۰ نفر

چرا فروش تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ ممنوع است؟

۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴
کد خبر: 547947
چرا فروش تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ ممنوع است؟

به تازگی کمپانی ژاپنی تویوتا اعلام کرده است که مالکان لندکروزر ۲۰۲۲ سری ۳۰۰ اجازه ندارند تا به مدت یک سال پس از خرید، این خودرو را به فروش برسانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  اسب بخار، با اعلام این خبر بسیاری از کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی با نگاهی طنز رفتار تویوتا را مشابه عملکرد اخیر ایران خودرو و سایپا در برنامه های فروش محصولاتشان دانستند. عملکردی که نتیجه تصمیمات کمیته خودرو و وزارت صمت در سال ۱۳۹۹ بوده است و سبب گردیده تا امروز خودروهای پرتقاضا با ممنوعیت فروش خودرو به مدت یک سال پس از تحویل به دست خریداران برسد. این اقدام ایران خودرو و سایپا برای کنترل بازار و جلوگیری از ورود دلالان به فروش های اخیر خودرو بوده که البته تا حد زیادی، این پروژه هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران شکست خورده است.

اما کمپانی تویوتا که مشکلی برای عرضه محصولاتش در بازارهای مختلف ندارد و نیازی نیست که برای کنترل بازار محدودیت هایی را برای خریداران خود ایجاد کند. با مرور اتفاق های چند ماه گذشته متوجه خواهیم شد که تویوتا چند ماه قبل از معرفی لندکروزر ۲۰۲۲ سری ۳۰۰، تولید این شاسی بلند محبوب را آغاز نموده بود و پس از رونمایی نیز فروش فوری این خودرو را شروع کرد. به عبارت ساده تر تویوتا قبل از رونمایی، فرایندهای مختلف تولیدی و قانونی را برای لندکروزر ۲۰۲۲ طی کرده بود و در این مدت هم به راحتی توانست تا نیاز مشتریان خود را تامین کند.

تویوتا لندکروزر

با وجود اینکه در چند هفته گذشته قیمت بازار آزاد این شاسی بلند جدید در کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از بهای مصوب تویوتا بود، نمی توان قانون جدید فروش لندکروزر را به این دلیل دانست. بر اساس اطلاعیه جدید تویوتا، مشتریان لندکروزر سری ۳۰۰ مدل ۲۰۲۲ این اجازه را ندارند تا به مدت یک سال، خودروی خود را به فرد دیگر واگذار کنند و آن را در بازار آزاد به فروش برسانند.

حال با نگاهی دقیق تر می توان متوجه شد که این سیاست تویوتا برای جلوگیری از حضور محصول جدید در درگیری های تروریستی بوده است. گفته می شود که در هفته های گذشته، برخی واسطه ها به دنبال خرید لندکروزرهای سری ۳۰۰ مدل ۲۰۲۲ برای گروه های تروریستی خاورمیانه بوده اند و این تصمیم تویوتا سبب شده است که امکان ارسال خودرو برای تروریست هایی مانند داعش، طالبان و… تا حد زیادی از بین برود.

تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر

در سال های گذشته با انتشار تصاویر حضور محصولات مختلف تویوتا که در اختیار تروریست هایی مانند داعش بوده است، انتقادهای زیادی به عملکرد این خودروساز ژاپنی صورت گرفت. با وجود اینکه همیشه تویوتا هرگونه ارتباط مستقیم و فروش محصول به گروه های تروریستی را رد می کرد، شاهد بودیم که انتقادهایی به سیاست های فروش این کمپانی مطرح می شد. حال این بار تویوتا برای جلوگیری از حضور لندکروزر سری ۳۰۰ مدل ۲۰۲۲ در گروه های تروریستی، هرگونه فروش این خودرو را به مدت یک سال ممنوع کرده است. با این اقدام، تویوتا به دنبال آن است که با رد هرگونه اتهام همکاری با این گروه ها، مانعی را هم بر سر فروش محصولاتش به تروریست ها ایجاد کند.