۰ نفر

آینده خودروهای برقی از دید فروشندگان و نمایندگی‌ ها

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 546052
آینده خودروهای برقی از دید فروشندگان و نمایندگی‌ ها

پس از سال‌ها گمانه‌زنی‌های مختلف مبنی بر اینکه آیا سدان‌ها، وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند مجهز به باتری‌های قدرتمند می‌توانند جایگزین خودروهای بنزین‌سوز یا گازسوز شوند و موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شوند، تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ فراتر از پیشگام و رهبر خودروهای برقی در بازار یعنی شرکت تسلا، تقریبا همه تولیدکنندگان بزرگ خودرو برای چرخاندن سوئیچ خودروهای الکتریکی صف بسته‌اند و این فقط یک معامله بزرگ برای مصرف‌کنندگان نیست، بلکه هزاران نمایندگی فروش اتومبیل در سراسر دنیا در آن سهیم هستند و همگی نیازمند پذیرش این آینده برقی هستند.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، CNBC در گزارشی به بررسی بازار اخیر خودروهای برقی و احساس فروشندگان این خودروها در ایالات ‌متحده پرداخته است. شرکت جنرال موتورز اعلام کرده قصد دارد که تا سال ۲۰۳۵ تنها خودروهای الکتریکی تولید کند و این شرکت ۳۰ مدل پلاگین جدید را تا سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد کرد که به بیش از ۲۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. شرکت فورد که قبلا متعهد به سرمایه‌گذاری ۲۲میلیارد دلاری برای توسعه بخش EV خود شده بود، اخیرا اعلام کرد که فقط ۴۰درصد از وسایل نقلیه تولیدی خود را تا سال ۲۰۳۰ برقی می‌کند.

شرکت‌های تویوتا، فولکس‌واگن، دایملر، هیوندای، فیات کرایسلر، هوندا و سایر خودروسازان نیز وعده‌های مشابهی را می‌دهند. با توجه به هجوم مدل‌های جدید، نمایندگی‌های فروش خودرو در ایالات‌متحده که بسیاری از آنها شامل مشاغل کوچک قدیمی هستند و در جوامع حومه‌ای و روستایی مستقر هستند، خود را برای این شرایط آماده می‌کنند و از آنجا ‌که قطعات مصرفی خودروهای الکترونیکی کمتر از خودروهای سنتی است، تعمیرکاران و تکنسین‌های خدماتی خودرو برای نگهداری این محصولات جدید آموزش‌های لازم را می‌بینند. مارک پالادینو، مدیرعامل شرکت کلونیال فورد واقع در دانبری، باسابقه ۴۰ ساله در این تجارت اظهار دارد که در حال حاضر خودروهای برقی بزرگ‌ترین مساله تجارت ما هستند. او در حالی این سخنان را می‌گفت که هنوز از اولین حضور وانت لایتنینگ F-۱۵۰  فورد که یک نسخه کاملا الکتریکی از پرفروش‌ترین محصول خط تولید وسایل نقلیه در ایالات‌متحده برای مدت چهار دهه است، هیجان‌زده بود.

