۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مالیات خودروهای لوکس شامل چه کسانی می‌شوند؟

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۲
کد خبر: 603396
مالیات خودروهای لوکس شامل چه کسانی می‌شوند؟

دولت اعلام کرده که تمامی دارندگان خودروهای لوکس مکلفند تا نیمه بهمن ماه مالیات خودروهای خود را بپردازند؛ اما هنوز مشخص نیست که چه کسی قیمت این خودروها را تعیین و آنها چه مبالغی را از جیب صاحبان خود بیرون می کشند.

اقتصادآنلاین- محبوبه فکوری؛ خودروهای لوکس هم بالاخره مشمول نوازش مالیاتی دولت قرار گرفتند. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تمامی دارندگان خودروهای لوکس باید با مراجعه به درگاه سازمان امور مالیاتی تا ۱۵ بهمن ماه نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام نمایند.

در واقع٬‌ بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی٬‌ دارندگان تمامی خودروهای بالای یک میلیارد تومان، باید به تناسب ارزش خودروهای خود٬‌ مالیات مرتبط و تعیین شده را بپردازند؛ اما در حوزه نحوه محاسبه قیمت خودروها٬‌ اما و اگرهای بسیار وجود دارد.

به همین دلیل٬‌ انتشار همین خبر کافی بود تا ابهامات زیادی را در ذهن مالیات دهندگان به وجود آید که نحوه محاسبه مالیات این خودروها به چه نحوی است و چطور قرار است قیمت خودرو تعیین شود که متعاقب آن، مالیات آن تعیین گردد.

در این میان برخی از ابهاماتی که دارندگان خودروهای با قیمت یک میلیارد تومان به بالا مطرح می کنند آن است که برخی سایت های خرید و فروش خودرو٬‌ ارزش های غیرواقعی را برای خودروها درج می کنند؛ اما آنچه که در عرصه واقعی خرید و فروش رخ می دهد٬‌ اعداد و ارقامی بسیار کمتر است و به همین جهت نوعی سردرگمی در حوزه محاسبه ارزش خودروهایی که لب مرز بوده و یا سال ساخت بالایی دارند؛ اما در ظاهر ارزشی بالاتر از یک میلیارد تومان خواهند داشت٬‌ ایجاد کرده است.

البته این یکی از گام های مجلس برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس است؛ چراکه در گام بعدی، سازمان امور مالیاتی قرار است از دارندگان خانه های لوکس٬‌ مالیات دریافت کند؛ اما تا همین جای کار٬‌ سازمان امور مالیاتی اعلام کرده در صورتی که ارزش خودروهای فرد و افراد تحت تکفل زیر ۱۸ سال بیشتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند.

بر این اساس٬ دارندگان خودروهای با ارزش تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان به میزان یک درصد، تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان، ۲ درصد٬‌، تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان، ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان، ۴ درصد مالیات خواهند داد.

البته قرار است که دارندگان خودروهای لوکس از سوی سازمان امور مالیاتی پیامکهایی را دریافت نمایند که بر مبنای آن با مراجعه به سامانه طراحی شده در سایت سازمان٬‌ مالیات مرتبط را بپردازند.