۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

خودرو با نفت تهاتر می شود؟ / سرانجام آزادسازی واردات خودرو به کجا رسید؟

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۴۴
کد خبر: 608277
خودرو با نفت تهاتر می شود؟ / سرانجام آزادسازی واردات خودرو به کجا رسید؟

طرح واردات خودرو در ازای صادرات در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده است که این روزها کابینه رییسی از تهاتر نفت با انواع کالا می گویند و این پرسش را مطرح کرده که آیا قرار است خودرو با نفت تهاتر شود؟

اقتصادآنلاین - آوا فلاح؛ طرح آزادسازی واردات خودرو پس از اینکه دو بار از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان رد شد، دوباره در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به تصویب آزادسازی واردات خودرو پیش از این به اقتصاد آنلاین گفته بود که از تصویب این طرح در کمیسیون تلفیق متعجب شده است، زیرا این طرح هر دو بار گذشته به دلیل کمبود ذخایر ارزی از سمت نهادهای بالادستی مجلس رد شده و حالا چه اتفاقی افتاده که این طرح باز هم در دستور کار قرار گرفته است؟ آیا مشکلات ارزی یک شبه حل شده است؟

از سمتی بحث تهاتر نفت با کالاهای مختلف در دستور کار وزارتخانه‌های مختلف قرار گرفته و این شائبه را ایجاد کرده که احتمالا واردات خودرو قرار است در ازای تهاتر با نفت انجام شود. 

تنگنای ارزی رفع شد؟

چندی پیش طرح واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد. این موضوع در حالی رخ می دهد که  پس خروج آمریکا از برجام واردات خودرو به کشور ممنوع شد و هربار که مجلس طرح آزادسازی واردات خودرو را به صحن برد این طرح به بهانه تنگنای ارزی رد شد. 

سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر گفته بود که ارز در اختیار کشور باید صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شود. اما خودرو جزو کالاهای اساسی نیست و نباید ارز کشور را صرف واردات خودرو کرد.

حالا اما وضعیت متفاوت است و کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ آزادسازی واردات خودرو را تصویب کرده است. 

این موضوع در حالی رخ می دهد که حالا کابینه ابراهیم رییسی می گوید تهاتر نفت با انواع کالا را در دستور کار خود قرار داده است. پیش از این وزارت نفت اعلام کرده بود که شرکت ملی نفت در ادامه بی اثر کردن تحریم ها، استفاده از شیوه تهاتر فروش نفت در مقابل کالا و تجهیزات را به عنوان یکی از شیوه های مطرح شده در وصول مطالبات نفتی مورد توجه قرار داده است.

از آن سمت تصویب طرح واردات خودرو در کمیسیون تلفیق مجلس این پرسش را پدید آورده که مشکل ارز بری خودرو برطرف شده یا قرار است واردات خودرو با تهاتر نفت انجام شود؟

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه به اقتصاد آنلاین می گوید: واردات خودرو توسط بخش خصوصی انجام می شود و در مورد تهاتر نهاده های دامی باید گفت چون تامین بخشی از آن بر عهده دولت است با ارز ۴۲۰۰ محاسبه می شود و ماهیت آن نسبت به واردات خودرو متفاوت است.

این نماینده مجلس تاکید می کند: تهاتر نفت فقط برای کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می گیرد چون دولت به هر نحوی که باشد باید کالاهای اساسی کشور را تامین کند و حالا با نبود ارز این کار را با تهاتر انجام می دهد.

جدی ادامه می دهد:  طرحی که درباره آزادسازی واردات خودرو تصویب شده، واردات خودرو در ازای صادرات قطعات و صنایع مرتبط با نیرو محرکه است و ۵۰ هزار خودرو نیز با نرخ ارز نیمایی به کشور وارد می شود.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در پاسخ به این پرسش به اقتصاد آنلاین  گفت: در حال حاضر در مجلس موضوعی مبنی بر تهاتر نفت برای واردات خودرو وجود ندارد و در رابطه با قیمت ارزی که قرار است برای واردات خودرو در نظر گرفته شود باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گیری کند. 

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم در این زمینه به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: در بحث خودرو همیشه چالش هایی وجود دارد؛ تهاتر نفت با خودرو بسیار بعید است و  این که بدون انتقال ارز بتوانند خودرو وارد کشور کنند بحثی است که تصویب شده ولی باید ببینیم در وزارت صمت چه اتفاقی می افتد. البته اولویت هم واردات خودروهای سواری نیست و  در حال حاضر صحبت از واردات خودروهای سنگین تجاری مانند اتوبوس ها، ماشین آلات سنگین و راهسازی است.