 فورد لایتنینگ F-۱۵۰ ، فراتر از انتظار

جیسون ماس، مدیر بازاریابی وسایل نقلیه فورد می‌گوید:  هیجان پالادینو با توجه به این موضوع که در اولین هفته از انتشار رسمی مدل لایتنینگ در ۱۹ مه، بیش از ۷۰ هزار پیش‌خرید از طریق وب‌سایت فورد با پرداخت ۱۰۰ دلار، صورت پذیرفت، بی‌دلیل نیست. این امر پس از معرفی موفقیت‌آمیز خودروی الکتریکی فورد موستانگ Mach-E اتفاق افتاد، جایی که ۷۰درصد از مشتریان اولیه فورد از آن استقبال کردند. در خصوص مدل لایتنینگ F-۱۵۰  ، ماس اظهار کرد: ۹۰درصد از خریداران بالاترین سطح این مدل و ۸۰درصد مدل باتری با برد طولانی را سفارش داده‌اند که این میزان استقبال فراتر از انتظار ما بود. شرکت کلونیال یکی از ۲۳۰۰ فروشنده فورد است که از میان ۳ هزار فروشنده موفق به اخذ گواهینامه EV یا خودروهای الکتریکی از شرکت فورد شده است. دریافت این گواهینامه یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده است که مستلزم آموزش کارکنان فروش و خدمات، به‌روزرسانی ایستگاه‌های شارژ باتری و خرید تجهیزات، قطعات و ابزار خاص است. پالادینو می‌گوید: همه ما منتظر این اتفاق بودیم و اضافه کرد که این نمایندگی خانوادگی قبلا در چند مدل هیبریدی الکتریکی بنزینی و همچنین اولین خودروی الکتریکی فورد یعنی موستانگ شاسی‌بلند Mach-E ۲۰۲۱  که در دسامبر معرفی شد، آموزش‌دیده بودند.  ما خودروهای الکتریکی را بخشی از تجارت خود می‌بینیم که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و ما می‌خواهیم در آن بازار باشیم. خودروهای الکتریکی کمتر از ۳درصد از کل فروش خودروهای جدید در ایالات‌متحده را به خود اختصاص داده است که طبق گفته کردیت سوئیس، شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی، تسلا با سهم حدود ۵۵درصدی از این خودروها، بازار را تسخیر کرده است، هرچند سهم این شرکت چند ماه قبل در حدود ۷۲درصد بود و هم‌اکنون کاهش ‌یافته که این امر نشان‌دهنده رشد رقابت در بازار خودروهای برقی است. کریس ساتون، معاون خرده‌فروشی خودرو در شرکت تحقیقات بازار J.D. Power، اظهار کرد: اگرچه EVها اکنون فقط کسری از ناوگان خودرویی ایالات‌متحده را تسخیر کرده‌اند، اما آنها به‌زودی به بخش مهمی از تجارت یک ‌خرده‌فروش خودرو در این کشور تبدیل خواهند شد. یک گزارش از بلومبرگ برآورد کرده است که تا سال ۲۰۴۰ در حدود ۵۸درصد از فروش وسایل نقلیه مسافری در سراسر جهان به وسایل نقلیه برقی اختصاص خواهد داشت که چین، اروپا و ایالات‌متحده به ترتیب پیشگامان این صنعت خواهند بود. همچنین ساتون درباره نمایندگی‌ها گفت آنها با ارائه فروش و خدمات تخصصی خود و به‌عنوان منبع آموزش برای مشتریان به خودروسازان ارزش می‌بخشند.

 دوسوم از مصرف‌کنندگان خودرو به خودروهای برقی علاقه‌مند هستند

علاوه بر اهداف بلندپروازانه خودروسازان، دولت بایدن بودجه ۴۲ میلیارد دلاری برای ایجاد زیرساخت شارژ باتری EV را پیشنهاد داده است، قیمت سوخت افزایش ‌یافته و سهامداران شرکت ExxonMobil سه مدیر دوستدار محیط‌زیست را انتخاب کردند که توسط یک گروه سرمایه‌گذار فعال در هیات مدیره آن حمایت می‌شوند. با این ‌حال، پشتیبانی از برنامه هزینه‌های زیربنایی بایدن که هزینه‌های زیرساخت خودروهای برقی به آن گره ‌خورده است، همچنان نامشخص است.

