۰ نفر

آشفتگی بازار خودرو

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۱
کد خبر: 552605
آشفتگی بازار خودرو

همزمان با ثبت پیک جدید کرونا در کشور، قیمت ها هم در بازار خودرو روندی افزایشی به خود گرفته و همچنان با رشد قیمت‌ها روبرو هستیم، به طوری که قیمت برخی خودروها رشد ۲۰میلیون تومانی را نیز تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان دهنده ادامه روند صعودی قیمت اکثر خودروها است، به طوری که شاهد افزایش قیمت تا 20 میلیون تومانی برخی خودروها نسبت به 10 روز گذشته هستیم.

امروز در بازار هر دستگاه خودرو سمند LX مدل 1400 بدون تغییر نسبت به 10 روز پیش معادل 218 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال ایکس با رشد 4 میلیون تومانی معادل 220 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده بدون تغییر قیمت، معادل 266 میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار با رشد قیمت 4 میلیون تومانی قیمت نسبت به 10 روز پیش با قیمت 284 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک بدون تغییر قیمت معادل 395 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ فولادی نیز با رشد قیمت 20 میلیون تومانی به قیمت 315 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در مورد رانا پلاس نیز باید به افزایش قیمت 2 میلیون تومانی اشاره کنیم، به طوری که قیمت این خودرو امروز در بازار به 235 میلیون تومان رسیده است.

در عین حال، امروز هر دستگاه پژو پارس ساده مدل 1400 معادل 235 میلیون تومان معامله شد که نسبت به 10 روز پیش افت 15 میلیون تومانی را داشته است. در مورد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده نیز باید به افزایش 7 میلیون تومانی قیمت این خودرو طی 10 روز اخیر اشاره کنیم، به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت 232 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در مورد دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به افت یک میلیون تومانی قیمت این خودرو طی روزهای اخیر و عرضه آن به قیمت 299 میلیون تومان در بازار امروز اشاره کنیم.

در این میان قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو طی 10 روز اخیر تغییری نداشته و با قیمت 403 میلیون تومان خرید و فروش می شود. این خودرو 10 روز پیش رشد قیمت 28 میلیون تومانی را تجربه کرده بود.

در بازار امروز هایما s7 توربو نیز با افت قیمت 70 میلیون تومانی به قیمت 600 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در مورد قیمت رنو تندر90 مدل E2 باید به ثبات قیمت این خودرو طی روزهای اخیر اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر با قیمت 332 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

رنو تندر پلاس اتوماتیک نیز با قیمت 450 میلیون تومان معامله می‌شود که تغییری نسبت به 10 روز پیش نداشته‌ است.

در بازار امروز هر دستگاه سایپا ۱۱۱ بدون تغییر قیمت نسبت به 10 روز پیش با قیمت 139 میلیون تومان عرضه می‌شود.

قیمت سایپا ۱۳۱ با رشد 2 میلیون تومانی نسبت به 10 روز پیش به 128 میلیون تومان رسیده و در مورد قیمت سایپا ۱۳۲ نیز باید به ثبات قیمت و عرضه این خودرو با قیمت 120 میلیون تومان اشاره کنیم.

امروز هر دستگاه ساینا معادل 147 میلیون تومان در بازار عرضه می شود که تغییری نسبت به 10 روز پیش نداشته است.

تیبا ۲ رینگ فولادی با رشد 11 میلیون تومانی نسبت به 10 روز پیش، امروز با قیمت 151 میلیون تومان معامله می‌شود.

تیبا رینگ فولادی نیز با رشد 13 میلیون تومانی نسبت به 10 روز پیش، امروز با قیمت 148 میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین کوییک دنده‌ای با رشد قیمت 5 میلیون تومانی معادل 158 میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال بدون تغییر قیمت معادل 798 میلیون تومان و ام وی ام 315 هاچ بک بدون تغییر قیمت معادل 272 میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو در دولت جدید

قیمت خودرو در بازار در حالی اوج گرفته که چند ماهی است خودروسازان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت تولیداتشان هستند و این امر را عاملی برای خروج از زیان دهی خود عنوان می کنند.

در این راستا صنعتگران جلسات متعددی را با مسئولان دولت قبل و همچنین نمایندگان مجلس برگزار کرده و حتی در نامه‌ای به رییس کمیسیون صنایع مجلس، موافقت خود را با آزادسازی واردات خودرو در ازای آزادسازی قیمت خودروهای داخلی اعلام کردند.

در جلسه ای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رییس سازمان گسترش، رییس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت های خودروساز و رییس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رییس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده بود.

در این پیشنهاد خواسته شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود 5 درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

همچنین در این نامه عنوان شده بود که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می دانند.

باید منتظر ماند و دید دولت جدید چه برنامه ای برای کنترل بازار خودرو و قیمت ها خواهد داشت.