۰ نفر

عرضه خودرو به بازار زیاد می شود؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۵۲
کد خبر: 607076
عرضه خودرو به بازار زیاد می شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگرچه به لحاظ فنی امکان تامین یک میلیون و ۶۰۰ خودرو در سال آینده وجود دارد، اما از جهت تامین منابع مالی این کار نشدنی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بررسی آخرین آمار تولید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال ۶۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است و این در حالی است که وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو را تا پایان امسال داده است، بر این اساس  برای تحقق این وعده تا ۳ ماه دیگر باید ۴۳۰ هزار خودرو تولید و روانه بازار شود. 

وضعیت تولید خودرو در ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تولید خودرو طی این مدت فقط ۲.۱ درصد رشد داشته است، به طوری که در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۵۴ هزار خودرو سواری تولید و در ۹ ماهه ابتدای امسال نیز همان طور که اشاره شد ۶۷۰ هزار خودرو سواری تولید شده است. 

وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را برای سال آینده داده است و بر این اساس اعلام کرده که با افزایش تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و متناسب شدن عرضه و تقاضا، قرعه کشی خودرو در سال آینده حذف می شود. 

خودرو2

در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۹۰۳ هزار دستگاه انواع خودرو سواری در کشور تولید شده است که نسبت به سال ۱۳۹۸ که میزان تولید انواع خودرو سواری ۷۵۸ هزار دستگاه بوده ۱۹.۱ درصد رشد داشته است. 

خودرو3

فربد زاوه کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت و شرایط فعلی تولید آیا وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ خودرو در سال آینده محقق می‌شود و آیا از توان لازم برای تولید این تعداد خودرو برخوردار هستیم، گفت: از چند جنبه باید به این سوال پاسخ داد، اول اینکه آیا به لحاظ فنی و زیرساختی خودروسازان امکان بستن یا مونتاژ کردن قطعات خودرو تولید داخلی و خارجی را به یکدیگر دارند و دوم اینکه آیا امکان تامین منابع مالی آن وجود دارد و از طرفی آیا بازار برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو وجود دارد؟ 

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در گذشته تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تجربه شده است، افزود: لذا از نظر ظرفیت تولید مشکلی وجود ندارد، اما از منظر مالی و همچنین بازار فروش، واقعیت این است که چنین پنانسیلی وجود ندارد. 

زاوه بیان داشت: افزایش ۶۰ درصدی تیراژ تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به امسال به این معناست که باید منابع مالی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه تر شود که هم بازار قابلیت جذب آن را ندارد و هم توان تامین مالی آن وجود ندارد. 

وی افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی تولیدی  زمانی در کشور تولید و عرضه شد که قدرت خرید مردم ۴ برابر از الان بیشتر بود، بنابراین بدیهی است، وقتی شرایط اقتصادی را نداشته باشیم نمی‌توانیم به آمار طلایی فروش نیز دست یابیم. 

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صادراتی نیز در زمینه محصولات تولیدی خودرو کشورمان مطرح نیست، گفت: کسی این محصولات را نمی‌خرد و خودروهای تولیدی حتی در بازار انحصاری کشور نیز به سختی به فروش می‌رسد و لذا امکان ندارد در بازاری که یک مقدار رقابت وجود دارد، کسی مشتری خودروهای تولیدی ما باشد. 

زاوه اظهار داشت: بنابراین تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو برای سال آینده به لحاظ فنی و ظرفیت و توان تولید امکان پذیر است، اما از جهت تامین منابع مالی و بازار فروش، کار نشدنی است. 

وی اظهار داشت: از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار می رود با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز صراحتا به موضوع کیفیت خودرو انتقاد فرمودند، منافع مردم را در نظر بگیرند و منافع مردم الزاما تولید خودروی بیشتر آن هم تولید خودرو با ۲۵ سال عمر نیست و اساسا منافع مردم از این مسیر نمی‌گذرد، بلکه باید یکی از اقدامات همان ارتقا کیفیت تولید خودرو باشد. 

این گزارش می افزاید، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در دو مقطع کوتاه مدت، با نظارت بیشتر بر خوردو و همچنین اصلاحات اساسی در حوزه خودرو به صورت اساسی مساله کیفیت خودرو را حل خواهیم کرد.