مایک استنتون، رییس و مدیرعامل NADA گفت، داده‌های به‌دست‌آمده از نظرسنجی‌ها به شما توضیح می‌دهد که چرا ۱۷ هزار عضو انجمن ملی فروشندگان خودرو (NADA) نمی‌توانند منتظر بمانند تا محصولات EV به اینجا برسند. وی با رد ادعای کاهش اشتیاق برای خرید خودروهای برقی اظهار کرد که نمایندگی‌ها همواره در فروش اتومبیل و خوشحال‌کردن مشتری پیش‌قدم بوده‌اند، پس چرا فکر می‌کنید که آنها نباید مایل به فروش خودروهای برقی باشند؟ بر اساس نظرسنجی اخیر انجام ‌شده توسط برنامه Yale  و مرکز ارتباطات تغییرات آب و هوایی جورج میسون در ارتباط با تغییرات آب و هوایی، حمایت سناتورها از سیاست‌های تغییرات اقلیمی در سراسر کشور متفاوت است  و در سال گذشته حمایت در میان جمهوری‌خواهان کاهش یافت و دولت فدرال نیز اقدامات در مورد انرژی پاک را اولویت اصلی خود قرار داده است، اما حمایت قابل‌‌توجهی از طرف محافظه‌کاران برای ارائه تخفیف مالیاتی برای افرادی که خودروهای کم‌مصرف یا پنل‌های خورشیدی خریداری می‌کنند، کماکان وجود دارد. این تنها سیاست انرژی سازگار با محیط‌زیست در این نظرسنجی بود که اکثریت رای‌دهندگان معتدل جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواه محافظه‌کار از آن حمایت کردند.

با این ‌حال، یک نگرانی واقعی برای فروشندگان این واقعیت است که خودروهای الکتریکی به‌‌طور معمول دیگر به تعویض روغن، تعمیرات سیستم انتقال قدرت و سایر خدمات مربوط به خودروهای دارای موتور احتراق داخلی (ICE) نیاز ندارند،  در حالی‌‌که این خدمات بیش از ۵۰درصد سود ناخالص فروشندگان را تشکیل می‌دهد. گزارش سال ۲۰۱۹ AlixPartners تخمین می‌زند که فروشندگان در طول عمر هر خودروی برقی که می‌فروشند، در مقایسه با خودروهای سنتی می‌توانند ۱۳۰۰ دلار درآمد کمتر از خدمات و قطعات آنها داشته باشند. حتی اگر ۷۰درصد خدمات پس از فروش وسایل نقلیه ICE توسط فروشگاه‌های مستقل انجام شود، فروشندگان دارای حق‌امتیاز نمی‌خواهند خدمات خودروهای الکتریکی را به آنها واگذار کنند، به‌خصوص اینکه مصرف‌کنندگان با شارژ باتری و سایر ویژگی‌های خود آشنا می‌شوند.

مالک یک خودروی برقی ممکن است بیش از گذشته در دوره مالکیت خود به فروشندگان خودرو اعتماد داشته باشد تا این خدمات را انجام دهند.  مقوله خدمات لزوما موضوع نگران‌کننده ریتا کیس، مدیرعامل گروه Rick Case Automotive در فورت لادردیل نیست که نمایندگی فولکس‌واگن، هیوندای، هوندا، آئودی، مزدا و سایر مارک‌ها را در نمایندگی‌های خود در جنوب فلوریدا و آتلانتا در اختیار دارد.

او می‌گوید خودروهای الکتریکی به لاستیک، ترمز، باتری، چراغ و برخی از آنها به خدمات نگهداری از فرمان و پیشرانه خود احتیاج دارند. این در حالی است که گروه Rick Case Auto در حال فروش و سرویس‌دهی تعداد محدودی خودروهای برقی و هیبریدی است، اما وی با پیش‌بینی افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای خودروهای جدید می‌گوید که در ۶ ماه گذشته ما آموزش EV را برای فروشندگان و تکنسین‌های خود افزایش داده و تجهیزات جدید شارژ خریداری کرده‌ایم.

