۰ نفر

تارا ایران خودرو؛ معرفی کامل + مشخصات فنی، امکانات و قیمت

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 551608
تارا ایران خودرو؛ معرفی کامل + مشخصات فنی، امکانات و قیمت

تارا ایران خودرو جدیدترین محصول ملی بزرگترین خودروساز کشور است که در قالب بدنه سدان‌ جمع‌وجور طراحی شده و پلتفرم آن اساسا با ساخته کمپانی فرانسوی پژو یعنی مدل ۳۰۱ مشابهت فراوانی دارد.

 اقتصادآنلاینروزبه راد؛ شرکت ایران خودرو در اواسط دهه 90 شمسی پس از بازگشت مجدد کمپانی پژو به بازار ایران تصمیم گرفت تا یکسری از تولیدات جدید این خودروساز مطرح فرانسوی را در کشورمان به تولید برساند که از جمله آنها می‌توان به پژو ۳۰۱ ، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد. متاسفانه از این میان تنها پژو ۲۰۰۸ ، آن هم به صورت نسبتا محدود روی خط تولید شرکت ایرانی قرار گرفت و نمونه‌هایی از آن در بازار کشورمان به فروش رسید. پژو ۳۰۱ نیز تنها به صورت بسیار محدود و در قالب نمونه‌های وارداتی در اختیار مشتریان داخلی گذاشته شد و هیچ‌گاه اثری از نمونه‌های مونتاژی آن مشاهده نشد.

اما شرکت ایران خودرو که امتیاز استفاده و توسعه پلتفرم این محصولات را از کمپانی فرانسوی خریداری کرده بود، در همین راستا تصمیم گرفت خودش به ارائه نمونه‌های داخلی‌سازی شده پژو ۳۰۱ بپردازد. بر این اساس مدتی پس از شروع تحریم‌های جدید و خروج دوباره کمپانی پژو از بازار ایران، شرکت ikco خبر از تولید پژو ۳۰۱ ایرانی داد و حتی خط تولید آن را هم به صورت آزمایشی افتتاح کرد. اما گویا تولید پژو ۳۰۱ ایرانی چندان باب میل مسئولان ایران خودرو نبود و آنها که مالکیت معنوی استفاده از پلتفرم پژو ۳۰۱ را در اختیار داشتند، تصمیم گرفتند تا یک محصول با نام و نشان ایرانی به بازار کشور ارائه دهند تا دیگر اثری از لوگوی شریک فرانسوی بدعهدشان روی محصولات ایرانی دیده نشود.

تارا

 با پیروی از چنین فلسفه‌ای، در بهمن 1398 شرکت ایران خودرو یک محصول سدان جدید با طراحی چهره متفاوت رونمایی کرد که به اختصار با کد کی ۱۳۲ شناخته می‌شد. مدتی بعد و پیش از شروع فرایند رسمی تولید کی ۱۳۲ ، شرکت ایران خودرو نام « تارا » را برای سدان جدید خود در نظر گرفت و پیش‌فروش آن را از سال ۹۹ آغاز کرد تا احتمالا به تدریج از تابستان ۱۴۰۰ شاهد تحویل اولین نمونه‌های تارا به مشتریان باشیم.

طراحی بدنه ایران خودرو تارا

تارا

طراحان مسئول پروژه تارا فرم بدنه پژو ۳۰۱ را حفظ کرده‌ اما نمای جلو عقب این خودرو را به صورت کلی تغییر داده‌اند تا بتوانند آن را به عنوان محصولی متمایز به بازار ایران ارائه دهند؛ اما متاسفانه نتیجه کار آن‌طور که باید جذاب و دلنشین از آب درنیامده است، به نحوی که به راحتی می‌توان عدم تطابق طرح چهره با فرم کلی بدنه و نمای جانبی خودرو را احساس کرد.

