۰ نفر

تفاوت بیمه بدنه و شخص ثالث

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 560751
تفاوت بیمه بدنه و شخص ثالث

بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث هردو به عنوان بیمه‌های اجباری خودرو معرفی شده‌اند. هر شخصی که خودروی جدیدی خریداری می‌کند باید آن را تحت پوشش این دو بیمه قرار دهد. اما تفاوت این دو بیمه در چیست؟ برای آشنایی بیشتر با بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟

در مقاله‌ای درباره شخص ثالث می‌خوانیم: بیمه شخص ثالث یک نوع بیمه اجباری وسایل نقلیه میباشد که در آن هر گونه خسارت مالی و جانی وارد آمده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی (عابران پیاده یا خودروهای دیگر، و یا سرنشینان خودروی مقصر و تمامی افرادی که توسط راننده مقصر دچار حادثه شدهاند) پرداخت می گردد. خسارتهای جانی شامل فوت، نقص عضو و هزینههای درمان افراد حادثه دیده (به جز راننده مقصر) و خسارتهای مالی شامل هر نوع خسارت به خودرو و یا اموال افراد زیان دیده (به جز اموال راننده مقصر) میباشد. این بیمه جزء پرطرفدارترین نوع بیمه است. البته از نظر کارشناسی دلیل پرطرفدار بودن این بیمه، اجباری بودن آن است.

پوشش های بیمه شخص ثالث چیست؟

پوشش‌های بیمه شخص ثالث شامل دو مورد خسارت جانی و خسارت مالی است. خسارت جانی در واقع مهم‌ترین پوشش بیمه شخص ثالث است که معمولا هرساله با توجه به دیه یک انسان کامل محاسبه و اعلام می‌شود. البته شرکت‌های بیمه‌ای هستند که با قوانین خاص خود مبلغی کمتر از میزان مشخص شده را می‌پردازند. خسارت مالی هم اگر در حادثه به اموال کسی آسیبی وارد شود، شرکت بیمه آن را پرداخت می‌کند. این میزان خسارت پرداختی را شرکت بیمه مرکزی به سایر بیمه‌ها اعلام می‌کند، معمولا هر سال با توجه این عدد متغیر خواهد بود و تغییر می‌کند.

قیمت بیمه شخص ثالث چقدر است؟

نرخ پایه یا حداقل بیمه شخص ثالث در سال 1400 با توجه به نرخ دیه در ابتدای سال مشخص شده است. دیه یک انسان در ماه حرام 640 میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام 480 میلیون تومان است. دیه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 45 درصد افزایش قیمت داشته، به این ترتیب نرخ پایه بیمه شخص ثالث هم نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش پیدا کرده است. در سال جاری(1400)نرخ پایه بیمه شخص ثالث شامل تخفیف 8.5 درصدی به دلیل شرایط کرونا شده است. به این ترتیب نرخ پایه بیمه به شرح زیر است:

  • خودروهای چهارسیلندر: 2697100 تومان
  • خودروهای پراید، پیکان و سپند: 2294300 تومان
  • خودروهای بیشتر از چهار سیلندر: 3018400 تومان
  • خودروهای کمتر از چهار سیلندر: 1937500 تومان

بیمه بدنه خودرو چیست؟

2

در مقاله‌ای درباره بیمه بدنه می‌خوانیم: بیمه بدنه یک نوع بیمه غیراجباری وسایل نقلیه (اتومبیل، هواپیما، کشتی و...) می باشد که در آن خسارتهای وارد شده به وسیله نقلیه به ذینفع پرداخت میگردد. این بیمه به دلیل مزایای فراوانی که دارد، مورد تقاضای افراد زیادی قرار گرفته است.

پوشش های بیمه بدنه خودرو چیست؟

خسارات وارد شده به خودرو در بخش بیمه بدنه خودرو به دو گروه خطرات اصلی و خطرات فرعی تقسیم می‌شود. معمولا فرد باید خودرو خود را در برابر خطرات اصلی بیمه کند، این امر اجباری است. اما بیمه خودرو در برابر خطرات فرعی به هیچ عنوان اجباری نبوده، فرد می‌تواند درصورت تمایل با پرداخت هزینه جداگانه خودرو را در برابر خطرات فرعی هم بیمه کند.

