۰ نفر

مقایسه فیدلیتی و چری تیگو ۷ پرو ؛ قیمت و مشخصات فنی

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳
کد خبر: 605916
مقایسه فیدلیتی  و چری تیگو ۷ پرو ؛ قیمت و مشخصات فنی

مقایسه فیدلیتی و چری تیگو ۷ پرو می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مقایسه‌های خودرویی در شرایط فعلی بازار خودرو کشور باشد. چراکه در حال حاضر جلوی ورود خودروهای وارداتی گرفته شده و صرفاً همین مدل‌های چینی هستند که تنوع اندکی به بازار اتومبیل کشورمان می‌بخشند. بنابراین در مقاله‌ای که مشغول مطالعه آن هستید، به طور کامل به مقایسه دو شاسی بلند شهری نسبتاً جدید بازار خودرو کشور یعنی فیدلیتی بهمن موتور و چری تیگو ۷ پرو مدیران خودرو می‌پردازیم.

 

تیگو ۷ پرو

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ فیدلیتی و چری تیگو ۷ پرو دو مورد از کراس اوورهای چینی بازار ایران محسوب می‌شوند که در زمان نگارش این متن، یکی از آنها یعنی فیدلیتی مدت‌هاست که به مشتریان تحویل داده شده اما چری تیگو ۷ پرو در آستانه ورود به بازار قرار دارد. از همین رو بهتر دیدیم تا این دو رقیب جدی در سگمنت کراس اوورهای شهری را مقابل هم قرار دهیم و ببینیم که کدام یک ماشین بهتری است. از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله مقایسه فیدلیتی و چری تیگو ۷ پرو از گروه خودرو اقتصاد آنلاین را از دست ندهید؛ چراکه اگر قصد خرید یکی از این دو محصول مونتاژی را داشته باشید، آنگاه قطعا نیاز به اطلاعات ارائه شده در این مقاله پیدا خواهید کرد.

تیگو ۷ پرو

شناسنامه فیدلیتی و چری تیگو ۷ پرو

فیدلیتی نامی است که پیش از این در صنعت خودروی جهان وجود نداشت؛ چراکه نام این خودرو در کشور چین جتور ایکس ۷۰ اس بوده و با این عنوان در بازارهای جهانی شناخته می‌شود. این خودرو محصول سال 2018 است، توسط یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی چری ساخته می‌شود و از لحاظ پلتفرم نیز اشتراکات زیادی با تولیدات چری دارد. بنابراین می‌شود گفت که دو خودروی حاضر در این مقاله پیوندهای خانوادگی و فامیلی دارند و از لحاظ ژنتیکی بسیار به هم نزدیک هستند.

چری تیگو ۷ پرو هم در واقع نسل دوم این سری از محصولات تیگو به‌حساب می‌آید که در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و شرکت مدیران خودرو نیز تصمیم گرفت تا این کراس اوور کامپکت را خیلی زود به لیست تولیدات خود در ایران اضافه کند. چری تیگو ۷ پرو از لحاظ ظاهری تفاوت‌های زیادی با مدل قبلی دارد اما  پیشرانه پیشین خود را حفظ کرده است. البته جعبه دنده آن تغییر کرده که در بخش مشخصات فنی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. این خودرو احتمالا تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ در ایران به فروش خواهد رسید و اولین خریداران می‌توانند آن را نهایتا تا نیمه نخست سال ۱۴۰۱ تحویل بگیرند.

تیگو ۷ پرو

مقایسه طراحی, فیدلیتی زیباتر است یا چری تیگو ۷ پرو

با توجه به آنکه فیدلیتی حدود یکی دو سال زودتر از تیگو ۷ پرو طراحی شده است، بنابراین می‌توان حدس زد که چهره آن نسبت به تیگو ۷ پرو تاحدی از المان‌های ساده‌تر تشکیل شده باشد. در بخش چهره این‌طور به نظر می‌رسد که فیدلیتی چهره‌ای نسبتا آرام و خانوادگی‌تر به خود گرفته و با متانت طبع بیشتری نظاره‌گر شماست. اما وقتی مقابل چری تیگو ۷ می‌ایستید می‌توان جسارت و حس ستیزه‌جویی بیشتری در نمای روبروی این خودرو مشاهده کرد. به نحوی که احتمالا مشتریان جوان‌تر ارتباط راحت‌تری با این سبک از طراحی چهره برقرار می‌کنند.

