۰ نفر

رشد تولید خودروهای تجاری به روایت صمت؛

تولید کامیون ۶۰ درصد افزایش داشت

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
کد خبر: 532688
تولید کامیون ۶۰ درصد افزایش داشت

آمارهای منتشره توسط وزارت صمت در بخش تولید خودروهای تجاری سنگین تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰، نشان‌دهنده رشد ۴۰ درصدی تولید این نوع محصولات است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس تا پایان دومین ماه از سال جاری در مجموع هزار و ۱۶۷ دستگاه خودروی تجاری سنگین در خطوط تولید خودروسازان (چه خصوصی و چه نیمه دولتی) تکمیل شده است. بررسی تفکیکی آمار تا پایان اردیبهشت امسال نشان می‌دهد در مجموع تولید ۲۰۹ دستگاه انواع اتوبوس، میدل باس و مینی بوس در خطوط تولید تجاری‌سازان نهایی شده است.

مقایسه آمار تولید در بخش اتوبوس، میدل باس و مینی بوس تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ با همین بازه زمانی در سال گذشته نشان‌دهنده افت تولید بیش از ۱۱ درصدی در این بخش است. در حالی که تولید در این بخش افت را نشان می‌دهد شاهد هستیم در بخش تولید کامیونت، کامیون و کشنده در همین بازه زمانی رشد تولید بیش از ۶۰ درصدی رقم خورده است.

تجاری‌سازان تا پایان دومین ماه از فصل بهار توانسته‌اند تولید ۹۵۸ دستگاه انواع کامیونت، کامیون و کشنده را نهایی کنند. اما سهم دو خودروساز بزرگ کشور ایران‌خودرو و سایپا از آمار تولید تجاری‌ها چه میزان بوده است؟ ایران‌خودرو و سایپا بیش از ۶۲ درصد تولید بخش تجاری‌های سنگین را به خود اختصاص داده‌اند و الباقی محصولات تجاری سنگین در خطوط تولید تجاری‌سازان بخش خصوصی تولید شده است. دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۷۳۲ دستگاه خودروی تجاری سنگین تولید کرده‌اند. اما بررسی آمار تفکیکی نشان می‌دهد سهم دو خودروساز از تولید اتوبوس، میدل باس و مینی بوس بیش از ۴۶ درصد بوده است.

البته نارنجی‌های جاده مخصوص تا پایان دومین ماه از فصل بهار هیچ خودرویی در این بخش تولید نکرده‌اند و تمام سهم تولید این بخش متعلق به ایران‌خودرو بوده است.در بخش تولید کامیونت، کامیون و کشنده دو خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند سهمی بیش از ۶۶ درصد را بر عهده بگیرند. حال به سراغ بررسی عملکرد تولید هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان اردیبهشت سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته می‌رویم. آبی‌های جاده مخصوص در بخش تولید خودروهای تجاری سنگین توانسته‌اند رشد تولیدی حول و حوش ۲۵۰ درصدی را در کارنامه خود به ثبت برسانند.

آبی‌های جاده مخصوص بخش عمده‌‌ این رشد را مرهون تمرکز بر تولید کامیونت، کامیون و کشنده هستند.این خودروساز در پایان دومین ماه از فصل بهار توانسته تولید ۵۷۱ دستگاه خودرو در بخش یاد شده را نهایی کند. این میزان تولید در قیاس با تولید سال گذشته از رشد ۲۳۷ درصدی حکایت دارد. ایران‌خودرویی‌ها طی بازه زمانی یاد شده در بخش تولید اتوبوس، میدل باس و مینی بوس نیز رشدی حول و حوش ۳۴۱ درصدی را از خود برجای گذاشته‌اند.

بر این اساس در حالی که نارنجی‌های جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ تولید هیچ اتوبوس، میدل باس و مینی بوسی را در خطوط تولید خود نهایی نکرده‌اند (مشابه سال گذشته) اما توانسته‌اند در تولید کامیونت، کامیون و کشنده رشد ۲۸ درصدی را رقم بزنند.

این خودروساز تا پایان دومین ماه از سال جاری توانسته تولید ۶۴ دستگاه از محصولات ذکر شده را در خطوط تولید خود به سرانجام برساند.