۰ نفر

رییس سازمان استاندارد؛

خودروسازان متعهد به اجرای کامل استانداردها هستند

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبر: 521503
خودروسازان متعهد به اجرای کامل استانداردها هستند

رییس سازمان ملی استاندارد ایران به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان توسط خودروسازان تاکید کرد و گفت: در ارتباط با حقوق مردم سخت می‌گیریم و خودروساز متعهد به اجرای آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «غلامرضا شریعتی» در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو، صنعت خودرو را بخش غیرقابل انکار در زندگی مردم توصیف کرد و افزود: سازمان استاندارد به عنوان نهادی حاکمیتی باید حامی تولید ملی بوده و از سوی دیگر حقوق مردم را استیفا و از آن صیانت کند. 

وی تاکید کرد: موظف هستیم تا علاوه بر حفظ و رعایت حقوق مردم و شهروندان، نقش خود را به‌عنوان حامی تولید با هدف تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی و مانع‌زدایی به خوبی ایفا کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد، هدف از تصویب استانداردهای ۸۵ گانه مطابق با استانداردهای روز اروپا را حفظ حقوق مردم و تولیدکننده برشمرد و گفت: اجرای استانداردها، مقررات فنی و کیفی فقط تامین‌کننده حقوق مصرف‌کننده نیست و به دنبال استیفای حقوق تولیدکننده برای حضور در بازار جهانی و رقابت پذیری محصولات است.

وی بیان‌داشت: باید تلاش کنیم که حقوق هر دو طرف حفظ شود. 

شریعتی، اختصاص بخشی از درآمد خودروسازان به حوزه تحقیق و توسعه را اقدام مهمی ارزیابی کرد که نتایج موثری را برای صنعت خودروی کشور رقم زده است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم طبق برنامه زمانی استانداردهای ۸۵ گانه به صورت کامل محقق شود و سازمان استاندارد نیز نهایت همکاری و حمایت را در این زمینه خواهد کرد.

این مقام مسوول با بیان این‌که باعث افتخار است که محصولات تولید داخل رقیب خودروهای خارجی هستند، ابراز امیدواری کرد با حمایت و همراهی، صنعت خودروسازی کشور می‌تواند به جایگاه واقعی خود برسد و به صنعتی ارزآور تبدیل شود و در این صورت است که مردم خودروهای داخلی با کیفیت‌ را به انواع خارجی ترجیح می دهند. 

وی، ساخت موتور سه استوانه داخلی با استانداردهای روز جهان، بهینه‌سازی و به‌روز رسانی محصولات کنونی و افزایش سطح استاندارد آنها را اقدامی جامع و برنامه‌ریزی شده خواند و گفت:  محصولاتی که امسال و سال‌های آینده به بازار عرضه خواهد شد، نشانگر مدیریت جهادی در صنعت خودرو است و حرکتی که با تکیه بر دانش داخلی و توان شرکت‌های دانش بنیان و جوانان تحصیل‌کرده آغاز شده را حمایت می‌کنیم تا این حرکت شتابان و رو به رشد ادامه یابد.

ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری  شد، اما برای خودروهای داخلی، یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.

بر این اساس، از یکم دی‌ماه ۹۷ استانداردهای ۶۳ گانه و از اول دی ماه پارسال استانداردهای ۸۵‌گانه خودروها اجباری شد.

استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.