در نمای جانبی و بر اساس طرح اولیه شرکت پژو، از خطوط نسبتا ملایم با زوایای نرم استفاده شده تا حالتی خانوادگی‌تر برای نیمرخ پژو ۳۰۱ به وجود آورده شود؛ این در حالی است که طراحان شرکت ایران خودرو تصمیم گرفته‌اند تا طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و المان‌های روی سپر را با استفاده از خطوط صاف به همراه زوایای شکسته ترسیم کنند و جلوه‌ای نسبتا ستیزه‌جویانه و اسپرت برای انتهای جلو و پشت تارا پدید آورند که البته نتیجه کار خیلی زیبا از کار درنیامده و باید گفت فرایند طراحی و فیس‌لیفت این خودرو احتمالا به صورت سراسیمه و بدون در نظر گرفتن سلیقه مشتریان انجام گرفته است.

تارا

 در نمای عقب هم با توجه به رایج شدن استفاده از طرح چراغ‌های پیوسته در بسیاری از خودروهای نوین، شاهد به‌کارگیری این تکنیک در چهره‌پردازی نمای پشت تارا هستیم که متاسفانه در اینجا هم می‌توان سراسیمگی و تا حدی کج‌سلیقگی را مشاهده کرد. فرم چراغ‌های عقب نسبتا زمخت و با حداقل ظرافت طراحی شده است؛ سایر المان‌های سپر و درب صندوق هم طراحی چندان ظریف و هنرمندانه‌ای ندارند. به‌خصوص هنگامی که چراغ‌های عقب روشن باشند، طرح مثلثی یا خرپا مانند گرافیک داخلی قسمت بهم پیوسته چراغ‌ها، اصلا جذاب به نظر نمی‌رسد و می‌تواند موجب بروز انتقادات بیشتر از طرح این بخش تارا شود.

به هر ترتیب شاید دلیل طراحی تقریبا مبتدیانه بخش روبرو و پشت ماشین تارا، کاهش هزینه‌های تولید بوده و شرکت ایران خودرو خواسته با این کار قیمت نهایی محصول را تا حد امکان پایین نگه دارد. البته باز هم این مورد نمی‌تواند توجیه مناسبی برای طراحی نه‌چندان زیبای یک محصول جدید توسط خودروساز بزرگ کشور ما باشد. درمجموع می‌توان گفت که طراحی تارا آن‌طور که انتظار داشتیم دل‌چسب از کار درنیامده و به‌ویژه در مقایسه با سایپا شاهین چهره چندان دل‌نشین و باظرافتی از خود به نمایش نمی‌گذارد.

طراحی داخلی تارا

تارا

طرح داخل کابین تارا تقریبا منطقی‌تر از نمای بیرونی احساس می‌شود و باید گفت که حداقل کج‌سلیقگی‌های نمای بیرون در این قسمت کمتر دیده می‌شود. طراحی رودری ها و المان‌های داشبورد چندان پیچیده و مدرن نیست و همچنان می‌توان حضور در کابین یک اتومبیل اقتصادی را در اینجا به طور کامل احساس کرد. اما با این حال وقتی نمای داخلی تارا را با دیگر تولیدات داخلی همچون پژو پارس، پارس تندر و حتی شاهین سایپا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این سبک از طراحی می‌تواند تاحدی پاسخگوی نیاز مشتریان داخلی باشد و اعتراضات و انتقادات چندانی را از سوی آنها متوجه خود نکند.

 کیفیت متریال داشبورد و رودری ها قابل قبول به نظر می‌رسد و از این حیث می‌توان گفت که بهتر از محصول جدید سایپا یعنی مدل شاهین ظاهر شده است. فضای کابین جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال کفایت می‌کند و از این جهت می‌توان امتیاز نسبتا خوب به تارا اعطا کرد. درمجموع باید گفت که اوضاع فضای داخلی تارا نسبت به نمای بیرونی آن بهتر بوده و احتمالا اکثر مشتریان رضایت بیشتری از آن نسبت به طرح بدنه این خودرو خواهند داشت.