 فیدلیتی در نمای بغل طراحی ساده‌تر اما خوش‌فرم و عضلانی را برای خود در نظر گرفته و استایلی ورزیده را ارائه می‌دهد. تیگو ۷ نیز از لحاظ فرم بدنه و ورزیدگی، به دلیل اعمال حجم پردازی‌های منطقی روی پروفیل جانبی وضعیت مناسبی دارد. البته استفاده از تزئینات کرومی در کنار  رنگ مشکی ستون c  نمایی تقریبا لوکس‌تر برای بخش جانبی این خودرو پدید آورده است. در نمای عقب چری تیگو ۷ از چراغ‌های کشیده و پیوسته استفاده کرده که این روزها در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده می‌شود. اما فیدلیتی ترجیح داده تا همان فرم چراغ‌های قدیمی‌تر اما در عین حال کشیده و زیبا را ارائه دهد.

تیگو ۷ پرو

درمجموع به نظر می‌رسد هر دو خودرو از لحاظ ظاهری وضعیت مطلوبی داشته باشند اما شاید بتوان گفت که مشتریان مسن‌تر و خانواده‌ها طراحی فیدلیتی را تا حدی ترجیح دهند. اما چری تیگو ۷ پرو نیز بسیار زیبا و مجلل به نظر می‌رسد؛ به نحوی که حتی شاید بسیاری مشتریان این خودرو را نسبت به فیدلیتی لوکس‌تر بدانند. در عین حال المان‌های جوان‌پسند بیشتری نیز در ظاهر تیگو ۷ پرو مشاهده می‌شود که احیانا می‌تواند سلیقه مشتریان پرشمارتری را با خود همراه سازد.

در مورد طراحی کابین نیز باید گفت که وضعیت هر دو خودرو بسیار ایده‎ال و مناسب سلیقه‌های امروزی خواهد بود. طرح داشبورد و غربیلک فرمان هر دو کراس اوور شباهت نسبتا قابل توجهی به یکدیگر دارد و می‌توان گفت که از یک زبان طراحی پیروی می‌کنند. در این بین داشبورد فیدلیتی از پلاستیک خشک ساخته شده اما بخش‌های زیادی از داشبورد تیگو ۷ با روکش های چرمی پوشش داده شده است که موجب باکیفیت‌تر به نظر رسیدن کابین تیگو ۷ می‌شود. البته رودری‌های فیدلیتی همچون رقیبش در بسیاری نقاط دارای روکش چرمی است که این مسئله موجب رفاه بیشتر کاربران خواهد شد.

6

 

 از لحاظ فضای داخل کابین به دلیل فاصله محوری بزرگتر فیدلیتی، شاهد فضای جادارتری در کابین آن خواهید بود. ضمنا اگر مدل‌های ۷ نفره فیدلیتی را در نظر بگیرید، می‌توان دو نفر سرنشین کوچک‌جثه یا کودک را به‌راحتی در فضای صندلی‌های ردیف سوم جا داد. درنتیجه باید گفت فیدلیتی گزینه بهتری برای خانواده‌های پرجمعیت است. برتری دیگر کابین فیدلیتی حجم صندوق بسیار بزرگتر آن نسبت به تیگو ۷ پلاس است.

7

پشت صندلی‌های ردیف دوم فیدلیتی فضایی معادل ۱۶۸۰ لیتر جهت جا دادن اسباب و لوازم در نظر گرفته شده که در نوع خود یکی از بزرگترین صندوق عقب‌ های موجود در ایران به‌حساب می‌آید. این در حالی است که پشت صندلی‌های ردیف دوم چری تیگو هفت تنها ۴۷۵ لیتر فضا، حدودا معادل صندوق عقب یک پژو ۴۰۵ ظرفیت وجود دارد که مسلما چیزی کمتر از یک سوم ظرفیت صندوق فیدلیتی است.

8

بنابراین گرچه از حیث زیبایی و کیفیت کابین، هر دو خودرو در سطح مشابهی قرار می‌گیرند اما از لحاظ فاکتورهای کاربردپذیری وضعیت فیدلیتی برتر خواهد بود. به‌ویژه خانواده‌های پرجمعیت از حضور در کابین فیدلیتی احساس آرامش بیشتری خواهند داشت.

مقایسه فیدلیتی و چری تیگو ۷ پرو از نظر فنی

مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی و چری تیگو هفت پرو به ما نشان می‌دهد که این دو خودرو تقریبا از توان مشابهی برخوردار هستند. چراکه پیشرانه آنها در واقع از یک مدل بوده و به خانواده موتورهای اس کیو آر شرکت چری تعلق دارد. این پیشرانه ۱.۵ لیتری در فیدلیتی توانی معادل ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مطابق انتظار توان موتور تیگو ۷ پرو نیز برابر همین ارقام است اما به جای آنکه این میزان نیرو از طریق یک گیربکس دو کلاچه خشک به سمت محور جلو ارسال شود، تیگو ۷ پرو تصمیم گرفته تا گیربکس سی وی تی ۹ سرعته مشابه آنچه در چری آریزو ۶ به کار گرفته شده است را به منظور انتقال قدرت به سوی محور جلو، به کار بگیرد.

