۰ نفر

بررسی دایون V5؛ مشخصات پیکاپ مکث موتور، امکانات، قیمت

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
کد خبر: 552843
بررسی دایون V5؛ مشخصات پیکاپ مکث موتور، امکانات، قیمت

این روزها خبر عرضه یک وانت پیکاپ مید-سایز جدید به نام دایون v5 – Dayun V5 در بازار ایران دهان‌به‌دهان می‌چرخد و نام یک خودروساز نوپا نیز در این میان شنیده می‌شود.

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ عرصه پیکاپ‌های شهری در ایران بسیار کم تنوع مانده و در حال حاضر به‌جز سه چهار مدل، نسخه‌های دیگری در کشور تولید نمی‌شود. از همین رو شرکت ماموت خودرو تصمیم گرفته تا طی اولین گام از شروع فرایند تولید در گروه خودروسازی مکث موتور، یک وانت پیکاپ شهری از سری محصولات شرکت دایون را به مرحله تولید برساند. گروه «مکث موتور» از زیرمجموعه‌های جدید شرکت «ماموت خودرو» قصد دارد تا پیکاپ دایون v5 را روی خط مونتاژ آورد و در اختیار متقاضیان داخلی قرار دهد.

معرفی دایون V5 – پیکاپ مکث موتور

بررسی دایون V5

پیکاپ جدید مکث موتور در اصل یکی از محصولات کمپانی فودای است که پیشتر با شرکت سایپا در زمینه تولید وانت پادرا پلاس همکاری داشته و این شراکت در حوزه تولید شاسی بلند جدید سایپا (فودای لندفورت) نیز ادامه یافته است.

شرکت فودای تولید وانت پیکاپ لیون اف ۲۲ را از سال ۲۰۱۵ کلید زد و کمپانی دایون نیز همین خودرو را با نام وی۵ از سال ۲۰۲۰ به سبد تولیدات خود اضافه کرد.

پلتفرم دایون وی ۵ دارای تطابق کامل با ساختار شاسی بلند سایپا یعنی همان فودای لندفورت بوده و قبلا نمونه تک کابین آن در شرکت زامیاد دیده شده بود. اما در حال حاضر خبر موثقی از تولید این وانت پیکاپ توسط زامیاد شنیده نمی‌شود و در عوض ماموت خودرو قصد دارد تا نمونه دو کابین آن را توسط مکث موتور به بازار عرضه کند. ناگفته نماند که دایون v5 با نام‌های دیگری همچون کیتون 7 ، دانگ فنگ یوفنگ p16 و ...، نیز در بازارهای چین و برخی کشورهای آسیایی آفریقایی دیگر عرضه می‌شود.

بررسی طراحی ظاهری دایون وی ۵ - پیکاپ مکث موتور

بررسی دایون V5

طراحی بیرونی پیکاپ مکث موتور به‌ویژه در نمای جانبی و استخوان‌بندی کلی بدنه، به نحوی مطلوب و دل‌نشین از روی پرچم‌داران مطرح جهانی نظیر فورد رنجر ۲۰۱۵ الگوبرداری شده و به‌عنوان یک پیکاپ شهری، چهره‌ای کاملا دل‌نشین و تقریبا چشم‌نواز را در معرض دید قرار می‌دهد.

در نمای جلو سعی شده تا جلوپنجره و چراغ‌های پیوسته به آن نوعی ظاهری جذاب، تا حدی قاطع و در عین حال مهربان را از چهره این خودرو به نمایش بگذارند. طراحی سپر تقریبا ساده است اما فرم‌دهی روی آن سعی دارد تا حالتی استخوانی- عضلانی برای کل چهره ایجاد کند.

در نمای بغل شاهد استفاده از خطوط ملایم در طراحی اتاق و شیب ستون‌های جلو در تماس با سقف هستیم که در کنار طرح متعادل شیشه‌های جانبی، قوس گلگیرها و سایز مناسب رینگ‌ها به همراه حجم پردازی‌های جزئی پروفیل کناری، فرمی نسبتا خوش‌تراش و زیبا را برای پیکاپ دایون v5 به وجود آورده است.

بررسی دایون V5

سبک و سیاق نمای عقب نیز به تقلید از اکثر وانت پیکاپ های این کلاس حالتی تقریبا ساده داشته اما در این بین طرح سپر و چراغ‌ها اندکی متفاوت طراحی شده است. دستگیره درب صندوق نیز در وسط به رنگ مشکی جانمایی شده تا باز و بسته کردن آن به نحوی نسبتا راحت صورت پذیرد.

طراحی داخلی پیکاپ دایون  V5

بررسی دایون V5

پس از ورود به کابین دایون وی ۵ احتمالا احساس می‌کنید که دکوراسیون داخل این خودرو به‌ویژه در بخش داشبورد کمی شلوغ است و شاید نیاز باشد مدتی به آن بنگرید تا به فضا و این سبک و سیاق عادت کنید. البته در مجموع طراحی داشبورد خیلی پیچیده به نظر نمی‌رسد و حضور یک ساعت آنالوگ در ناحیه بین دریچه‌های تهویه هم تقلیدی خام از محصولات لوکس به شمار می‌رود و حضورش در اینجا چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

 کلیدهای مختلف روی قسمت میانی داشبورد نیز کمی این بخش را شلوغ کرده و شاید کار کردن با آنها حین رانندگی تا حدی موجب سردرگمی راننده شود. غربیلک فرمان حالتی نسبتا خوش‌دست دارد و فرم سیلندری نشانگرهای صفحه کیلومتر به همراه نمایشگر دیجیتال بین آنها نیز صحنه‌ای تقریبا اسپرت و جذاب را مقابل دیدگان راننده هنگام رصد اطلاعات مورد نیازش به وجود خواهد آورد.

