۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

دایون y۵، شاسی بلند ایلیا خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت، امکانات و سایر ویژگی‌ ها

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۲
کد خبر: 605609
دایون y۵، شاسی بلند ایلیا خودرو؛ مشخصات فنی، قیمت، امکانات و سایر ویژگی‌ ها

دایون y۵ جدیدترین شاسی بلند واقعی و تمام‌عیار ایران است که برخلاف کراس اوورها، اثری از شاسی یکپارچه در آن به چشم نمی‌خورد. این خودرو واقعا یک ماشین شاسی بلند است و یک شاسی مستقل ویژه آفرودنوردی و عبور از بیراهه‌ها در آن به کار گرفته شده است.دایون وای۵ ( Dayun Y5 ) توسط شرکت ایلیا خودرو و دقیق‌تر بگوییم کیان موتور وارنا که پیش از این با محصولات بورگوارد در بازار ما اسم و رسمی برای خود پیدا کرده بود، به مشتریان داخلی ارائه خواهد شد.

اقتصادآنلاین- روزبه راد؛ شاسی بلند دایون y5 در اصل همان فودای لندفورت است که شرکت سایپا سال گذشته خبر از عرضه آن با نام زامیاد تیوان به بازار ایران داده بود. اما تا اینجای کار به نظر می‌رسد که فعلا محصول زامیاد وارد بازار ما نخواهد شد و در عوض ایلیا خودرو با همکاری شرکت دایون این محصول را به فهرست تولیدات مونتاژی خود او اضافه کرده است.

جهت اطلاع بهتر است بدانید که دایون وای ۵ سال ۲۰۱۲ تست‌های فنی خود را در چین آغاز کرد و حدود دو سال بعد یعنی در نوامبر ۲۰۱۴ بالاخره فروش نسخه نهایی آن در کشور چین آغاز شد. به هر صورت بعد از هفت هشت سال گویا قرار است تازه پای این خودرو شاسی بلند در کنار نسخه پیکاپ آن یعنی مکث موتور کلوت به بازار ایران باز شود. با این حساب بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید تا مجموعه‌ای از اطلاعات کامل و دقیق پیرامون مشخصات فنی دایون y5 ، امکانات، قیمت، تجربه رانندگی و تمامی ویژگی‌های مهم این خودرو به استحضار شما برسد.

مشخصات فنی دایون y5 ایلیا خودرو

2

ایلیا خودرو در بحث گزینش ترکیب فنی وای۵ طوری عمل کرده که نه سیخ خودش بسوزد و نه کباب مشتریان. بنابراین ضمن آنکه پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری را کنار گذاشته، دسته رد نیز بر سینه موتور پرحجم ۲.۴ لیتری توربوشارژ زده و از میان سه چهار نوع پیشرانه موجود برای نسخه‌های شاسی بلند و پیکاپ وانت این خودرو در بازار چین، گزینه دو لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر را به منظور تامین نیرو محرکه شاسی بلند تقریبا دو تُنی خود به خدمت گرفته است.

یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در انتهای میل‌لنگ حاضر است و نیروی دورانی موتور را به شفت ورودی خود منتقل می‌کند تا از آنجا به سوی دو دیفرانسیل حاضر در محورهای جلو و عقب ارسال شود. بنابراین با یک شاسی بلند دو دیفرانسیل (دیفرانسیل عقب در حالت استاندارد) چهارچرخ محرک طرف هستیم که نمونه آن طی این سال‌ها کمتر در بازار ایران دیده شده است. چرا که اکثر خودروهای بلندبالای ارائه شده به کشور ما در واقع کراس اوورهایی با شاسی یکپارچه هستند که از لحاظ توانایی بیراهه نوردی قدرت مانور چندانی ندارند.

دایون وای ۵ حدود ۱۹۵۵ کیلوگرم وزن دارد؛ پس با توجه به نسبت متعادل توان موتور به وزن کل خودرو، باید انتظار چابکی و شتاب صفر تا صد نسبتا قابل قبول و متعارفی را از این خودرو شاسی بلند داشت. شرکت ایلیا خودرو آمار دقیقی درباره میزان شتاب ۰ تا ۱۰۰ دایون y5 منتشر نکرده اما با احتساب توان ۲۰۲ اسب بخاری پیشرانه و وزن حدود ۲ تن، باید شتاب صفر تاصد حدود ۱۳ ثانیه و یا کمتر را برای این ماشین سنگین‌وزن چینی انتظار داشت

3

میانگین مصرف سوخت دایون وای ۵ حدود ۹.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و احتمالا حداکثر سرعت آن نیز به حوالی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بالغ خواهد شد. سیستم تعلیق دو جناغی جلو، سیستم تعلیق ۵ اتصاله عقب با فنرلول، رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی و قفل مکانیکی دیفرانسیل عقب، از دیگر مشخصات فنی دایون وای ۵ به حساب می‌آیند.