9

بنابراین از نظر هیجان رانندگی می‌توان گفت که فیدلیتی تجربه مهیج‌تری را ارائه خواهد داد. البته عملکرد گیربکس سی وی تی چری تیگو ۷ پرو تقریبا قابل قبول و مناسب برآورد می‌شود. حتی شرکت سازنده اعتقاد دارد که این گیربکس عملکردی مشابه جعبه دنده‌های شش سرعته اتوماتیک شرکت آیسین از خود ارائه می‌دهد. در مورد میزان شتاب صفر تا صد نیز با توجه به حدود ۱۷۵ کیلوگرم وزن بیشتر فیدلیتی، عملکرد این خودرو کمی‌کندتر از حریف خواهد بود. به نحوی که شتاب صفر تا صد آن در تستهای غیررسمی حدود ۱۲.۵ ثانیه برآورد شده است. این رقم برای چری تیگو ۷ پرو چیزی حدود ۱۱.۵ ثانیه است. بنابراین از لحاظ چابکی، محصول مدیران خودرو علی‌رغم استفاده از گیربکس سی وی تی، نسبت به فیدلیتی بهمن موتور برتری اندکی دارد.

10

کیفیت سواری تیگو ۷ پرو در مقایسه با محصول بهمن موتور تقریبا نرم و دلنشین‌تر است. به نحوی که اکثر کاربران کوبش کمتری را هنگام عبور از روی مسیرهای ناهموار درون کابین این خودرو احساس خواهند کرد. در عوض سیستم تعلیق فیدلیتی عملکرد اسپرت‌تری دارد و برخی کوبش و لرزش‌ها درون کابین این ماشین به میزان بیشتری احساس خواهند شد. هندلینگ و پایداری هر دو خودرو تقریبا متعادل و در یک سطح است و برای کراس ‌اوورهای خانوادگی متعادل برآورد می‌شود.

از لحاظ قدرت ترمزگیری نیز هر دو خودرو وضعیت نسبتا مناسبی دارند اما چری تیگو ۷ پرو با توجه به وزن کمتر، عملکرد بهتری در این زمینه ارائه می‌دهد و در فواصل کوتاه‌تری از توقف باز می‌ایستد. با مطالعه جدول زیر می‌توانید به مشخصات فنی هر دو خودروی مورد نظر را به صورت یکجا دست پیدا کنید.

خودرو

فیدلیتی بهمن موتور

تیگو 7 پرو مدیران خودرو

موتور

1.5 لیتری توربوشارژ/ چهار سیلندر

1.5 لیتری توربوشارژ/ چهار سیلندر

توان

155 اسب بخار / 230 نیوتن متر

155 اسب بخار / 230 نیوتن متر

گیربکس

شش سرعته دوکلاچه اتومات

CVT اتومات با 9 دنده مصنوعی

شتاب 0 100

حدود 12.5 ثانیه

حدود 11.5 ثانیه

انتقال قدرت

تک دیفرانسیل جلو

تک دیفرانسیل جلو

حداکثر سرعت

حدود 180 کیلومتر بر ساعت

حدود 180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

7.5 لیتر در 100 کیلومتر

7 لیتر در 100 کیلومتر

 

 

مقایسه امکانات رفاهی چری تیگو 7 پرو با فیدلیتی

هر دو کراس اوور مونتاژ داخل مورد نظر ما امکانات مطلوبی را به منظور افزایش سطح رفاه و ایمنی کاربران خود به خدمت گرفته‌اند. البته در این میان باید اعلام کنیم که در زمان نگارش این مطلب هنوز امکانات دقیق تیگو ۷ پرو از سوی مدیران خودرو اعلام نشده اما گفته می‌شود که امکاناتی به شرح زیر در محصول جدید مدیران خودرو وجود خواهد داشت:

تیگو ۷ پرو

 

دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جانبی، سانروف پانوراما، حسگرهای نور و باران، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در شیب، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم جداگانه برای سرنشین کنار و دریچه اختصاصی برای سرنشینان پشت، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، پایش فشار باد تایرها، مودهای رانندگی، فرمان برقی، شارژ وایرلس تلفن همراه، آینه الکتروکرومیک، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، سیستم کمکی EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، شش کیسه‌ هوای جلو و جانبی و پرده‌ای، تهویه مطبوع دوگانه، شارژ بی‌سیم موبایل، کلاستر 7 اینچی (پشت آمپر)، پنل 8 اینچی کنترل تهویه مطبوع و نمایشگر 10.25 اینچی داشبورد، سامانه استاپ-استارت، آینه‌های تاشونده برقی، چراغ دیلایت، باز شدن خودکار درب صندوق عقب و...

