید یکی از محصولات کمپانی بایک چین است که تحت برند زیرمجموعه این شرکت یعنی روژیانگ تولید می‌شود. روژیانگ ایکس ۵ که احتمالا با نام مکث موتور ایکس ۵ و یا یک نام ایرانی وارد بازار ما خواهد شد، جدیدترین کراس اوور مونتاژی ماموت خودرو است که ما در این مقاله به بررسی مشخصات آن خواهیم پرداخت.

بررسی طراحی و مشخصات بدنه بایک روژیانگ x5 مکث موتور

روژیانگ x5 محصول سال ۲۰۲۱ بوده و اولین خودرویی است که تحت این برند از سوی کمپانی بایک به بازار عرضه می‌شود. طراحی بدنه این خودرو به نحوی صورت گرفته که بتواند خود را به عنوان یک شاسی بلند شهری نسبتا پر ابهت به بینندگان و مشتریان بشناساند. استایل کلی بدنه تا حدودی آشنا به نظر می‌رسد و یاد شاسی بلندهای اروپایی را در ذهن زنده می‌کند. اما نمای روبرو ایکس۵ با المان‌های شرقی بیشتری عجین شده و نوآوری‌های دوچندانی در آن مشاهده می‌شود.

مکث موتور روژیانگ X5

جلو پنجره بسیار بزرگ با نوارهای عمودی کروم رنگ و پس‌زمینه مشکی به همراه چراغ‌های نسبتاً کشیده در دو طرف آن، فرمی تقریبا لوکس، تا حدی اسپرت و البته نامهربان به چهره این کراس اوور بزرگ اعطا کرده است. دریچه‌های بزرگ و مثلثی شکل هواکش در کناره‌های سپر نیز استخوان‌بندی زمخت و اسپرت تری به چهره مکث ایکس5 بخشیده‌اند. فرآیند حجم پردازی روی نمای جانبی به صورت ملایم صورت گرفته اما حالت تقریبا عضلانی و ورزیده این خودرو تا حد زیادی حفظ شده است.

مکث موتور روژیانگ X5

 نمای عقب نیز طراحی ساده اما دلنشینی دارد که جای انتقاد چندانی برای عیب جویان باقی نخواهد گذاشت. در مجموع می‌توان گفت که این شاسی بلند میان سایز شهری سعی کرده ظاهر خود را به گونه‌ای آرایش کند که شمار زیادی از مشتریان با دیدن آن، از استایل دلنشین این خودرو ابراز رضایتمندی کنند و جای انتقاد چندانی برای کارشناسان باقی نماند. البته می‌شد طرح جلو پنجره جذاب‌تر از حالت فعلی شود تا هماهنگی بیشتری با سایر بخش‌ها نیز پیدا کند.

در مورد طراحی داخلی به‌ویژه طرح داشبورد این خودرو هم می‌توان گفت که بایک ایکس ۵ از داشبردی نسبتا مدرن بهره می‌برد و در عین حال ریشه‌های طراحی کلاسیک نیز در آن قابل احساس است. اشکال هندسی تندوتیز در کنار خطوط با زوایای نرم و ملایم، فرم دهنده شاکله اصلی داشبورد هستند که در مجموع نمایی قابل قبول را برای کابین این کراس اوور بزرگ به وجود آورده‌اند. حضور نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی به صورت ایستاده در بالای داشبورد و همچنین صفحه آمپر تمام دیجیتال، از نکات نسبتا مدرن در فضای داخلی بایک روژیانگ x5 به حساب می‌آیند.

مکث موتور روژیانگ X5

ضمنا در اینجا با ۲۸۱۵ میلی‌متر فاصله محوری روبرو هستیم. پس می‌توان به راحتی حدس زد که فضای کابین این خودرو کاملا جادار باشد و به‌خوبی از سرنشینان پذیرایی می‌کند. طول، عرض و ارتفاع بایک روژیانگ ایکس۵ به ترتیب برابر 4788، 1875 و 1730 میلی‌متر است. همچنین این خودرو در بازار چین به صورت ۵ یا ۷ نفره عرضه می‌شود که گویا مکث موتور قصد دارد نسخه هفت نفره این شاسی بلند شهری را به مشتریان خود تحویل دهد. 