  • خطرات اصلی: حادثه، سرقت کلی از ماشین و آتش‌سوزی
  • خطرات فرعی: بلایای طبیعی، هزینه رفت و آمد، شکسته شدن شیشه، حذف فرانشیز، نوسانات قیمت در بازار، پاشیدن مایعاتی جون اسید و رنگ و ترانزیت

قیمت بیمه بدنه خودرو

قیمت بیمه بدنه خودرو با توجه به قیمت روز خودرو شما مشخص می‌شود. به این ترتیب هرچه قیمت خودرو شما بیشتر باشد به مراتب هزینه بیمه بدنه آن هم افزایش پیدا می‌کند.

اما در نهایت قیمت بیمه بدنه خودرو باید با توجه به عواملی چون سال ساخت خودرو، مدل خودرو، ارزش خودرو و..مشخص شود.

در پرداخت خسارت کدام بیمه کامل‌تر است؟

بیمه بدنه خودرو می‌تواند بهترین بیمه برای جبران خسارت وارد شده به بدنه خودرو باشد. درحالی که بیمه شخص ثالث می‌تواند بهترین بیمه برای پرداخت خسارت جانی و مالی باشد. به این ترتیب بیمه شخص ثالث را می‌توان بیمه کاملتری در نظر گرفت.

بررسی اجباری بودن بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

وجود هر دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای یک خودرو واجب است. اگر تجربه تصادف در رانندگی داشته باشید به هیچ عنوان از تمدید بیمه نامه خود غفلت نخواهید کرد. اگر از لحاظ اهمیت بخواهیم این دو بیمه را بررسی کنیم باید بگوییم که بیمه شخص ثالث از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اگر از تاریخ تمدید بیمه شخص ثالث شما گذشته باشد و پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه آن شود، مشمول جریمه خواهید شد. در صورتی که بیمه بدنه خودرو اینگونه نیست.

مفهوم فرانشیز در بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

3

فرانشیز میزان خسارتی است که به عهده فرد بیمه‌گذار قرار می‌گیرد. فرانشیز در بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه کمی فرق دارد و به صورت متفاوتی محاسبه می‌شود. در بیمه شخص ثالث شرکت بیمه در قرارداد، متعهد می‌شود که خسارت وارد شده را به صورت کامل بپردازد. به همین دلیل این بیمه شامل فرانشیز نخواهد شد. اما در بیمه بدنه پرداخت خسارت به صورت کامل انجام نمی‌شود، تنها بخشی از آن با توجه به نوع آسیب وارد شده، پرداخت می‌شود. مابقی آن را به عنوان فرانشیز در نظر می‌گیرند. معمولا فرانشیز در اولین پرداخت بیمه حدود 10 درصد، دومین پرداخت حدود 20 درصد و سومین پرداخت 30 درصد خواهد بود.

تفاوت در شرایط صدور بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

  • بیمه شخص ثالث در تمام شرکت‌ها یک میزان مشخص دارد و از سوی شرکت بیمه مرکزی تعیین می‌شود. اما بیمه بدنه خودرو در هر شرکتی متفاوت خواهد بود.
  • در بیمه شخص ثالث به معیارهایی چون کاربری خودرو، سال ساخت، تعداد سیلندر و... توجه می‌شود. اما در بیمه بدنه علاوه بر این معیارها قیمت ماشین هم ملاک قرار می‌گیرد.  

کلام آخر

اکنون که با این دو بیمه و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شدید، لازم است تا یک شرکتخوب برای خرید بیمه را انتخاب کنید. وب سایت بیمه با ما علاوه بر مشاوره تخصصی در این زمینه می‌تواند قیمت بیمه‌ها در شرکت‌های مختلف را برای شما مورد بررسی قرار دهد. پس برای راهنمایی بیشتر با مشاوران شرکت بیمه با ما در تماس باشید.