12

اما در لیست تجهیزات فیدلیتی نیز مواردی از این دست وجود دارد:

سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف خودرو در شیب، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه بالابر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار حرکت بین خطوط و تشخیص نقاط کور، سنسور فشار باد تایر، ایربگ های راننده  و سرنشین جلو و جانبی، تنظیمات برقی به همراه گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور باران، فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، تهویه مطبوع با دریچه عقب، بلندگو، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، جلو آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰:۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، اتولایت، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها سانروف پانوراما، دی لایت، حسگر پارک جلو و عقب، سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق توسط پا، جک هیدرولیکی درب موتور و سیستم تشخیص مانع درب صندوق.

بنابراین به نظر می‌رسد که آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو تقریبا در یک رده باشد اما با این حال چری تیگو ۷ پرو در مواردی همچون تعداد کیسه‌های هوا و بهره‌مندی از تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و ...، نسبت به حریف دارای برخی برتری‌ها است. فیدلیتی نیز از رادار حرکت بین خطوط . هشدار نقاط کور سود می‌برد که ظاهرا تیگو۷ پرو از آنها بی‌بهره است. البته باید تا مشخص شدن امکانات رسمی تیگو ۷ پرو توسط مدیران خودرو منتظر بمانیم و بعد به طور دقیق‌تر  نسبت به مقایسه آپشن‌های این دو مدل اظهارنظر کنیم.

13

نتیجه‌گیری

بعد از مطالعه مطالب فوق حالا به نظرتان چری تیگو ۷ پرو ارزش خرید بیشتری دارد یا فیدلیتی بهمن موتور؟ مشتریان باید با بودجه تقریبا مشابه فیدلیتی بخرند یا چری تیگو ۷ پرو؟

در پایان مقاله مقایسه فیدلیتی با چری تیگو ۷ پرو به نظر می‌رسد انتخاب میان یکی از این دو خودرو کاری بسیار سخت باشد. هر دو محصول طراحی ظاهری و داخلی بسیار جذاب و به‌روز را ارائه می‌دهند. عملکرد فنی مناسبی دارند و امکانات آن‌ها به خوبی پاسخگوی برآورده ساختن نیازهای رفاهی و ایمنی مشتریان ایرانی خواهد بود. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که هم فیدلیتی و هم تیگو ۷ پرو، هر دو جزو گزینه‌های مطلوب و کراس اوورهای جذاب بازار خودرو کشور به‌حساب می‌آیند.

14

البته در این بین اختلافاتی هم وجود دارد که همین اختلافات نیز می‌تواند نظر بعضی مشتریان را به سمت  یکی از این دو رقیب متمایل سازد. از جمله اینکه فیدلیتی فضای کابین و صندوق‌ عقب بسیار جادار را ارائه می‌دهد. بنابراین گزینه بهتری برای خانواده‌های پرجمعیت محسوب می‌شود. در سمت دیگر چری تیگو ۷ پرو عملکرد تقریبا پرشتاب‌تری دارد و از لحاظ ظاهری تا حدودی مهیج‌تر جلوه می‌کند. ضمن آنکه کیفیت سواری تیگو ۷ پرو نسبت به حریف نرم‌تر بوده و آرامش بیشتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. بنابراین با در نظر گرفتن هر یک از این فاکتورها می‌توان فیدلیتی یا تیگو ۷ پرو را برنده این رقابت دانست.

15

البته اگر مشتریان این امکان را داشته باشند که فیدلیتی را با قیمت مصوب کارخانه‌ای از گروه بهمن تحویل بگیرند، آنگاه ارزش خرید این خودرو نسبت به حریف بسیار افزایش خواهد یافت. چراکه میزان اختلاف بین قیمت‌های مصوب این دو خودرو به حدود چند صد میلیون تومان می‌رسد. لازم به ذکر است که در زمان نگارش این متن هنوز مدیران خودرو قیمت تیگو ۷ پرو را اعلام نکرده اما با توجه به اعلام کارشناسان، احتمالا این خودرو از بهایی بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به صورت رسمی و کارخانه‌ای برخوردار خواهد بود. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای فیدلیتی در حال حاضر چیزی کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان است که مسلما ارزش خرید محصول بهمن را بسیار بالاتر می‌برد.