۰ نفر

۴ شگرد کلاهبرداری در معامله خودرو

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۰۱
کد خبر: 526167
۴ شگرد کلاهبرداری در معامله خودرو

در روزهایی که بازار خرید و فروش خودروی دست دوم داغ تر از خودروی صفر است آشنایی با شگردهای کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو خالی از لطف نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، همزمان با افزایش قیمت خودرو، کاهش واردات و تاخیر در تحویل خودرو‌های داخلی؛ توان و تمایل بسیاری از افراد برای خرید خودروی صفر هم کمتر شد. در نتیجه بازار خرید و فروش خودروی دست دوم هم رونق دوباره‌ای گرفت. فراموش نکنید کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو روز به روز بیشتر می‌شود. در گزارش مجله همراه مکانیک 4 روش کلاهبرداری خرید و فروش خودرو بررسی شده است:

1- پارکینگ 2قبضه و ادعای خسارت

در این روش که متاسفانه به تازگی زیاد باب شده است کلاهبردار در قامت خریدار به سراغ خودروی شما می‌آید. خریدار، خودروی شما را می‌بیند و به رغم آگاهی از آسیب‌های خودرو آن‌ها را در قولنامه قید نمی‌کند یا به صورت کامل قید نمی‌کند.

خودرو به پارکینگ دو قبضه منتقل می‌شود اما خریدار در روز تعویض پلاک با کارشناس خودرو حاضر می‌شود و با مستند کردن آسیب‌های خودرو، از شما ادعای دریافت خسارت یا کاهش قیمت خودرو را دارد و حق هم با اوست!

شما بهتر است همان موقع خسارت را بدهید و این خسارت را به فهرست تجربه‌های خود اضافه کنید. به شدت توصیه می‌شود به هیچ عنوان راه شکایت را در پیش نگیرید زیرا وارد یک بیراهه پر هزینه می‌شوید. از نظر قانونی حق با شخصی است که با شگرد خود به کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو پرداخته است. شما فقط با هزینه زیاد دادگاه و وکیل روبه‌رو خواهید شد که به جز هزینه مالی، هزینه‌ زیادی هم از لحاظ روحی برای شما خواهد داشت.

2- جابه جایی خودرو در فاصله بین تنظیم قولنامه و تعویض پلاک

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری خرید و فروش خودرو، جابه جایی خودرو در فاصله بین تنظیم قولنامه و تعویض پلاک است. در این شگرد شما به همراه یک کارشناس خبره برای خرید یک خودرو مراجعه و آن را بازبینی می‌کنید و کارشناس هم سلامت فنی و بدنه خودرو را تایید می‌کند اما فروشنده با ترفند‌هایی شماره شاسی را در قولنامه ذکر نمی‌کند.

قولنامه در محضر نوشته   و بیعانه هم پرداخت می‌شود. فردای آن روز به تعویض پلاک مراجعه می کنید و همه چیز قانونی و درست پیش می‌رود غافل از این که پس از خرید خودرو متوجه تصادفی بودن آن می‌شوید. در مرحله اول به کارشناس شک می‌کنید اما کارشناس را خودتان انتخاب کرده‌اید.

نکته این جاست که خودروی تحویلی به شما با خودروی کارشناسی شده متفاوت است. در روز معامله یک خودروی سالم بدون رنگ را به شما نشان داده‌اند و در روز تعویض پلاک یک خودروی چپ شده با همان مشخصات ظاهری را به شما تحویل داده اند.

3-  هول کردن خریدار خودرو یک شگرد قدیمی و کاربردی

هول کردن خریدار برای خرید خودرو یکی از شگرد‌های قدیمی و پرکاربرد کلاهبرداران است که همچنان قربانی می‌گیرد. شما به عنوان خریدار، یک خودرو با قیمت مناسب پیدا و برای بازدید مراجعه می‌کنید. در زمان بازدید شما، فرد دیگری هم به همراه کارشناس خودرو برای بازدید مراجعه می‌کند.

پس از پایان کارشناسی، خریدار دوم اصرار دارد خودرو را بخرد و به این طریق شما را هول می‌کند تا از ترس از دست دادن یک موقعیت خوب، خودرو را بخرید. متاسفانه فروشنده، کارشناس و خریدار دوم همگی همدست هستند و یک خودروی تصادفی با کلی ایراد فنی و بدنه را به شما فروخته‌اند.

4-  فروش گنجشک رنگ‌شده به‌جای قناری

حتما داستان فروش گنجشک رنگ شده به‌جای قناری را شنیده اید؛ متاسفانه یکی از بیشترین کلاهبرداری های خرید و فروش خودرو به همین موضوع برمی‌گردد. این روش که متاسفانه در خودرو‌های لوکس بسیارپرکاربرد است و سود زیادی را نصیب کلاهبرداران می‌کند، بیش از همه در خودرو‌های توسان، اسپورتیج و سانتافه کاربرد دارد چون این خودرو‌ها در تیپ‌های مختلف و به سفارش کشور‌های مختلف وارد ایران می‌شوند.

کلاهبرداران خودرو‌های لوآپشن را خریداری می‌کنند و با اضافه کردن آپشن‌های تقلبی، خودرو را به عنوان فول آپشن و به قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند. تنها راه مصون ماندن از این کلاهبرداری استفاده از کارشناسان خبره است چرا که حتی کارشناسان کم تجربه هم در تشخیص آپشن تقلبی از فابریک کارخانه به مشکل می‌خورند.

از دست کلاهبرداران خودرو به کجا پناه ببریم

موارد فوق تنها بعضی از موارد موجود از انواع تقلب هایی است که در زمان خرید و فروش خودرو توسط کلاهبرداران انجام می‌شود و متاسفانه هر روز روش‌های جدیدتری برای کلاهبرداری پیدا می شوند که به راحتی هم قابل تشخیص نیستند اما بهترین راه برای مصون ماندن از این روش‌های کلاهبرداری، مراجعه کردن به مراجع و مراکزی است که به صورت قانونی مشغول فعالیت هستند و وضعیت خودرو‌های موجود در آن‌ها چه از نظر مدارک و چه از نظر سلامت فنی و بدنه کاملا مشخص است.