۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

خلافی خودرو ( استعلام و پرداخت )

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
کد خبر: 576394
خلافی خودرو ( استعلام و پرداخت )

همه چیز درباره دریافت خلافی خودرو و روش‌های پرداخت آن را در این گزارش دنبال کنید؛

راهنمای دریافت خلافی خودرو

خلافی خودرو جزو مواردی است که هر راننده و مالک اتومبیلی هر چند قانونمند، در طول سال‌هایی که از وسیله نقلیه خود استفاده خواهد کرد حتما با آن روبرو خواهد شد. برخی از این اعمال که منجر به جرایم رانندگی می‌شود، عمدی و برخی دیگر غیر عمد هستند که توسط رانندگان انجام داده خواهد شد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی همه این اعمال به وسیله دوربین‌های قوی و کارآمد در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها ثبت خواهد شد.

انواع خلافی خودرو

خلافی خودرو شامل چند نوع جریمه خواهد شد؛

۱: نمره منفی گواهینامه: دادن نمره منفی گواهینامه به رانندگان متخلف قانونی است که در سال‌های اخیر در کشور ما برای جلوگیری از نقض قوانین رانندگی وضع شده است. برخی افراد زمانی که به صورت نقدی جریمه شوند گواهینامه آنان نیز نمره منفی خواهد گرفت. به موجب این قانون جدید اگر گواهینامه شخصی در چند نوبت نمره منفی بگیرد ممکن است سه تا شش ماه توقیف شود. گاهی اخذ نمره منفی سبب باطل شدن تصدیق افراد خواهد شد.

۲: قبض جریمه: قبض جریمه یکی از انواع جریمه‌های رایج می‌باشد که همه افراد کم و بیش با آن آشنایی دارند و به شکل برگه و حضوری به راننده تحویل داده خواهد شد. همچنین این نوع جریمه به صورت دوبرگی، الصاقی یا ثبت تخلف با استفاده از دوربین خواهد بود.

۳:  توقیف اتومبیل: گاهی اوقات که تخلف اتومبیل بیش از اندازه سنگین باشد، سبب توقیف آن خواهد شد. در این صورت علاوه بر پرداخت نمودن هزینه نقدی جرایم مرتکب شده باید هزینه‌های پارکینگ، حمل و خدمات را نیز پرداخت نماید.

راهنمای دریافت خلافی خودرو

اعمالی که سبب به وجود آمدن خلافی خودرو و توقیف آن خواهد شد؟

اعمالی که باعث خلافی خودرو و توقیف و انتقال وسایل نقلیه به پارکینگ می‌شود عبارت است از:

۱: عبور نمودن از چراغ قرمز و سبقت غیر مجاز.

۲: حرکت‌های نمایشی مانند حرکت‌های تک چرخ موتور سیکلت و یا دور زدن‌های درجا و ناگهانی.

۳: سرعت غیر مجاز که بیشتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد.

۴: سبقت‌های غیر مجاز در آزاد راه‌ها و بزرگ راه‌ها و اتوبان‌ها.

۶: رانندگی در حالی که راننده داروهای خواب آور یا آرام بخش استفاده کرده باشد.

۷: رانندگی در حالت مستی.

۸: عبور نمودن از مکان‌های معمول.

۹: عبور نمودن وسایل نقلیه از پیاده رو و رعایت نکردن حق تقدم عبور.

۱۰: تجاوز به چپ در مسیر راه.

۱۱: دنده عقب راندن ماشین در آزاد راه‌ها و اتوبان‌ها.

خلافی خودرو چیست؟

به همه اعمال و تخلفاتی که سبب نقض قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می‌شود خلافی خودرو گفته می‌شود که این اعمال توسط افراد و با اتومبیل انجام خواهند گرفت. تمامی موارد نقض شده در پرونده اتومبیل فرد و در سیستم‌های مرتبط در نیروی انتظامی ثبت خواهد شد. بسیاری از رانندگان جزء رانندگان پرخطر به شمار می آیند. بنابراین به وسیله توقیف ماشین و مبالغی نسبتا زیاد جریمه خواهند شد.

