۰ نفر

بازار در انتظار خودروهای پیکاپ استاندارد

۳۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵
کد خبر: 537876
بازار در انتظار خودروهای پیکاپ استاندارد

بازار خودروهای کار از دیرباز مورد توجه شرکت‌های خودروسازی بوده است، اما در دوران پیکاپ‌های استاندارد، عرضه وانت‌های غیراستاندارد یک خودروساز دولتی همواره موردنقد فعالان حوزه کسب‌وکار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ دوره استفاده از خودروهای غیراستاندارد به پایان رسیده است و تمام تولیدکنندگان خودرو در جهان با دو محوریت ایمنی و راحتی به‌سوی تولید می‌روند، اما این مورد در خودروهای کار از اهمیت بیشتری برخوردار است و لزوم راحتی و ایمنی خودروی کار در دستور کار تمام تولیدکنندگان خودرو در سطح جهان است. این در حالی است که همچنان نیسان آبی در ایران تولید می‌شود و این خودرو در کنار اینکه از راحتی برخوردار نیست، ایمنی کمی هم دارد.

در چند سال اخیر پیکاپ‌های متعددی به بازار ایران عرضه شد. این خودروها که برخی در داخل تولید و برخی مونتاژ شدند، نیاز بازار را تا حدی تامین کردند، اما در کنار آن خودروهای پیکاپ متعددی به‌صورت کاملا وارداتی به بازار عرضه شدند که از گزینه‌های خوب آن می‌توان به هایلوکس تویوتا اشاره کرد. شاید با ادامه برجام از این ‌دست خودروهای باکیفیت در ایران بیشتر می‌دیدیم و در کنار آن خودروساز داخلی نیز از تولید خودروی بی‌کیفیت دست می‌کشید. درحال‌حاضر با سختی‌های تحریم برخی خودروسازان چند خودروی پیکاپ را در دست تولید دارند و تابستان امسال شاهد حضور پررنگ‌تر این تیپ خودرو هستیم. در ادامه چند پیکاپ را که قرار است در بازار داخل مونتاژ شود موردبررسی قرار خواهیم داد.

 فوتون تونلند، پیکاپ چینی ایران‌خودرو

پیکاپ جدید کمپانی فوتون، «تونلند۹» نام دارد و به‌عنوان یک خودروی کار و تجاری فول آپشن به بازارهای صادراتی راه پیداکرده است. در شرایطی که فوتون تونلند ۹ تولید می‌شود، همچنان عرضه فوتون تونلند S (نسخه موجود در بازار ایران) در بسیاری از بازارهای هدف فوتون ادامه دارد، زیرا پایه فنی تونلند اولیه و تونلند S بر مبنای تویوتا هایلوکس بوده و برای همین محبوبیت زیادی برای خود کسب کرده است. برای همین تولید تونلند S و نسل اول همچنان ادامه دارد و در سال ۲۰۱۹، با فیس‌لیفتی دوباره به خط تولید بازگشت.

تونلند ۹ در برخی بازارها بانام Yutu  عرضه می‌شود و با وجود قابلیت‌های جدید نسبت به فوتون تونلند S (نسل اول) قیمت کمتری دارد. تونلند موجود در بازار ایران، قیمتی فراتر از ۲۳هزار دلار در بازار جهانی دارد و نسخه‌های فیس‌لیفت و ارتقایافته آن، تا ۲۸هزار دلار توسط فوتون به فروش می‌رسند، اما تونلند ۹ در کامل‌ترین نسخه قیمتی کمتر از ۲۱هزار دلار دارد و دلیل اصلی آن، استفاده از فناوری بومی کمپانی فوتون در این محصول است که باعث کاهش هزینه‌های سربار شده است.

فوتون تونلند ۹ یا همان یوتو (نسل جدید فوتون تونلند)، قابلیت عرضه با دو پیشرانه را دارد. پیشرانه اول از نوع بنزینی و توربو شارژر است که با حجم دو لیتر توان ۲۳۸ اسب بخار را با گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. پیشرانه دوم از نوع دیزلی توربو است که آن ‌هم با حجم دو لیتر، توان ۱۶۳ اسب‌بخار را با گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر تولید می‌کند. این توان از طریق جعبه‌دنده ۶ سرعت دستی و ۶ سرعته یا اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌شود. فوتون این اجازه را به مشتریان داده تا تونلند ۹ دیزلی و بنزینی را در نسخه‌های تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل سفارش‌گذاری کنند.