جنرال‌موتورز در طول سال گذشته حدود ۴۱۰۰ فروشنده دارای حق‌امتیاز خود را آماده کرده است، نه‌تنها برای شورولت بولت، خودروی تازه‌وارد الکتریکی شرکت که طراحی جدیدی را تجربه کرده است، بلکه GMC هامر برقی و کادیلاک Lyriq را نیز ارائه خواهد داد. تراویس هستر، مدیر ارشد وسایل نقلیه الکتریکی GM می‌گوید بحث خدمات برای کاری که نمایندگی‌های ما امروز انجام می‌دهند بسیار مهم است و در آینده نیز اهمیت آن دوچندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات EV ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال دوام داشته باشند، افزود: خدمات خودروهای برقی در مقایسه با خدمات مربوط به وسایل نقلیه ICE قطعا در آینده تکامل می‌یابد و به‌طور حتم  یکسان نخواهد بود. هیچ‌کس در مورد آن وحشت نمی‌کند، اما ما می‌دانیم که باگذشت زمان تغییر می‌کند، بنابراین ما با نمایندگی‌های خود در این زمینه در تعامل کامل هستیم. در همین حال، پالادینو نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های متداول خدمات کلونیال فورد باشد. وی می‌گوید در حال حاضر ما در شرکت خود در حال رزرو و سرویس‌دهی به هر خودرویی که بتوانیم، هستیم.

 تهدید فروش آنلاین خودرو

مساله دیگری که در ذهن فروشندگان خودروهای برقی وجود دارد، فروش مستقیم به مصرف‌کننده (D۲C) است، مدل تجاری که تاکنون بیش از ۳۸۵هزار خودروی EV تسلا را وارد جاده‌های ایالات‌متحده کرده است. تسلا حدود ۱۳۰ نمایشگاه متعلق به این شرکت را اداره می‌کند، با این ‌حال فروش آنها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. در آخرین بررسی‌ها مشخص شد که ۳۳ ایالت،  فروش اتومبیل به‌صورت D۲C را مجاز دانسته‌اند، در حالی‌‌که سایر ایالت‌ها در مورد لایحه‌هایی بحث می‌کردند که سیستم به‌اصطلاح حق امتیاز را که بیش از یک قرن به‌طور قانونی با فروشندگان و تولیدکنندگان ارتباط برقرار کرده است، کنار بگذارند. انجمن ملی فروشندگان خودرو (NADA)، گروه‌های فروشنده ایالت‌ها و خودروسازان سنتی از حفظ سیستم حق‌امتیاز حمایت کرده و ادعا می‌کنند که این سیستم شرایط را برای بازی برابر می‌کند اما بااین‌حال، بازاریابی آنلاین برای تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو چیز جدیدی نیست.

هر برند وب سایتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که خریداران می‌توانند از مدل‌ها و قیمت‌گذاری استفاده کرده و حتی خودروی جدیدی را به‌صورت سفارشی برای خود طراحی کنند و خریداری کنند، اما درنهایت آنها به یک فروشنده محلی ارجاع می‌شوند که معامله را کامل می‌کند و هدفش ایجاد یک رابطه وفادارانه است که شامل تعمیر و نگهداری معمول، سرویس و شاید فروش بعدی خواهد بود.  شبکه فروشندگان مدت طولانی است که وجود دارد، زیرا آنها قادر به چرخش در بازار هستند و مشتریان آنها نیز انتظارات و نیازهای خود رادارند. صنعت خودرو در مرحله انتقال به خودروهای الکتریکی در نقطه عطف خود قرار دارد و فروشندگان بزرگ و کوچک باید بار دیگر در این صنعت نقش محوری داشته باشند.

پالادینو می‌گوید اگر شما می‌خواهید وارد بازی خودروهای برقی شوید باید تمام مزایا و معایب آن را نیز با آغوش باز بپذیرید که شامل زیرساخت‌های شارژ ، قطعات و تجهیزات آن و همچنین نیروی کار متخصص خواهد بود، اما درحالی‌که ریتا کیس منتظر تقاضای بیشتر برای وسایل نقلیه الکتریکی است، او در مورد آینده این بازار بسیار خوش‌بین است.

وی می‌گوید من در کار فروش اتومبیل هستم و یک‌چیز را به‌طورقطع می‌دانم و آن این است که مردم همواره خواهان خرید خودرو هستند و این نکته امیدبخش ما است.