راهنمای دریافت خلافی خودرو

روش‌های استعلام خلافی خودرو

با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های زیادی برای استعلام خلافی خودرو و همچنین دریافت و پرداخت و نوع جریمه  به وجود آمده‌اند که انجام این کار را برای رانندگان بسیار آسان نموده است. استفاده از این روش‌ها تا حد زیادی در وقت و زمان افراد صرفه جویی خواهند کرد. روش‌های آنلاین، پیامکی، تلفنی، مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و اپلیکیشن موبایل از  جمله این راه‌ها هستند.

۱: استعلام اینترنتی: برای استعلام اینترنتی سایت های مختلفی توسط ناجا طراحی و راه اندازی شده اند. در این میان معتبر ترین و اصلی ترین سایت برای مراجعه جهت دریافت مبلغ جریمه تعیین شده سایت پلیس راهور می‌باشد. برای دریافت نمودن لیست جریمه‌های پرداخت نشده انواع اتومبیل و موتورسیکلت باید با آدرس این سایت مراجعه کرد.

۲: مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ : دفاتر پلیس +۱۰ به عنوان یک راه و مرجع مناسب و کارآمد برای استعلام میزان هزینه‌های جریمه ماشین شناخته می شود. افراد می‌توانند به صورت حضوری در این محل حاضر شوند و لیست جریمه‌ها و خلافی های اتومبیل خود را دریافت نماید. هزینه صدور برگه هایی که در این مرکز در اختیار افراد قرار خواهند داد ۴۴۰۰ تومان می‌باشد. علاوه بر آن ۳۳۰۰هزار تومان تعرفه بابت رسیدگی‌های غیر حضوری اجرائیات از افراد دریافت خواهد شد.‌ در صورتی که پرینت لیست جریمه‌های صادر شده بیشتر از سه برگ باشد برای هر برگ حدودا ۳۰۰ تومان وجه از افراد دریافت خواهد شد.

۳: استعلام پیامکی : برای دریافت این نوع پیامک‌ها باید کد ۱۷ رقمی VIN مندرج در پشت کارت اتومبیل مورد نظر را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کرده تا مقدار جریمه به صورت پیام کوتاه برای فرد ارسال شود. لازم به ذکر است هزینه دریافت این پیامک ۵۰۰ تومان می‌باشد.

۴: استعلام از طریق ussd : برای بهره گرفتن از این روش کافی است کد #۱۱۰* را شماره گیری نموده و Vin کد اتومبیل مورد نظر را وارد کرده تا مبلغ جریمه برای فرد به صورت پیامک ارسال شود. هزینه این پیامک نیز ۵۰۰ تومان خواهد بود.

۵: استعلام به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه : برنامه ها و نرم افزارهای زیادی وجود دارند که به کمک آن ها می‌توان از میزان و مبلغ جریمه آگاه شد. بیشتر این برنامه ها و اپلیکیشن ها کاربردهای یکسانی دارند و نتایج همه به وسیله اطلاعات سایت ناجا یکسان هستند. برخی از این برنامه ها قابلیت های بالایی دارند. هشدار نزدیک شدن به محدودیت‌های طرح ترافیکی و هشدار عبور از سرعت مجاز و همچنین خرید و تمدید بیمه ثالث و باخبر شدن از تصادفات رانندگی از جمله این قابلیت‌ها هستند.

نکته: طبق ماده ۲۸ قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی، نیروی انتظامی یا ناجا موظف است امکان دستیابی رانندگان و صاحبان خودرو را به صورت وضعیت خلافی، برای وسیله نقلیه آنها فراهم نماید.

