۰ نفر

عرضه خودروی خورشیدی در ۲۰۲۳

۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 575434
عرضه خودروی خورشیدی در ۲۰۲۳

شرکت خودروسازی سونو موتورز عرضه اولیه سهام خود را در بازار آمریکا در روز جمعه‌ای که گذشت آغاز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، حالا که اکثر حکومت‌ها سیاست‌های خود را به سمت حمل‌ونقل سبزتر شیفت داده‌اند «سونو موتورز» هم برای جذب نقدینگی چشم به سرمایه‌گذاران دوخته است. رویترز ماه مارس گزارش کرده بود که سونو موتورز به دنبال راه‌های ورود به بازار سهام آمریکا است. برآوردها هم نشان می‌داد که اگر در فهرست شرکت‌های تازه‌وارد بورس قرار گیرد، ارزش آن به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

سونو موتورز در سال ۲۰۱۶ در یک گاراژ کوچک در شهر مونیخ چهار دوست را گرد هم آورد. حالا کار به جایی رسیده که در حال تکوین و توسعه سایون Sion‌ است، یک خودروی تمام برقی که پیل‌های خورشیدی در بدنه آن جاسازی و یکپارچه شده‌اند. به بیان دیگر بدنه این خودرو با نور خورشید، باتری را شارژ می‌کند.

وقتی باتری آن با خورشید کامل شارژ شده باشد می‌تواند ۳۰۵ کیلومتر بپیماید. زمانی هم که خورشید در آسمان نیست، می‌توان باتری آن را با پریز برق شارژ کرد. تحویل این خودرو به مشتری از اواسط سال ۲۰۲۳ ممکن خواهد شد. هنوز که خودرویی به مشتری تحویل نشده است، ۱۴ هزار نفر پول پیش پرداخته‌اند و در نوبت تحویل هستند. همین استقبال ۱۴ هزار نفری ۸/ ۳۸ میلیون یورو [معادل ۴۵ میلیون دلار] جذب سرمایه کرده است.

این میزان پول پیش با فروش خالص ۳۰۰ میلیون دلار مطابقت پیدا می‌کند. کمپانی سونو موتورز برنامه‌ریزی کرده است که فناوری خورشیدی خود را تحت عنوان مجوز یا لیسانس بهره‌برداری به کمپانی‌های سازنده اتوبوس، وانت، کامیونت، ون‌های کمپینگ، قایق و لوکوموتیو بفروشد.

از خوش‌شانسی این کمپانی، زمان ورود به بازار بورس بعد از همایش جهانی آب‌وهوا در گلاسکو معروف به COP۲۶‌ است که در آن تاکید بالایی روی حفاظت از محیط‌زیست و مبارزه با گرمایش بی‌حد و اندازه زمین و لزوم مهار تولید دی‌اکسید کربن می‌شود.

تا سال ۲۰۳۰ اکثر کشورهای غربی حداقل ۳۰ درصد از تولیدات خودروها را از بنزینی به برقی تغییر خواهند داد. بر اساس گزارش مکنزی و همکاران، شیوع کووید-۱۹ حکومت‌ها را وادار کرده است که مشوق‌ها را به سمت کاهش آلایندگی و خرید خودروهای برقی هدایت کنند.