۰ نفر

پیکاپ آمیکو آسنا، مشخصات فنی، امکانات، تجربه رانندگی + فیلم

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۳
کد خبر: 538999
پیکاپ آمیکو آسنا، مشخصات فنی، امکانات، تجربه رانندگی + فیلم

حضور پیکاپ‌های شهری در کشور ما به ‌رغم وجود طرفداران فراوان، چندان پررنگ نبوده و در سال‌های نه‌چندان دور صرفا به نمونه‌های گران‌قیمتی همچون تویوتا هایلوکس و یا محصولات نسبتا ارزان‌تر نظیر نیسان پیکاپ و وانت کاپرا محدود می‌شد.

 اقتصاد آنلاینروزبه راد؛ گروه خودروسازی ارس با نام تجاری آمیکو که سال‌های متمادی در زمینه تولید وسایل نقلیه تجاری و موتورسیکلت تجربه دارد، تصمیم گرفت خلاء وجود وانت پیکاپ‌های آفرودر میان‌قیمت را در بازار ایران با عرضه یک مدل میان-سایز چینی تا حدی برطرف کند.

 بر همین اساس پیکاپ آمیکو آسنا توسط این شرکت به بازار ایران معرفی شد که یکی از گزینه‌های مناسب موجود در بازار کشور جهت طبیعت‌گردی و یا استفاده در حوزه‌های دیگر بوده و ما در مقاله پیش رو به واکاوی آن پرداخته‌ایم.  

معرفی پیکاپ آمیکو آسنا

آمیکو آسنا در اصل یک پیکاپ چینی است که طی سال ۲۰۱۵ وارد بازار چین شده و به عنوان یک نمونه میدسایز در این کشور به فروش می‌رسد. شرکت ارس خودرو دیزل نیز این پیکاپ درشت جثه را از سال ۹۶ به بازار ایران معرفی کرد و پس از اعمال برخی تغییرات فنی روی آن، این محصول را به دست مشتریان داخلی رساند.

5

بررسی مشخصات آمیکو آسنا از نظر طراحی و بدنه

آمیکو آسنا یک وانت پیکاپ نسبتا بزرگ است که طول آن به بیش از پنج و نیم متر می‌رسد و از لحاظ طراحی نمای جانبی شباهت بسیاری به مدل‌های هم‌رده نظیر: تویوتا هایلوکس، نیسان فرانتیر و ... دارد. در بخش روبرو از چراغ‌های نسبتا پهن با جلوپنجره بزرگ بهره گرفته شده که چهره‌ای نسبتا قاطع برای این محصول پدید آورده‌اند.

 البته طرح چهره آسنا می‌تواند پس از یک فیس‌لیفت بسیار جذاب‌تر از حالت فعلی شود و افراد بیشتری را به سوی این محصول جذب کند. چراکه ظاهرا طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و المان‌های سپر تطابق زیادی با نمای کنار خودرو ندارند و باید گفت که میزان زیبایی و جذابیت نمای جلو در مقایسه با چهره سایر محصولات هم رده، چندان چشم‌نواز و سطح بالا ارزیابی نمی‌شود.

 در عوض نمای بغل این خودرو تقریبا دلربا جلوه می‌کند؛ به‌ویژه بهره‌گیری از خطوط ملایم در ترسیم پنجره‌ها، ستونها و...، وجهه‌ای زیبا و متناسب با یک پیکاپ امروزی را برای آسنا رقم زده است.گلگیرهای برآمده به همراه سایر حجم پردازی‌های پروفیل جانبی نیز بر میزان هیجان نیم رخ پیکاپ آمیکو افزوده است.

در قسمت عقب نیز شاهد یک طراحی ساده اما متناسب با طرح پیکاپ های امروزی هستیم که محل قرارگیری دستگیره درب عقب آن به سبک محصولاتی همچون فورد اف ۱۵۰ ترسیم شده است. سپر نیز به گونه‌ای طراحی شده که ورود و خروج به قسمت بار را تسهیل می‌کند.

در مورد ابعاد بدنه نیز باید بدانید که پیکاپ آمیکو حدود ۵۵۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۴۰ میلی‌متر عرض و ۱۸۳۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله بین محور چرخ‌های آن نیز به رقم ۳۴۰۵ میلی‌متر می‌رسد؛ بنابراین واضح است که با یک خودروی درشت و خوش هیبت مواجه هستیم.

ارتفاع مناسب این خودرو از سطح زمین  نیز سبب می‌شود تا آمیکو در عبور از مسیرهای ناهموار عملکرد مناسبی داشته باشد و کف آن به‌راحتی با ناهمواری‌های سطح جاده‌های طبیعی برخورد نکند. ابعاد محفظه بار آمیکو آسنا معادل ۱۸۰ سانتیمتر طول، ۱۵۰ سانتیمتر عرض و ۵۲ سانتیمتر ارتفاع است که در مجموع حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم بار را می‌توان در آن جای داد.