روش‌های پرداخت خلافی خودرو

راهنمای دریافت خلافی خودرو

همانند استعلام جرایم رانندگی و آگاه شدن از میزان هزینه‌هایی که باید بابت انجام این جرایم  پرداخت نمود. روش‌های زیادی نیز برای پرداخت وجود دارند که می‌توان به وسیله آنها مبلغ جریمه اتومبیل خود را پرداخت نمود. ‌پرداخت به وسیله تلفن بانک، وب سایت های سایت راهور، خودپرداز بانک ملی، نرم افزارهای موبایل جزء مهم ترین و رایج ترین راه‌ها است.

چگونگی کم کردن خلافی خودرو

گاهی اوقات زمانی که افراد لیست جرایم و تخلفات اتومبیل خود را دریافت می‌کنند، معتقد هستند که برخی از جرایم رانندگی که در لیست درج شده است مربوط به اتومبیل آن‌ها نیست یا این که در زمان ثبت جریمه در مکان مورد نظر حضور نداشته اند. بنابراین برای کم کردن مبلغ جریمه باید به دفاتر پلیس +۱۰مراجعه نمود و اعتراض خود را به صورت درخواست مطرح کرد.

درخواست داده شده به وسیله سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال خواهد شد و طبق قانون در مدت حداقل ۲۴ ساعت به موضوع مورد نظر رسیدگی خواهد شد و بعد از چند ساعت نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.  برای اعتراض به جریمه‌های بالای یک میلیون تومان باید به واحدهای مخصوص رسیدگی به تخلف های رانندگی مراجعه نمود. در برخی استان ها، مالکان اتومبیل باید به واحدهای رسیدگی جرایم در مرکز استان مراجعه کنند.

اقدام مهم برای جلوگیری از پرداخت مبلغ های سنگین خلافی خودرو

راهنمای دریافت خلافی خودرو

برای جلوگیری و روبرو نشدن با مبالغ سنگین جریمه‌های وسایل نقلیه مانند اتومبیل و موتورسیکلت، باید به موقع و در کم ترین زمان ممکن بعد از جریمه شدن اقدام به استعلام و پرداخت خلافی خودرو کرد. علاوه بر بالا بودن هزینه جمع شدن جریمه‌ها احتمال توقیف ناگهانی وسیله نقلیه در زمانی نامناسب توسط پلیس وجود دارد. پس با توجه به مطالب ذکر شده استفاده از روش‌های استعلام جرایم اتومبیل بسیار مهم و حیاتی است. به طوری که در کم‌ترین زمان می‌توان به راحتی هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمود.

مدارک لازم برای رسیدگی به اعتراض خلافی خودرو

برای اعتراض به میزان جریمه‌های وسایل نقلیه باید مدارکی را ارائه نمود. این مدارک شامل:

۱: فرم تکمیل شده درخواست.

۲: کارت شناسائی معتبر مربوط به مالک اتومبیل و یا وکیل قانونی آن.

۳: اصل کارت شناسایی فرد و سند مالکیت اتومبیل.

برای مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ چه مدارکی را باید ارائه داد: مراجعه به مراکز پلیس +۱۰یکی از راه‌های آسان برای استعلام مقدار جریمه وسایل نقلیه است. بنابراین در زمان مراجعه به این مکان باید مدارک مورد نیاز را به همراه داشت و آن ها را ارائه نمود. این مدارک شامل:

۱: سند مالکیت ماشین.

۲: بیمه نامه شخص ثالث.

۳: اصل کارت شناسایی مالک اتومبیل.

پلیس راهنمایی و رانندگی چگونه جریمه می کند:

رانندگان خاطی که از قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی نمی کنند، توسط پلیس جریمه خواهند شد و اغلب این جریمه‌ها به روش‌های زیر انجام خواهند گرفت:

۱: روش تسلیمی یا تسلیم کردن قبض اخطار: در این روش تمامی مدارک به وسیله پلیس از راننده خاطی که در محل انجام تخلف حضور دارد ضبط شده و با تکمیل کردن قبض اخطاریه آن را به راننده تسلیم خواهند کرد. قبض اخطاریه عبارتند از:

•     مشخصات گواهینامه و راننده متخلف.

