۰ نفر

مالیات خودروهای لوکس

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۷
کد خبر: 531425
مالیات خودروهای لوکس

شاید هر بار که صحبت از مالیات شود، خیلی‌ها به دنبال راه‌های فرار از آن باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ انگار فرار مالیاتی بیشتر از شناخت انواع مالیات مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور کلی هر چیزی که بتوان موردمعامله قرار داد مالیات دارد و قطعا خودرو هم از آن دسته است. سیاستگذاران باور دارند که با دریافت مالیات، بخش مهمی از مصرف این بازار کنترل شده و تا حدی می‌توان حوزه خودرو را مدیریت کرد.

چند نوع مالیات داریم؟

بازار خودرو در چند سال گذشته به شدت تحت تاثیر دلالان قرار گرفته، بخشی از همین سیستم مالیاتی است که در سال گذشته هم یک نوع مالیات جدید به آن اضافه شد. اما مالیات در حوزه خرید و فروش خودرو به چه شکل است و برای پرداخت آن چه باید کرد؟

دسته‌بندی مالیات در حوزه خودرو مساله پیچیده‌ای نیست اما قطعا با دیگر حوزه‌ها متفاوت است. از جمله مالیات این بخش می‌توان به مالیاتی اشاره کرد که در قالب عوارض سالیانه و توسط مالکان پرداخت می‌شود. در واقع این مالیات برای مشارکت گرفتن مالکان خودرو در آبادانی شهرها و جبران عوارضی است که به واسطه تردد در سطح شهر باید پرداخته شود. برخی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت سالیانه مالیات خودرو که با عنوان عوارض هم شناخته می‌شود، در زمان خرید خودرو اقدام به پرداخت آن کنند.

اما باید این مساله را هم در نظر داشت که در این صورت، حدود 2 درصد به ازای هر یک ماه دیرکرد پرداخت به این هزینه اضافه می‌شود. راه‌های مختلفی از جمله پرداخت الکترونیک برای تسویه این عوارض در نظر گرفته شده تا مشمولان این نوع از مالیات بتوانند به راحتی آن را انجام دهند.

بخش دیگر مالیات خودروهای لوکس می باشد که در سال گذشته به تصویب رسید. این مالیات مربوط به خودروهای بالای یک میلیارد تومان است. مجلس با تصویب این طرح تصمیم گرفته بخشی از مالیات خود را به سمت افرادی سرازیر کند که قیمت خودروهایشان ارزشی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند.

مالیات خودروهای لوکس چیست؟

هرچند که بخشی از مالیات خودروهای لوکس مربوط به افرادی است که خودروهای خود را دپو می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که بخش مهمی از این طرح، مالکان ماشین های لوکس را هدف گرفته است. با این حال، اگر مجموع قیمت خرید خودروهای یک مالک، بیشتر از یک میلیارد تومان باشد، باز هم مشمول پرداخت این مالیات می‌شود. آنطور که سیاستگذاران و از جمله مجلس بیان کرده، دلیل مهم انجام این کار و اخذ مالیات این چنینی، ایجاد توازن میان افرادی است که شاید دارایی‌هایشان یکسان نباشد. یعنی تفاوتی میان افرادی باشد که شاید یکی از آنها خودروی 100 میلیون تومانی دارد و ارزش خودروی فرد دیگر، 10 برابر ثروت او و معادل 1 میلیارد تومان باشد.

طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس همراه مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی و برخی طرح‌های دیگر مطرح شد و بسیاری معتقدند که دولت در تلاش است در ماه‌های آخر فعالیت خود، بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس

نحوه محاسبه مالیات خودرو

به نقل از وبسایت خودرو 45 نحوه محاسبه این نوع از مالیات به شکل یک جدول اعلام شده اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه به آن اشاره کنیم، این نوع از مالیات به شکل تصاعدی بالا می‌رود. یعنی هر چقدر ارزش قیمت خودروی افراد بالاتر باشد، درصد بیشتری را باید به عنوان مالیات بپردازند. برخی معتقدند که این مالیات برای تعدیل مصرف خودروهای لوکس و مراجعه بیشتر به خودروهای داخلی است. با این حال، به نظر نمی‌رسد که حتی با طرح‌های این چنینی بتوان سلیقه برخی لوکس‌نشینان را تغییر داد یا تب و تابی در بازار خودروهای داخلی ایجاد کرد.

اما به طور خلاصه، رقم مالیات خودروهای لوکس به این شکل است که برای قیمت خودرو های یک تا 1.5 میلیاردی معادل یک درصد ارزش خودرو، خودروهای بین 1.5 تا 3 معادل دو درصد از مازاد ارزش 1.5 میلیاردی، قیمت خودروهای با ارزش 3 تا 4.5 میلیارد تومان معادل 3 درصد از مازاد ارزش 3 میلیاردی و در نهایت قیمت ماشین هایی که بیشتر از 4.5 میلیارد تومان ارزش دارند، 4 درصد مازاد ارزش 4.5 میلیارد تومانی خود را باید به شکل مالیات بپردازند.

 به عنوان مثال اگر قیمت روز خودرو  تا 8.2 میلیارد تومان باشد، باید رقمی در حدود 328 میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخته شود. این نکته را هم باید در نظر داشت که خودروهایی یک میلیارد تومانی، مشمول این مالیات نمی‌شوند و هدف این طرح تنها خودروهایی است که بالاتر از یک میلیارد تومان ارزش دارند. هرچند که طبق آنچه در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، مجموع ارزش خودروهای یک فرد هم بخشی از شمول مالیاتی آن است. به عنوان مثال اگر فردی دو خودروی 500 و 700 میلیون تومان داشته باشد، به طور قطع باید مالیات مربوط به این طرح را بپردازد.

 البته هنوز روش و موعد پرداخت این نوع از مالیات مشخص نشده و به نظر می‌رسد که یک سال اول به شکل آزمون و خطا برای سیاستگذاران باشد. کما اینکه بسیاری معتقدند ابزارهای شناسایی این خودروها به درستی وجود ندارد کما اینکه در مساله واریز یارانه ماهیانه هم همین مساله به چشم می‌خورد و دولت در نهایت هم نتوانسته شناخت درستی از یارانه‌بگیران و نیازمندان داشته باشد تا بتواند توزیع عادلانه‌ای در حوزه یارانه داشته باشد. برای خواندن اطلاعات بیشتر خودرویی و یا خرید و فروش خودروی کارکرده خود می توانید به وبسایت https://khodro45.com/ مراجعه نمایید