درون کابین شاهد یک طراحی تقریبا به‌روز و متعادل هستیم که تا حدودی مدرن نیز جلوه می‌کند. البته در این میان فرم غربیلک ‌فرمان کاملا قدیمی جلوه می‌کند و بهتر است با نمونه‌های خوش‌دست و جدیدتر تعویض شود. روی  داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده که سطح کیفی آن چندان نامرغوب نیست.

وجود نمایشگر ۷ اینچی هم سبب می‌شود تا نمای کابین ظاهر نوین‌تری پیدا کند. با توجه به ابعاد بزرگ این خودرو، کابین پیکاپ آمیکو کاملا جادار است و به‌ویژه در ردیف عقب خود برخلاف برخی خودروهای مشابه، محدودیتی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند.

2

مشخصات فنی آمیکو آسنا

شرکت ارس خودرو دیزل از یک پیشرانه چهار سیلندر ۲.۴ لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی جهت تامین قدرت این وانت پیکاپ دو دیفرانسیل استفاده کرده است. بدین ترتیب توان خروجی آسنا به رقم ۱۴۳ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور خواهد رسید.

جهت انتقال قدرت نیز از گیربکس ۵ سرعته ساخت شرکت زوماکس و سامانه کلاچ ساخت شرکت والئو بهره گرفته شده که نسبت به نمونه چینی ارتقا یافته است. آمیکو آسنا یک پیکاپ دو دیفرانسیل است و به واسطه بهره‌مندی از ترانسفرکیس می‌تواند نوع و میزان انتقال نیرو به چرخ‌ها را در سه حالت  4H (چهارچرخ نیمه سنگین) ، 4L (چهارچرخ سنگین) و 2H (دوچرخ عقب سبک) تنظیم کند.

همچنین درصورت هرزگردی یکی از چرخ‌ها، سیستم قفل خودکار دیفرانسیل وارد عمل شده و نیرو را از چرخ مذکور به سمت دیگر تایرها هدایت می‌کند تا خودرو به‌راحتی به حرکت درآید؛ سپس دوباره جریان نیرو به سمت آن چرخ روان خواهد شد.

پیکاپ آمیکو آسنا به طور استاندارد علاوه بر  بنزین از گاز طبیعی فشرده CNG نیز به عنوان سوخت استفاده می‌کند. بدین منظور از یک باک بنزین هفت لایه به ظرفیت ۸۰ لیتر و همچنین مخزن سی ان جی با گنجایش ۷۰ کیلوگرم به ‌عنوان مخازن سوخت این خودرو بهره گرفته شده است. این وانت پیکاپ بزرگ حدود ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند که برای خودرویی با این ابعاد و وزن، رقمی تقریبا متعادل و مناسب خواهد بود.

بررسی امکانات رفاهی پیکاپ آسنا

شرکت ارس خودرو دیزل به منظور ارتقای سطح آسایش سرنشینان پیکاپ آسنا امکانات قابل قبولی را برای این خودرو در نظر گرفته که در ادامه به آنها اشاره شده است:

نمایشگر لمسی ۷ اینچی به همراه دوربین عقب، مسیریاب ماهواره‌ای، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور، چراغ‌های خودکار یا اتولایت، چراغ روشنایی در روز یا دیلایت، بلوتوث، پورت usb ، تهویه مطبوع اتوماتیک، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان، شیشه‌بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، جک خودکار بالابر درب موتور، پورت برق ۱۲ ولت و پشت‌سری‌های قابل تنظیم.

4

ایمنی آمیکو آسنا

پیکاپ آسنا توانسته در آزمون‌های موسسه آلمانی TÜV موفق ظاهر شود و گواهی استاندارد ایمنی و آلایندگی این شرکت را نصیب خود سازد.

با این حال به دلیل نوع جثه و ابعاد این خودرو به علاوه کیفیت ساخت نسبتا بالای پلتفرم و بدنه آن، به نظر می‌رسد در اینجا با یک خودروی تقریبا ایمن روبه رو هستیم که می‌تواند نسبت به حریفان موجود در بازار ایران از لحاظ ایمنی عملکردی تقریبا مناسب از خود ارایه دهد.

