۰ نفر

پژوهش فورد درباره استفاده از هدفون حین رانندگی

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۳۰
کد خبر: 528097
پژوهش فورد درباره استفاده از هدفون حین رانندگی

استفاده از تلفن حین رانندگی به هر شکلی خطرآفرین است. خیلی کارها است که نباید با تلفن همراه در زمان رانندگی انجام شود. از جمله فرستادن پیام متنی و استفاده از هدفون. اما افرادی هستند که موافق استفاده از هدفون در زمان رانندگی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این در حالی است که در خیلی از کشورهای دنیا استفاده از هدفون یا هندزفری حین رانندگی غیرقانونی است. حتی در جایی که غیرقانونی نشده، استفاده از هدفون و هندزفری به دلایل علمی کار درستی نیست زیرا مغز و گوش انسان به «آگاهی فضایی» spatial awareness کمک می‌کند، استفاده از این وسایل مانع این کار می‌شوند. به احتمال زیاد شما هم به این موضوع توجه کرده اید که گوش و مغز شما به کمک هم می‌توانند موقعیت شما را در فضایی که در آن قرار گرفته اید به خوبی تجسم کنند و دوری یا نزدیکی، شدت و ضعف، جهت و منشأ صداهای اطراف را به خوبی تشخیص دهند. برای مثال اگر شما صدای آژیر آمبولانس را بشنوید، تا حدود زیادی دوری یا نزدیکی آن را حدس می‌زنید،‌ اینکه از کدام طرف به شما نزدیک یا دور می‌شود را تشخیص می‌دهید.

کمپانی فورد پژوهشی را در اروپا به اجرا گذاشته تا به‌طور کمی مشخص کند استفاده از هدفون و هندزفری هنگام رانندگی تا چه حد ایده بدی است. در این پژوهش اپلیکیشنی مورد استفاده قرار گرفته است که صدای تولید شده در آن از ۸ جهت مختلف ارسال می‌شود.

این اَپ می‌خواهد تا جایی که امکان دارد شرایط واقعی را خلق کند که در آن امکان کنترل صدا با اکوآلایزرهای مختلف ممکن شود. در این اپلیکیشن با استفاده از واقعیت مجازی، صدای واقعی خیابان شبیه‌سازی شده است و از شرکت‌کنندگان در این پژوهش  خواسته می‌شود صداهایی که می‌شنوند  جهت و دوری و نزدیکی آن را تشخیص دهند. برای مثال از آنها سوال می‌شود هر وقت صدای آمبولانس شنیدند، اعلام کنند و بگویند از کدام جهت به آنها نزدیک می‌شود. بعد این آزمایش هم بدون استفاده از هدفون و هم با استفاده از هدفون انجام شده است.

همچنین برای آزمایش در برخی موارد از هدفون موسیقی هم پخش شده است. این پژوهش نشان داد به‌طور متوسط کسانی که با هدفون به موسیقی گوش می‌دهند، ۲/ ۴‌ ثانیه دیرتر از کسانی که هدفون در گوش ندارند، صدای آمبولانس را شنیده‌اند. حتما قبول دارید که تصادف‌ها در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتند. از ۲ هزار نفر شرکت‌کننده در این پژوهش ۴۴ درصد گفته اند بعد از این آزمایش هرگز هنگام رانندگی از هدفون یا هندزفری یا ایربادز استفاده نخواهند کرد. این عدد و رقم هم خیلی بیشتر از حد انتظار است. اگر هنوز باور دارید که این حرف‌ها یک مشت ادعای پوچ و بی‌فایده است، خوشبختانه فورد این اپلیکیشن را برای استفاده همگان منتشر کرده است. بهتر است این اپلیکیشن را دانلود کنید و خودتان امتحان کنید. امیدواریم نظرتان را عوض کند.