مشخصات فنی روژیانگ x5 مکث موتور

تنها موتوری که شرکت بایک برای روژیانگ x5 در نظر گرفته یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر است که از این جهت بسیار به مشخصات فنی فیدلیتی بهمن موتور شباهت دارد.

این پیشرانه در خط تولید شرکت سازنده با کد TLE4G15D شناسایی می‌شود و در مکث ایکس ۵ با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت خواهد شد تا نیروی موتور را به تایرهای جلو برساند. متاسفانه خبری از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک در این شاسی بلند شهری نیست و بنابراین خبر هیجان‌انگیزی از این لحاظ نمی‌توانیم به اطلاع شما برسانیم.

مکث موتور روژیانگ X5

 بایک x5 حدود ۱۶۱۰ کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن هم حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. با توجه به نسبت توان به وزن این خودرو و همچنین ابعاد بدنه آن، می‌شود حدس زد که مکث موتور ایکس ۵ احتمالاً در فرایند شتاب صفر تا صد حدود ۱۳ ثانیه و یا کمی بیشتر زمان نیاز خواهد داشت. احتمالا بیشترین سرعت آن هم از ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.

جدول مشخصات فنی بایک روژیانگ x5 مکث موتور
نام خودرو
بایک روژیانگ x5 مکث موتور
نوع موتور
1.5 لیتر – توربو چهار سیلندر
توان
156 اسب بخار – 230 نیوتن متر
گیربکس
شش سرعته اتوماتیک – دیفرانسیل جلو
شتاب 0-100
بیش از 13 ثانیه
مصرف سوخت میانگین
7.5 لیتر در 100 کیلومتر
بیشترین سرعت
160 کیلومتر بر ساعت
وزن
1610 کیلوگرم
 

 

 

امکانات روژیانگ  x5برای بازار ایران

می‌توان حدس زد که شرکت مکث موتور سعی خواهد کرد امکانات قابل قبولی به‌ویژه در مقایسه با رقبای موجود در بازار ایران برای کراس اوور لوکس و جدید خود فراهم کند تا این خودرو بیشتر مورد توجه مشتریان و به‌ویژه افراد ثروتمندتر قرار بگیرد. در این راستا گمان می‌کنیم که حداقل امکاناتی در حد فیدلیتی بهمن موتور برای مکث x5 در نظر گرفته خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکث موتور روژیانگ X5

کروز کنترل، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سامانه های کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، پایش فشار باد تایرها، چهار، صندلی برقی راننده و سرنشین به همراه گرمکن، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی جلو ، روکش چرمی صندلی‌ها، روکش چرمی فرمان به همراه کلیدهای کنترل سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتومات دوگانه به همراه دریچه سرنشینان عقب، بلوتوث و usb ، حسگر پارک جلو و عقب، شارژر وایرلس، چراغ بدرقه، صفحه لمسی مالتی مدیا، صفحه پشت آمپر دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه و عقب، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، آینه داخلی ضد اشعه، سانروف پانوراما، دیلایت، ، درب صندوق برقی با توانایی تشخیص مانع.

مکث موتور روژیانگ X5

قیمت بایک روژیانگ x5 و حریفان آن در ایران

بایک روژیانگ x5 در بازار چین با قیمتی در محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار و در قالب تیپ‌های مختلف ۵ و ۷ نفره عرضه شده است. بنابراین با توجه به قیمت رقبای این خودرو در بازار ایران احتمالا باید منتظر ارزش حدودا یک تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی مکث موتور ایکس ۵ در کشورمان باشیم.

بر این اساس خودروهایی مثل کی ام سی k7 کرمان موتور، بهمن موتور فیدلیتی، چری تیگو ۷ پرو و...، مهم‌ترین رقیبان کراس اوور لوکس مکث موتور در کشورمان به حساب می‌آیند. گفته شده این خودرو در سال ۱۴۰۱ به خریداران ایرانی تحویل داده خواهد شد.