۰ نفر

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرد؛

لغو مصوبه افزایش قیمت تایر

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبر: 556347
لغو مصوبه افزایش قیمت تایر

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: اعضای این انجمن مصوبه خود در خصوص افزایش قیمت 15 درصدی تایر از ابتدای شهریور ماه را ملغی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هفته پیش تولیدکنندگان تایر در جلسه ای افزایش 15 درصدی قیمت تولیداتشان را از ابتدای شهریور ماه مصوب کردند و بر این اساس مقرر شد نرخ های جدید از روز نخست ماه جاری اعمال شود اما پس از گذشت سه روز از موعد تعیین شده، سخنگوی انجمن تایر از تصمیم جدید تایرسازان برای لغو این مصوبه خبر داد.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه در جلسه قبلی انجمن، افزایش 15 درصدی قیمت تایر و اعمال آن از ابتدای شهریورماه مصوب شده بود، اظهار داشت: فعلا اجرای این مصوبه عقب افتاده و تولیدکنندگان این رشد قیمت را ملغی کرده اند.

وی دلیل این تصمیم را امیدوار شدن تولیدکنندگان به بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تولید عنوان کرد و گفت: شرایط طوری است که همه امیدوارند اتفاق مثبتی بیفتد تا قیمت تمام شده تولید در حدی باشد که صنعتگران ضررده نباشند.

وی با اشاره به رشد قیمت تمام شده تولید تایر در کشور، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان تایر با زیان روبرو هستند ولی با توجه به اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصمیم گرفتیم که نرخ ها را فعلا تغییر ندهیم.

تنها در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حمایت مانع از اجرای مصوبه افزایش قیمت تایر شده است؟ اظهار داشت: خیر، اینطور نیست و تولیدکنندگان، خودشان تصمیم گرفتند که مصوبه افزایش قیمت را اجرا نکنند.

وی در واکنش به این موضوع که چرا اعضای انجمن تایر هفته گذشته به این نتیجه نرسیدند و رشد قیمت را مصوب کردند؟ گفت: شرایط کشور طوری شده که همه به بهبود وضعیت امیدوار شده اند، هرچند وضعیت بازار خوب نیست اما امیدواریم که اتفاقات خوبی رخ دهد.

سخنگوی انجمن تایر ادامه داد: فعلا قیمت های مصوب در دی 99 برای عرضه تایر اعمال می شود.

وی با بیان اینکه نرخ گذاری لاستیک به فعالان صنعت تایر واگذار شده اما سازمان حمایت بر آن نظارت خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت مولفه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه از جمله دوده، روغن،‌ کائوچو، نخ و اکسید روی مشکلاتی را به وجود آورده و در این شرایط تولید برای کارخانه‌ها به صرفه نخواهد بود.

 خریدار نداریم؛ بازار تایر اشباع شد

داوود سعادتی نژاد رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران اخیراً با بیان اینکه افزایش قیمت تایر اتفاق نیفتاده است، گفته بود: تا امروز مصوبه ای در این خصوص ارسال نشده است و نمی توان خودسرانه تایر را گران کرد، این گران شدن باید از طریق سازمان حمایت  و تنظیم بازار کارشناسی و به ما ابلاغ شود.

به گفته وی، لاستیک در بازار اشباع شده است و هیچ خریداری حضور ندارد. با این اوضاع و اشباع لاستیک، افزایش قیمت به نفع نیست چرا که تقاضا کاهش پیدا کرده است.

 تایر گران شود، رسوب انبارها بیشتر می شود

وحید خراسان، یک فعال بازار لاستیک نیز در مورد وضعیت این بازار اظهار داشت: هم اکنون شاهد رسوب تایرهای تولیدی در بازار تایر هستیم و در صورت افزایش قیمت این کالا، رسوب در انبارهای تایر بیشتر خواهد شد زیرا قدرت خرید مردم پاسخ‌گوی این افزایش قیمت نیست.

به گفته فعالان صنعت تایر، نیاز سالانه کشور به تایر حدود 400 تا 450 هزار تن است. از این مقدار حدود 25 میلیون حلقه مربوط تایر سواری و حدود 4 میلیون حلقه آن نیز مربوط به تایرهای سنگین، کشاورزی و صنعتی است.

فعالان بازار تایر می گویند: در حال حاضر در تولید تایرهای سواری حدود 90 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و شرکت‌های تولیدی در حال تأمین بازار هستند و در حوزه تایرهای سنگین، در برخی از سایزها مانند سایز 24-12 خودکفا هستیم، اما در دیگر سایزها مانند سایز 315 حدود 70 درصد به واردات وابسته‌ایم.

باید دید دولت جدید و وزیر صمت آن چه برنامه ای برای مدیریت قیمت تمام شده تولید در کشور دارند و قیمت گذاری کالاها به چه صورت انجام می شود.