در نمونه دو دیفرانسیل تونلند جدید مانند گذشته این امکان فراهم است تا انتقال قدرت به‌صورت الکتریکی تنظیم شود. همچنین قفل هوشمند LSD در دیفرانسیل عقب این پیکاپ چینی تعبیه‌شده و باعث می‌شود تا هرزگردی در این محور به حداقل ممکن برسد.

نسل جدید فوتون تونلند را می‌توان با امکانات و ویژگی‌های مختلف خریداری کرد. با توجه به تغییرات اعمال‌شده روی این پیکاپ چینی، می‌توان گفت که تونلند جدید امکانات رفاهی و ایمنی به نسبت کاملی را در رده قیمتی خود به مشتریان ارائه می‌دهد.

در نسخه فول آپشن تونلند جدید، شاهد امکاناتی نظیر دو کیسه هوا (کیسه هوای پرده‌ای و جانبی جلو سفارشی)، سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم‌مصنوعی، آینه تاشو برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نمایشگر لمسی، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌ای،‌ سنسور نور و باران، رادار خطی، رادار نقطه کور، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل،‌ دوربین ۳۶۰ درجه و بلوتوث هستیم.

 ماموت خودرو با پیکاپ مکث‌موتور

شرکت ماموت خودرو که حساسیت ویژه‌ای نسبت به انتخاب برند و شریک تجاری خود دارد، شرکت مکث موتور را برای مونتاژ و عرضه پیکاپی قدرتمند تاسیس کرده است. مکث‌موتور نیز برنامه دارد تا به‌زودی اولین خودروی پیکاپ خود را به بازار عرضه کند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها موتور این خودرو از پیشرانه دو لیتری توروبوشارژ میتسوبیشی بهره می‌گیرد که ۲۰۴ اسب‌بخار توان و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی را تولید می‌کند.

به‌نظر می‌رسد این خودرو دارای امکاناتی نظیر قفل دیفرانسیل هوشمند، تهویه الکتریکی، جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی، صندلی برقی، تریم داخلی چرم، سامانه مدیریت ترمز و پایداری خودرو، سامانه مدیریت حرکت درشیب،‌ تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها، نمایشگر لمسی و محفظه بار با لاینر و باقابلیت حمل ۱۰۰۰ کیلوگرم (یک‌تن) است.

 خودروی KMC T۸ شرکت کرمان‌موتور

شرکت کرمان‌موتور که چند سالی است با برند چینی جک همکاری  و خودروهای این برند را در داخل مونتاژ می‌کند، پیکاپ این شرکت را با برند اختصاصی خود یعنی کی‌ام‌سی یا همان کرمان‌موتور کمپانی عرضه می‌کند. پیکاپ T۸ در سگمنت پیکاپ‌های فول‌سایز، دسته‌بندی می‌شود. این خودرو با موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۱۷۴ اسب‌بخار توان تولید می‌کند و مجهز به گیربکس ۶ دنده دستی است.

طبق اطلاعات رسمی کرمان موتور، کی‌ام‌سی T۸ با تجهیزات، امکانات و آپشن‌‌هایی نظیر، فرمان هیدرولیک باروکش چرم و دکمه‌های کنترلی، تنظیم دو حالته فرمان، سیستم محرکه دو دیفرانسیل، قفل‌برقی دیفرانسیل، کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، ترمزهای ABS به همراه EBD و ترمز کمکی، کنترل پایداری، کروز کنترل، سنسور باد تایر، سنسور عقب، دوربین عقب، دو ایربگ، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، چراغ دی‌لایت و اتولایت، چراغ زنون جلو و LED عقب،‌ چراغ مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم برقی آینه جانبی با گرم‌کن، صندلی ۶حالته دستی راننده، صندلی ۴ حالته دستی سرنشین جلو، ایزوفیکس، تهویه دستی، بلوتوث و سیستم پخش MP۵ با ۶ اسپیکر به مشتریان عرضه می‌شود.

