۰ نفر

از سوی شورای رقابت؛

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۲۵
کد خبر: 525251
قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام شد

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا از سوی شورای رقابت اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا شیوا، رییس شورای رقابت از متوسط افزایش ۸.۲ درصدی محصولات ایران خودرو و ۸.۹ درصدی محصولات سایپا خبر داد.

بر اساس تصمیم اخذ شده از سوی شورای رقابت، تمامی کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند و پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی موضوعِ بند ۲ تعلق نمی‌گیرد.

همچنین بر اساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری در نهایت برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت محاسبه شد که با در نظر گرفتن بند یک فوق برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پیشرانه، در حالی شورای رقابت باهدف تعیین تکلیف قیمت خودرو در سال جدید امروز تشکیل جلسه داد که شنیده‌ها از پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو از سوی خودروسازان حکایت دارد.

در همین حال یک منبع آگاه در شورای رقابت اعلام کرده که افزایش قیمت مصوب شده از سوی این شورا کمتر از ۱۰ درصد برای همه خودروهای ساخت داخل خواهد بود.

وی در پاسخ به این‌که در شرایط کاهش نرخ ارز چرا قیمت خودرو‌ها افزایش‌یافته است، افزود: تنها نرخ ارز در این موضوع دخیل نبوده بلکه نرخ تورم ۶ ماهه دوم سال ۹۹ برای خودروسازان لحاظ شده و بر اساس آن قیمت خودرو‌ها افزایش‌یافته است.

افزایش قیمت خودرو در سال گذشته به‌صورت فصلی و هر سه ماه یک‌بار انجام شد اما هم‌زمان با آغاز فصل زمستان، درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو اعمال نشد. در نخستین روزهای کاری سال جدید رییس شورای رقابت اعلام کرد که با توجه به عدم افزایش قیمت خودرو در سه ماه پایانی سال گذشته با در نظر گرفتن تورم بخشی خودرو که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، قیمت جدید خودرو با احتساب تورم ۶ ماهه اعلام می‌شود که این امر منجر به افزایش مقطعی قیمت‌ها در بازار شد.

پس‌ازآن شورای رقابت از موضع قبلی خود فاصله گرفت و اعلام کرد که فعلاً افزایش قیمتی در کار نخواهد بود این در حالی است که طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز به تائید کمیسیون صنایع و معادن رسیده و در صورت تصویب در شورای نگهبان قیمت‌گذاری خودرو با تغییراتی همراه خواهد شد.

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در حالی اعلام شده است که برخی از اعضای شورای رقابت نیز مخالفت خود را برای افزایش قیمت خودرو اعلام کرده بودند.