تارا

 از دیگر نکات مثبت فضای داخلی تارا ایران خودرو باید به صندوق عقب بسیار وسیع ۶۴۰ لیتری آن اشاره کرد که در نوع خود و در قیاس با محصولات هم‌رده داخلی، بیشترین فضا را در اختیار اسباب و وسایل مشتریان ایرانی می‌گذارد. در مقام مقایسه می‌توان به صندوق عقب ۵۰۰ لیتری دنا پلاس اشاره کرد که نسبت به تارا همچنان فضای کمتری را ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی تارا ایران خودرو

ماشین تارا از لحاظ فنی به همان موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز شده است، با این تفاوت که مهندسان ایران خودرو با به‌روزرسانی این پیشرانه توان آن را به رقم ۱۱۳ اسب بخار رسانده‌اند. نهایت گشتاور موتور TU5P هم برابر 144 نیوتن متر است.

شرکت ایکو سدان جدید خود را با گیربکس ۵ دنده دستی و یا ۶ دنده اتوماتیک به بازار تزریق خواهد کرد که در این بین شتاب صفر تا 100 تارا دستی حدود ۱۱.۵ ثانیه است و شتاب مدل اتوماتیک نیز اگرچه به صورت رسمی اعلام نشده اما احتمالا چیزی بین ۱۲ تا ۱۲.۵ ثانیه خواهد بود؛ در نتیجه باید منتظر عملکرد فنی متوسط و البته مناسب برای مصارف خانوادگی از این خودرو ملی باشیم.

همچنین ماشین جدید ایران خودرو می‌تواند تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و به طور متوسط حدود ۷ تا ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف کند. ظرفیت باک سوخت این خودرو هم برابر ۵۰ لیتر اعلام شده که با توجه به میزان مصرف سوخت آن گنجایش تقریبا مناسبی خواهد بود. ناگفته نماند ماشین تارا دنده‌ای معادله  ۱1۷۰ کیلوگرم وزن دارد و این رقم برای مدل اتوماتیک حدود ۲۰ کیلوگرم بیشتر است.

مشخصات فنی ماشین تارا

موتور: 1.6 لیتری / چهار سیلندر TU5P

گیربکس: پنج سرعته دستی / شش سرعته اتوماتیک

توان خروجی: 113 اسب بخار / 144 نیوتن متر

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر برساعت

شتاب 0-100: 11.5 تا 12.5 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی: 7 تا 7.5 لیتر در صد کیلومتر

امکانات و آپشن‌های تارا ایران خودرو

همان‌طور که اشاره شد ماشین جدید ایران خودرو قرار است در قالب دو نمونه دستی یا اتوماتیک روانه بازار شود که در این میان تارا دنده ‌ای از امکانات کمتری نسبت به تارا اتوماتیک بهره می‌برد و می‌توان گفت حداقل آپشن‌های مدرن در آن یافت می‌شود.

شاخص‌ترین امکانات تارا دنده ‌ای شامل: کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، دماسنج، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، شیشه‌بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، مه شکن‌های جلو، چراغ خوشامدگویی، دیلایت، چراغ مشایعت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو، آنتن سقفی اکتیو، سیستم تهویه غیراتوماتیک با تنظیم برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، دو کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و  EBDبه همراه سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی.

اما تارا اتوماتیک علاوه بر موارد فوق به آپشن‌هایی مثل کیسه‌های هوای جانبی جلو، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیمات برقی صندلی‌های جلو، روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، دکمه استارت سانروف و نشانگر وضعیت دنده تجهیز شده است.

تارا

قیمت و رقبای تارا ایران خودرو

قیمت تارا دنده ‌ای در آخرین دعوت‌نامه‌ای که تا زمان نگارش این مطلب برای پیش‌خریداران آن از سوی ایران خودرو ارسال شده، معادل ۲۹۰ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان اعلام شده است. بنابراین انتظار می‌رود که تحت شرایط فعلی قیمت تارا اتوماتیک نیز حداقل حدود ۳۳۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان از سوی ایران خودرو اعلام شود. همچنین اگر بخواهیم نگاهی به حریفان این سدان جدید در بازار ایران بیندازیم، می‌توانیم از محصولاتی مثل فردا ۵۱۱ ، تندر پلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ سدان، دنا پلاس توربو و سایپا شاهین نام ببریم.