 همچنین ماشین شاسی بلند ایلیاخودرو دارای سه ردیف صندلی به ظرفیت ۷ نفر است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، فضایی بسیار وسیع معادل ۲۷۸۵ لیتر درون بخش پشتی آن ایجاد خواهد شد؛ این میزان فضا در هنگام مسافرت بسیار چاره‌ساز و راهگشا خواهد بود و مشکل قرار دادن وسایل مختلف درون صندوق را حل خواهد کرد.

با مطالعه جدول زیر تمام مشخصات فنی دایون y5 به اطلاع شما خواهد رسید.

نام خودرو

دایون y5 ایلیا خودرو Dayun Y5

مدل موتور

4K21D4W - MITSUBISHI

حجم موتور

2 لیتر - توربوشارژ

حداکثر توان

202 اسب بخار

حداکثر گشتاور

280 نیوتن متر

مصرف سوخت ترکیبی

9.3 لیتر در 100 کیلومتر

نوع شاسی

 مستقل ویژه آفرود

گیربکس

شش سرعته اتوماتیک – 6AT - دو دیفرانسیل با ترانسفرکیس سه حالته و قفل دیفرانسیل عقب

سیستم تعلیق

جلو: دوجناغی – عقب: اتصال پنج گانه با فنر لول

شتاب 0-100

حدود 12.5 – 13 ثانیه

رینگ و لاستیک

245/70R17 – رینگ 17 اینچی آلومینیومی

حالت های رانندگی

 نرمال، اسپرت، برفی

 

 

 

تجربه رانندگی با دایون Y5

4

دایون وای ۵ شاسی بلندی است که از همین ابتدا خود را مهیای حضور در سفرهای خارج از جاده یا همان بیراهه نوردی کرده است و با توجه به استفاده از سیستم تعلیق ۵ اتصاله در عقب و همچنین وجود ترانسفرکیس سه حالته به علاوه قفل دیفرانسیل عقب، از قابلیت بسیار مناسبی برای عبور از مسیرهای طبیعی برخوردار خواهد بود.

 پشت فرمان وای۵ ایلیا خودرو تسلط مناسبی نسبت به ابعاد بزرگ بدنه این خودرو خواهید داشت؛ به نحوی که اصطلاحا خودرو در دستان شما احساس می‌شود و کنترل مناسبی بر نواحی مختلف بدنه این ماشین شاسی بلند چینی خواهید داشت. کیفیت متریال کابین کمی توی ذوق می‌زند اما با این حال به عنوان یک ماشین میان قیمت چینی تا حدودی می‌توان این قضیه را هضم کرد. کابین کاملا جادار است و محیطی مناسب برای حضور حداقل ۶ سرنشین فراهم آورده و البته می‌توان تا ۷ نفر را روی صندلی‌های این خودرو جا داد.

 با فشردن دکمه استارت و روشن شدن موتور، صدای غرش به ویژه در دورهای بالا درون کابین کاملا شنیده می‌شود که شاید برای برخی مشتریان، به ویژه خانواده‌ها خیلی مطلوب نباشد. اما افراد جوان‌تر این غرش‌ها را تا حد زیادی می‌پسندند و آن را به عنوان یک چاشنی دلچسب به منظور افزایش طعم هیجان حین رانندگی با این خودرو تلقی خواهند کرد.

 سیستم تعلیق y5 ایلیا خودرو کمی سفت به نظر می‌رسد اما در قیاس با شاسی بلندهایی که به سامانه فنر شمش در ردیف عقب مجهز هستند، عملکرد تقریبا نرم و نه‌چندان آزاردهنده را از سیستم تعلیق دایون وای ۵ مشاهده می‌کنیم. بنابراین کیفیت سواری این خودرو به ویژه در معابر شهری چندان آزاردهنده نیست و حتی تا حدودی نرم تلقی می‌شود.

با فشردن یک‌باره پدال گاز ابتدا کمی وقفه در عملکرد توربو احساس می‌شود اما پس از آن سیستم توربوشارژ به طور کامل وارد مدار شده و حجم مناسبی از هوا به درون سامانه مکش موتور پمپ شد. در این لحظه شتاب خودرو به یک‌باره افزایش پیدا می‌کند و عملکردی هیجان‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. بنابراین در مصارف شهری و هنگام سبقت‌گیری در جاده اصلا با یک ماشین کند مواجه نخواهید بود و می‌توان فورا سرعت خودرو را بالا برد و در مواقع نیاز شتاب قابل قبولی دریافت کردید.

 هماهنگی میان جعبه‌دنده اتوماتیک و پیشرانه نسبتا دقیق و مناسب به نظر می‌رسد و عملکرد گیربکس آیسین از دقت قابل قبولی برخوردار است. با ورود به مسیرهای آفرودی از قابلیت دلچسب دایون وای پنج در عبور از ناهمواری‌ها بهره خواهید برد؛ ترانسفر کیس سه حالته نحوه انتقال قدرت میان چرخ‌ها را تعیین می‌کند و شما با انتخاب حالت 4h  و یا  4L می‌توانید از قابلیت چهارچرخ محرک این خودرو برخوردار شوید. به ویژه با انتخاب حالت 4L در مسیرهای سنگین و سخت آفرود، این خودرو قابلیت تحرک‌پذیری مطلوبی ارائه خواهد داد و با راحتی بیشتری می‌توان از این گونه راه‌های ناهموار عبور کرد.