بررسی دایون V5

متریال داشبورد و رودری‌ها از جنس پلاستیک خشک است و کیفیت آن در حداکثر خودروهای چینی نه‌چندان گران‌قیمت ارزیابی می‌شود که احتمالا بتواند رضایت حداقلی مشتریان را نسبت به خود جلب کند. صندلی‌های جلو فرمی نسبتا راحت دارند و احتمالا بتوانند در مسافرت‌های طولانی و یا بیراهه نوردی تا حدی خستگی و کوفتگی را از بدن سرنشین دور سازند. صندلی‌های عقب نیز تا حد امکان فضایی نسبتا جادار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا میزان محدودیت آنها در این قسمت به حداقل برسد.

ابعاد دایون V5

این خودرو در دو نسخه معمولی و لانگ بیس به بازارهای بین‌المللی راه یافته که احتمالا نمونه معمولی آن در کشور توسط مکث موتور ارائه خواهد شد. در ادامه ابعاد این خودرو را در دو نسخه معمولی و لانگ به آگاهی شما رسانده‌ایم.

طول: 5219 – 5730 میلی متر

عرض: 1870 میلی متر

ارتفاع: 1844 – 1864 میلی متر

فاصله بین محور چرخ‌ها: 3100 – 3500 میلی متر

بررسی دایون V5

مشخصات فنی دایون V5 پیکاپ مکث موتور

سازنده چینی برای این پیکاپ شهری چندین پیشرانه مختلف بنزینی یا دیزلی را در نظر گرفته‌ که در این میان می‌توان به نمونه‌های ۲.۴ لیتری توربوشارژ بنزینی به قدرت ۲۱۸ اسب بخار و یا نمونه 2 لیتری توربو دیزل با توان ۱۶۳ اسب بخار اشاره کرد.

 اما نکته اینجاست که پیکاپ مکث موتور که جهت تست فنی به بازار کشورمان راه پیدا کرده از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی ساخت میتسوبیشی برخوردار است و گفته شده توانی در حدود ۲۰۴ اسب بخار قدرت به‌علاوه ۲۸۰ نیوتن متر را تولید می‌کند. همچنین یک گیربکس ۶ دنده دستی به همراه سیستم دو دیفرانسیل سه حالته وظیفه انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها را بر عهده دارند. شما می‌توانید وضعیت انتقال قدرت را بین سه حالت 2H یا تک دیفرانسیل برای شرایط عادی، 4H یا تمام چرخ محرک برای شرایط لغزنده یا افرود سبک و 4L یا دودیفرانسیل سنگین جهت عبور از مسیرهای صعب العبور انتخاب کنید.

همچنین با توجه به وزن و ابعاد این خودرو انتظار داریم که شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۲ ثانیه به طول بینجامد و نهایت سرعتش نیز به محدوده ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ظرفیت حمل بار توسط دایون وی۵ نیز حدود یک تن اعلام شده و از این جهت می‌تواند وانتی کاربردی و مناسب جهت بکارگیری در امور خدماتی، نهادهای دولتی و مصارف عمومی به شمار رود.

امکانات رفاهی – ایمنی

بررسی دایون V5

متاسفانه در زمان نگارش این مطلب هنوز اطلاعات رسمی مکث موتور در رسانه‌ها قرار نگرفته و بنابراین اظهارنظر دقیق در رابطه با تجهیزات و آپشن‌های این وانت پیکاپ امکان‌پذیر نیست. اما به هر حال انتظار داریم که تجهیزاتی همچون نمایشگر لمسی داشبورد، صندلی‌ها با روکش چرمی، رینگ‌های آلومینیومی، تهویه مطبوع دیجیتال، کلید انتخاب وضعیت سامانه انتقال قدرت، آینه‌های جانبی جمع شونده به همراه گرمکن، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب، کروز کنترل یا تثبیت‌کننده سرعت، دو عدد کیسه هوا، سیستم‌های کنترل هرزگردی و کنترل پایداری، سامانه کنترل توقف هنگام شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، انواع ترمزهای ضدقفل ABS ، توزیع نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی، حسگرهای پارک در جلو و عقب و... در لیست امکانات دایون وی ۵ ویژه بازار ایران وجود داشته باشد.

قیمت و رقبای پیکاپ مکث موتور

قیمت دایون V5 در بازار چین بین ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار برحسب نوع پیشرانه و میزان آپشن ها متفاوت است. بنابراین انتظار داریم که پیکاپ مکث موتور نیز در کشور ما با بهایی در حدود ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان ارائه شود.

از جمله مهم‌ترین حریفان پیکاپ مکث موتور در بازار داخل می‌توان به محصولاتی همچون آمیکو آسنا، پیکاپ جک T8 کرمان موتور و فوتون تونلند ایران خودرو اشاره کرد.  احتمالا در آینده نیز شرکت زامیاد نسخه پلاس پیکاپ ریچ را به بازار عرضه کند که این مدل هم می‌تواند رقیب مناسبی برای نمونه‌های کارکرده پیکاپ مکث موتور باشد.

 در زمان نگارش این مقاله هنوز تاریخ رسمی ورود پیکاپ مکث موتور به بازار منتشر نشده و لازم است منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت این خودرو با چه سطح قیمتی و چه میزان از آپشن‌ها در اختیار مشتریان داخلی قرار خواهد گرفت و اینکه چطور می‌تواند با رقبای خود در بازار به مبارزه بپردازد تا جایگاهی مطلوب را از آن خود سازد.