•    مشخصات و خصوصیات ظاهری وسیله نقلیه که رنگ، شماره پلاک و مدل ماشین را شامل می‌شوند.

•    محلی که تخلف در آن انجام گرفته است به علاوه نوع تخلف.

•    زمان و تاریخ دقیق تخلف راهنمایی و رانندگی.

•    مشخصات  و کد مربوط به افسری که در محل حاضر شده و تخلف را ثبت کرده است.

۲: روش دو برگی: در روش دوبرگی ماشین یا موتور سیکلت را متوقف نخواهند کرد بلکه تمامی مشخصات بجز مشخصات راننده درج خواهد شد و مامور ثبت تخلف برگه اخطاریه جریمه را از قبض آن جدا نخواهد کرد.

۳: روش دو حالت: اجرای این روش همان گونه که از نامش پیداست به دو حالت اجرا خواهد شد.

حالت اول، صادر کردن قبض مخصوص جریمه دقیقا مانند روش تسلیمی است ولی راننده خودروی مورد نظر به دلیل بی احترامی یا اعتراض یا عصبانیت از گرفتن آن خودداری می کند.

حالت دوم، در این حالت راننده ای که تخلف را انجام داده از محل متواری شده و به ایست پلیس توجهی  نکرده است.

۴: روش الصاقی بدون حضور راننده خاطی: این روش در حالی اجرا خواهد شد که، ماشین یا موتور سیکلت متوقف شده و قبض جریمه صادر شده که شامل تمام مشخصات وسیله نقلیه می شود به آن الصاق خواهد شد.

۵: ثبت تخلف به کمک دوربین: در این روش تخلف های صورت گرفته توسط دوربین های بسیار قوی ثبت خواهند شد و به وسیله مراکز ثبت اینگونه تخلفات قبض برای راننده صادر خواهد شد.

راهنمای دریافت خلافی خودرو

افزایش هزینه و نرخ جریمه‌ها و نقش آن در کم شدن خلافی خودرو

زیاد شدن و افزایش هزینه‌ها ی تعیین شده برای جرایم رانندگی باعث کم شدن تخلفات رانندگی شده اند. طبق قوانین کشور هر سه سال یک بار تمام قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین میزان بالا بردن نرخ جرایم توسط هیئت وزیران و از طریق نیروی انتظامی و وزیر کشور و همچنین دادگستری و وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و پیشنهادات هر کدام از مسئولین را لحاظ کرده و در نهایت یک نرخ را معیین خواهند کرد. در سال های اخیر به دلیل بالابردن مکرر هزینه‌های تخلفات رانندگی تا میزان زیادی از میزان این تخلفات و جرایم کاسته شده است.  

نکته پایانی

خلافی خودرو یکی از مسائل مهمی است که هر راننده موظف است هر چند وقت یک بار نسبت به استعلام و پرداخت آن اقدام نماید. روبرو شدن با جرایمی که مربوط به وسایل نقلیه خواهد شد، اجتناب ناپذیر می باشند زیرا چه در زمان خرید و چه در زمان فروش وسیله نقلیه توجه به این مورد ویژه در اولویت قرار خواهد گرفت. اما بهترین راه برای جلوگیری از درگیر شدن با چنین مسائل و مواردی، فرهنگ سازی و رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی است، زیرا رعایت این قوانین علاوه بر جلوگیری کردن از صرف هزینه‌های فراوان به حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودرو کمک خواهد کرد.

متاسفانه در حال حاضر و در کشورهای جهان سوم تنها مسئله ای که سبب کم شدن جرایم رانندگی شده است، بالا بردن میزان هزینه‌های مربوط به تخلفات است. این مسئله بسیار جای بحث و البته تاسف دارد زیرا بالا بردن مداوم نرخ جریمه‌ها تا زمانی محدود جوابگو خواهد بود.