۰ نفر

سالاری؛

خودرو باید از کارخانه گازسوز تولید شود

۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۹
کد خبر: 587205
خودرو باید از کارخانه گازسوز تولید شود

معاون وزیر نفت گفت: تولید کارخانه ای خودروهای گازسوز به صرفه تر از این است که خودروهای بنزینی به گازسوز تبدیل شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: وزارت نفت تکالیفی بر عهده دارد. تامین سوخت ناوگان حمل و نقل بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشت که انجام شده و نتیجه آن تولید سوخت یورو است.

او گفت: سال آینده در مجموع حدود ۳۰ میلیون لیتر به نفت و گاز یورو اضافه خواهد شد. بالای ۷۵ درصد تجهیزات امروزه بومی شده است.

سالاری گفت: سیاست این است که کار‌های پژوهشی منجر به تولید محصول شود. در بخش سبد سوخت، توانستیم سی ان جی را وارد کنیم، اما ظرفیت بیش از ناوگانی است که در چرخه حمل و نقل داریم. باید تعداد ناوگان در بخش خودرو سبک اضافه شود.

او ادامه داد: ۱۵۰ هزار مورد تبدیل خودروی بنزینی به دوگانه سوز انجام شده و ۶۵۰ هزار خودرو در برنامه است. ۱۸۰ میلیون لیتر صرفه جویی در این محل رخ داده که معادل ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: هدف بعدی تولید کارخانه‌ای است که پیش بینی ۴۵ هزار خودرو را در این قرارداد داریم. ۴۲۵ دلار در خودروی سبک و ۵۰۵ دلار در بخش وانت به ازای هر خودرو توسط وزارت نفت پرداخت می‌شود.

او گفت: نگاه ما سودمحوری است نه سوخت محوری پس باید در سبد سوخت برنامه چهارم و پنجم، ۵ درصد خودرو پایه دیزلی که دیده شده بود، اجرایی شود. خودرو‌های گازسوز باید در کارخانه تولید شوند و باید تمرکز بر تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازسوز کاهش یابد.