 دانگ‌فنگ‌ریچ ۶ و سایپا

به نظر می‌رسد شرکت سایپا درصدد مونتاژ و عرضه پیکاپ شرکت چینی دانگ‌فنگ است. شاید این اقدام به دلیل عقب‌ماندن این شرکت از رقیب خودروساز اول کشور است تا آن را در مقابل فوتون تونلند و باقی پیکاپ‌های عرضه ‌شده قرار دهد. با توجه به نمونه اولیه واردشده به کشور، قرار است این پیکاپ چینی با جعبه‌دنده دستی و پیشرانه ۴/ ۲لیتری تنفس طبیعی در بازار ایران عرضه شود. با توجه به زیرساخت‌های موجود در مجموعه سایپا، احتمال آن بسیار است که نسل جدید ریچ به خط تولید زامیاد یا پارس‌خودرو برود.

دانگ‌فنگ‌ریچ ۶ از نظر سازه مهندسی و زیرساخت‌ها مشابه نیسان ناوارا و رنو آرکانا و آلاسکان است و برای همین ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد. این خودرو در نسخه بنزینی به پیشرانه ۴/ ۲لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۵۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می‌کند. همچنین جعبه‌‌دنده ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را به چرخ‌های جلو و عقب دانگ‌فنگ ریچ ۶ دارد. در نسخه فول آپشن این پیکاپ چینی، جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک ZF آلمان وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد و به گزارش رسانه‌های چینی، این جعبه‌دنده در بررسی‌های انجام‌‌شده عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است، اما همان‌طور که در بخش فوق اشاره ‌شده، دانگ‌فنگ‌ریچ ۶ با جعبه‌دنده دستی به بازار ایران می‌آید.

کمپانی دانگ‌فنگ قیمت ریچ ۶ را در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل پایه و دو دیفرانسیل فول آپشن، میان محدوده ۱۲هزار و ۳۰۰ دلار تا ۲۰هزار و ۴۰۰ دلار اعلام کرده است. این پیکاپ چینی در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، تنظیم وضعیت انتقال قدرت الکتریکی، قفل دیفرانسیل عقب هوشمند، کامپیوتر سفر، تریم داخلی چرم، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، تهویه الکتریکی (اتوماتیک سفارشی)، کروز کنترل، کیسه هوای راننده و سرنشین و استارت دکمه‌ای مجهز است.

 همه به دنبال تاگا

بر اساس برخی شنیده‌ها، تعدادی از خودروسازان خصوصی به سراغ مذاکره با کینگ لینگ رفته‌اند و می‌خواهند نسخه چینی ایسوزو D-Max که همان تاگا H است را به بازار ایران بیاورند.

کینگ‌لینگ یکی از خودروسازان تجاری در بازار چین شناخته می‌شود که از سال‌ها قبل به‌عنوان شریک تجاری ایسوزو ژاپن به بازارهای جدیدی راه پیدا کرد. یکی از فعالیت‌های مشترک ایسوزو و کینگ‌لینگ، تولید یک پیکاپ دو دیفرانسیل بر مبنای ایسوزو D-Max و شورولت کلرادو بوده که با نام تاگا H از سال ۲۰۱۷ به بازارهای هدف عرضه ‌شده است. در برخی بازارها، این پیکاپ چینی با نام ایسوزو تاگا و در برخی بازارهای دیگر با نام ایسوزو کینگ‌لینگ تاگا شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه در مورد تاگا، معرفی این پیکاپ توسط ایسوزوی ژاپن جهت عرضه در برخی بازارهای اروپایی بوده است. به عبارت ساده‌تر، کمپانی ایسوزو ترجیح داده است تا برای کسب بازارهای بیشتر با کینگ‌لینگ تاگا در بازارهای مطرح حضور داشته باشد.

در سال‌های گذشته، به خاطر تجربه ایسوزو در ساخت خودروهای دیزلی، کینگ‌لینگ تاگا با نسخه دیزلی در بازارها عرضه می‌شد، اما حالا که تاگا H با فیس‌لیفت قابل‌توجهی همراه شده است، می‌بینیم که عرضه آن با پیشرانه بنزینی‌ها در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل، برخی خودروسازان خصوصی ایران برای مونتاژ این پیکاپ دو دیفرانسیل مذاکراتی را آغاز کرده‌اند.