 قفل دیفرانسیل عقب نیز یکی از بهترین و حائز اهمیت‌ترین امکاناتی است که یک ماشین ویژه آفرود باید از آن برخوردار باشد تا در صورتی که یکی از چرخ‌های عقب از زمین فاصله پیدا کرد و دچار هرزگردی شد، با قفل شدن چرخ دیگر، هر دو تایر به صورت همزمان به حرکت درآیند و خودرو به سهولت بتواند از مانع و مسیر ناهموار عبور کند.

متاسفانه سیستم ترمزهای این شاسی بلند سنگین‌وزن آن طور که انتظار می‌رود پرقدرت و متناسب با میزان توان و وزن این خودرو نیست و بهتر بود که شرکت سازنده از ترمزهای قوی‌تری روی این شاسی بلند استفاده می‌کرد. بنابراین بهتر است که پیش از آغاز رانندگی با دایون وای ۵ از ترمزهای آن قلق‌گیری کنید تا در مواقع ضروری زودتر وارد عمل شوید و پیش‌بینی‌های لازم را جهت فشردن پدال ترمز و میزان نگه داشتن آن به عمل آورید.

امکانات رفاهی و ایمنی دایون وای ۵ ایلیا خودرو

5

 

از آنجا که ایلیا y5 قرار است یک شاسی بلند نه‌چندان گران قیمت باشد، بنابراین میزان امکانات و آپشن‌های موجود در آن نیز چندان دهان‌پرکن و دلچسب نیست و شرکت ایلیا ‌خودرو حداقل امکاناتی که در یک خودروی امروزی موجود است را برای شاسی بلند جدید خود در نظر گرفته است.

مهمترین آپشن‌های دایون وای ۵ ایلیا خودرو به مواردی مثل سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، صفحه نمایش مرکزی لمسی ۸ اینچی با سیستم نویگیشن، تنظیم برقی ۶ حالته صندلی راننده به علاوه تنظیم گودی کمر، کروز کنترل، سیستم تهویه دیجیتال با کنترل مستقل برای ردیف عقب، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، دو کیسه هوا ، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری، بلوتوث، usb، روکش صندلی چرمی، ۸ بلندگو ویژه سیستم صوتی و...

قیمت دایون Y5

پیش از آنکه نظر نهایی خود را درباره شاسی بلند جدید ایلیا خودرو بگوییم، بهتر است بدانید که این خودروساز داخلی قیمت دایون Y5 را جهت عرضه به بازار ایران حدود ۹۳۰ میلیون تومان اعلام کرده است. بنابراین این خودرو به طور مستقیم به رقابت با محصولاتی مثل یوآز پاتریوت، فیدلیتی بهمن موتور، چری تیگو ۷ مدیران خودرو، نمونه‌های کارکرده لوآپشن هیوندای سانتافه ۲۰۱۴ و... خواهد پرداخت.

6

به طور کلی به نظر می‌رسد که وای ۵ ایلیا خودرو گرچه ازلحاظ طراحی ظاهری و داخلی نتواند اصطلاحا قند در دل مشتریان آب کند و آن‌ها را با آب‌وتاب به سمت خود بکشاند، اما با این حال به نظر می‌رسد که این چهره مردانه و متعادل قادر باشد شمار مناسبی از مشتریان را نسبت به خود راضی نگاه دارد.

 از لحاظ قابلیت‌های فنی و عملکرد آفرود نیز دایون وای ۵ قادر است به راحتی نیاز مشتریان را برطرف کند و عملکرد آن در سطح شهر و جاده نیز نسبتا چابک و دلپسند خواهد بود. البته سیستم ترمزهای آن خیلی اطمینان‌بخش و دلگرم‌کننده نیست و بهتر است راننده حتما حواسش به این نکته باشد.

 بنابراین اگر یک ماشین صفرکیلومتر جهت مصارف شهری و البته با قابلیت‌های آفرودی و طبیعتگردی مناسب نیاز دارید، به نظر می‌رسد بهتر است بیشتر روی محصول جدید ایلیا خودرو فکر کنید و بررسی‌های لازم را در این باره به عمل بیاورید؛ چرا که ایلیا وای ۵ صرف نظر از چهره نسبتا قدیمی، قادر است عملکرد مناسبی را چه در مصارف شهری و چه در مسیرهای آفرودی از خود به نمایش بگذارد و یک ماشین کاربردی تقریبا همه‌فن‌حریف باشد. البته برای رسیدن به جایگاه مطلوب، لازم است ایلیا خودرو حوزه خدمات پس از فروش شاسی بلند Y5 را تا حد امکان گسترش دهد.