همچنین شرکت ارس خودرو دیزل تلاش کرده تا پیکاپ آسنا را با تجهیزات ایمنی همچون: دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، درب‌های تقویت شده، گارد ایمنی اتاق بار، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS ، توزیع نیروی ترمز EBD ، قفل مرکزی، قفل درب کودک، قفل محافظ زاپاس، ایموبلایزر و ... روانه بازار کند و سطح امنیت و حفاظت آن را بیش از پیش ارتقا بخشد.

تجربه رانندگی با پیکاپ آسنا

به دلیل ارتفاع نسبتا زیاد پیکاپ آسنا از سطح زمین، افراد کوتاه‌قد در ورود به کابین این محصول بلندبالا اندکی با مشکل مواجه خواهند شد. با این حال وجود رکاب جانبی سبب شده تا سرنشینان بتوانند با راحتی بیشتری به درون کابین راه پیدا کنند. اکثر خودروهای پیکاپ بزرگ معمولا روی ستون A خود یک دستگیره دارند تا به واسطه آن سرنشینان بتوانند به‌راحتی وارد و یا خارج شوند که متاسفانه پیکاپ آمیکو آسنا فاقد این وسیله کاربردی است.

ارتفاع زیاد از کف زمین سبب می‌شود تا حس سوار شدن بر یک آفرودر فول سایز به راننده انتقال یابد. پس از روشن کردن موتور صدای غرش پیشرانه درون کابین شنیده می‌شود و دید ویسع راننده نسبت به قسمت جلو موجب تسلط بیشتر وی بر سطح جاده خواهد شد.

اما با این حال طول پنج متری آسنا موجب می‌شود تا رانندگی با این خودرو در سطح شهر نیاز به تبحر و تجربه کافی داشته باشد. آینه‌های جانبی بزرگ نیز دید مناسبی به اطراف خودرو می‌دهند اما بهره‌گیری از دوربین عقب هنگام حرکت به سمت پشت کاملا واجب است که در پیکاپ آمیکو به کمک آن می‌توانید حرکتی نسبتا ایمن به سوی پشت داشته باشید. عملکرد سیستم تعلیق خودرو هم تقریبا نرم برآورد می‌شود و بسیاری از ضربات ناشی از پستی بلندی‌های سطح جاده توسط این سیستم تعلیق به خوبی جذب می‌شود.

پیکاپ های این‌چنینی معمولا در مسیرهای آفرود و شیبدار طبیعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو پیکاپ آسنا نیز قابلیت مناسبی در آفرود از خود نشان می‌دهد. به‌ویژه با فعال کردن حالات 4H  و یا 4L می‌توانید خودرو را از شیب‌های طبیعی با حداقل هرزگردی عبور داده و از طبیعت گردی با این پیکاپ درشت هیبت لذت ببرید.

همچنین از لحاظ چابکی و شتاب نیز باید اذعان کرد که گرچه هیچ‌کس انتظار عملکردی در حد یک هاچ‌بک اسپرت را از آمیکو آسنا ندارد، اما بهتر است بدانید که این خودرو می‌تواند ظرف مدت زمان حدود ۱۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

بنابراین می‌شود گفت که میزان چابکی این پیکاپ ۱۸۰۰ کیلوگرمی با توجه به وزن و ابعاد آن کاملا قابل قبول بوده و در مصارف شهری و یا جاده‌ای نیز می‌تواند نیازهای نسبی اکثر مشتریان را برآورده سازد. سود بردن از ترمزهای دیسکی خنک شونده چهار پیستون در جلو و ترمزهای کاسه‌ای تقویت شده عقب نیز سبب شده تا قدرت‌ ترمزهای این بچه‌غول آفرودر بتواند اطمینان کافی را در راننده ایجاد کند و خودرو را در شرایط مورد نیاز از حرکت باز بدارد.

3

رقبای آمیکو آسنا

قیمت آمیکو آسنا در زمان نگارش این مقاله حدود ۸۲۵ میلیون تومان بوده و در بازار با رقبایی نظیر جک T8 کرمان موتور و پیکاپ جدید مکث موتور ( فودای لیون اف۲۲) مواجه است‌. همچنین نمونه‌های کارکرده تویوتا هایلوکس به عنوان اسطوره این کلاس نیز یکی از حریفان جدی آمیکو آسنا در این محدوده قیمت به شمار می‌روند که با توجه به محبوبیت بالای محصول ژاپنی، قطعا بسیاری از مشتریان به سمت خرید نمونه‌های کارکرده هایلوکس تمایل پیدا خواهند کرد.

به هر صورت افرادی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و آفرود نوردی هستند و قصد دارند یک پیکاپ صفرکیلومتر خریداری کنند، با توجه به ویژگی‌های مثبت پیکاپ آسنا می‌توانند این خودرو را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود در کنار KMC T8 کرمان موتور در اولویت خرید قرار دهند.