در نسخه فیس‌لیفت ایسوزو کینگ‌لینگ تاگا H مدل ۲۰۲۱ شاهد هستیم که در کنار پیشرانه ۳ لیتری دیزلJJ۳-TCX۴ ایسوزو، امکان سفارش‌گذاری این پیکاپ دو دیفرانسیل با پیشرانه بنزینی هم فراهم است. در حال حاضر کمپانی ایسوزو و کینگ‌لینگ یک پیشرانه ۸/ ۱لیتری توربو GDi را برای تاگا H مدل ۲۰۲۱ در نظر گرفته‌اند که ۲۳۱ اسب بخار را با گشتاور ۳۱۰ تا ۳۲۰ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه می‌تواند حداکثر گشتاور تولیدی را در دوری کمتر از۱۷۵۰ rpm در اختیار راننده قرار دهد و جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی نیز توان را به چرخ‌های جلو و عقب این پیکاپ ژاپنی - چینی می‌رساند. همچنین جعبه‌دنده اتوماتیک ۸سرعته AT نیز برای تاگا H توربو بنزینی قابل سفارش است.

در نسخه فول‌آپشن کینگ‌لینگ تاگا H فیس‌لیفت امکاناتی مانند جلو آمپر دیجیتال، سنسور باد و دمای تایر، سنسور نور، سامانه پیشگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باران، استارت دکمه‌ای، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرمی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی دیده می‌شود.

در حال حاضر اکثر پیکاپ‌های چینی و مونتاژی بازار ایران، از شاسی و سازه مشترکی استفاده می‌کنند که متعلق به نسل قبلی تویوتا هایلوکس است و کمپانی تویوتا نیز این سازه را به خودروسازان چینی واگذار کرده است. همچنین در بحث اتاق، محفظه بار و… نیز اصول ثابتی میان بیشتر پیکاپ‌های چینی بازار ایران وجود دارد که سبب شده معایب و مزایای خاص خود را داشته باشد.

ایسوزو کینگ‌لینگ تاگا H فیس لیفت ۲۰۲۱ ازنظر ساختار شاسی و اتاق نسبت به سایر پیکاپ‌های موجود در بازار ایران متفاوت بوده و اصول مهندسی جدیدتری را دنبال می‌کند. همچنین تاییدیه‌های ای-مارک از سوی ایسوزوی ژاپن برای تاگا H دریافت شده و امروز این محصول به برخی بازارهای رقابتی ورود پیدا کرده است. در بحث ساختار قوای محرکه، تاگا H در نمونه دیزلی ساختار به‌مراتب قوی‌تری را نسبت به سایر پیکاپ‌های موجود در بازار ایران دارد و در نمونه بنزینی هم، قابلیت رقابت با پیکاپ‌های مونتاژی در آن دیده می‌شود.

نکته قابل‌ توجه این است که کینگ‌لینگ تاگا H با توجه به ویژگی‌های فنی، ساختار مهندسی امکانات رفاهی و ایمنی گاهی قیمتی کمتر از سایر گزینه‌های چینی دارد و در صورت عقد قرارداد خوب با طرف چینی-ژاپنی، این امکان فراهم است تا این خودروی دودیفرانسیل با قیمتی رقابتی و شاید کمتر از برخی گزینه‌های مونتاژی پا به بازار ایران بگذارد. البته نباید فراموش کرد که در ماه‌های گذشته، مذاکره‌های مختلفی با ایسوزو-کینگ لینگ انجام‌ شده و این نشان تجاری آنچنان تمایلی به حضور در بازار ایران نداشته است، اما با مطرح ‌شدن تسهیل روابط میان ایران و چین و همچنین بحث کم‌رنگ شدن تحریم‌های خودرویی، برخی خودروسازان خصوصی به سراغ بررسی شرایط حضور تاگا H رفته‌اند و می‌خواهند ایسوزو- کینگ‌لینگ را متقاعد به عقد قرارداد مونتاژ کنند.