۰ نفر

دبیر انجمن قطعه سازان؛

افزایش تولید خودرو به سالانه سه میلیون دستگاه شدنی است

۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۶
کد خبر: 573000
افزایش تولید خودرو به سالانه سه میلیون دستگاه شدنی است

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: برنامه تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو تا افق ۱۴۰۴ امکان پذیر است ولی نیازمند یکسری پیش‌نیاز از جمله تعامل با بخش خصوصی خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور امروز در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو اظهار کرد: ارتقای داخلی‌سازی ها در صنعت خودرو از برکات تحریم بود، زیرا برنامه منسجمی در حمایت از تولید داخل وجود نداشت و اگر هم این کار را نمی‌کردیم آمریکا موفق به زمین زدن صنعت خودروی کشور در سال ۹۸ می‌شد. از این پس نیز هر اتفاقی در زمینه تحریم‌ها بیفتد، ضربه پذیری صنعت خودرو و قطعه‌سازی افزایش یافته است.

محبی نژاد با بیان اینکه در چهار میز قبلی ساخت داخل دستاوردهای چشمگیری به دست آمده، خواستار ورود خودروسازان خصوصی از میز ششم داخلی‌سازی شد و گفت: توان بالقوه صنعت قطعه‌سازی کشور، وقتی بیشتر ۸۵ درصد خودروهای پرتیراژ نظیر پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و … داخلی سازی شده بود به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بود، اما اکنون با دو چالش مواجه شده است.

وی تصریح کرد: گلوگاه نخست در ۱۵ درصد باقی‌مانده داخلی‌سازی است که مربوط به قطعات خاص، نیمه هادی‌ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مثل پلیمرهای مهندسی و آلیاژی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت‌های خود خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان به ویژه در موضوع خودروهای الکتریکی رشد کنند.

محبی نژاد، برنامه تولید سه میلیون دستگاه تا افق ۱۴۰۴ را امکان پذیر دانست و گفت: این موضوع نیازمند یک سری پیش نیاز است؛ این کار باید با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.