۰ نفر

رییس جمهور پیشرانه جدید خانواده SP100 سایپا را تحسین کرد

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۳
کد خبر: 519040
رییس جمهور پیشرانه جدید خانواده SP100 سایپا را تحسین کرد

صبح امروز شرکت توسعه قوای محرکه تیوان فعالیت رسمی خود را با تولید پیشرانه‌های کم مصرف آغاز کرد. این مراسم با حضور برخی مقامات دولتی همراه بود و رییس جمهور هم به صورت مجازی فرمان افتتاح خط تولید موتورهای تیوان را اعلام نمود. پیشرانه جدید سه سیلندر و کم مصرف تیوان برای محصولات خانواده SP100 سایپا در نظر گرفته شده و در حال حاضر تولید اولیه آن شروع شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت توسعه قوای محرکه تیوان از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در این میان شرکت هایی چون  AVL اتریش و گروه خودروسازی سایپا با همکاری معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری، با مشارکت خود اقداماتی را برای آغاز تولید پیشرانه های کم مصرف در ایران انجام دادند. در نهایت در اواخر دولت یازدهم نمونه اولیه پیشرانه سه سیلندر تیوان با حضور مدیران ارشد این شرکت خصوصی، مدیران سایپا، وزیر صمت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد. اما آغاز تحریم ها برخی چالش ها را برای تولید این پیشرانه در کشور ایجاد کرد و در نهایت پس از ماه ها، این امکان فراهم شد تا مجهزترین و به روزترین خط تولید قوای محرکه در شهرک کاسپین استان قزوین شروع به کار کند.

در مراسم افتتاح کارخانه تیوان مدیران این شرکت دانش بنیان و خصوصی در حضور مدیران سایپا و مگاموتور، خبر نصب پیشرانه سه سیلندر توربو شارژر را برای خانواده محصولات SP100 اعلام کردند. مدیرعامل شرکت تیوان در توضیحات خود به رییس جمهور اعلام کرد که این موتور سه سیلندر و توربوشارژر در گام نخست بر روی سایپا آریا در جایگاه یک کراس اوور شهری نصب خواهد شد و در حال حاضر فرایند جانمایی و تطبیق این پیشرانه با خانواده SP100 در دست انجام است.

موتور و پیشرانه یک لیتری سه سیلندر توربو تیوان

رییس جمهور در صحبت های خود پیرامون افتتاح خط تولید شرکت تیوان، این پیشرانه و مهندسی آن را تحسین کرد و حضور آن در محصولات سایپا از جمله آریا را گامی مثبت برای رشد و توسعه صنعت خودرو دانست و این اقدام را تحسین نمود. همچنین گفته می شود که در سال ۱۴۰۱ این پیشرانه سه سیلندر بر روی برخی تیپ های شاهین و آریا نصب می شود و به عبارت ساده تر این خودروهای ملی با به روزترین فناوری موجود در زمینه قوای محرکه راهی جاده های کشور خواهند شد.

مشخصات اولیه پیشرانه یک لیتری و سه سیلندر تیوان برای خانواده SP100 سایپا :

پیشرانه جدید شاهین و آریا که در کارخانه تیوان ساخته می شود، ۹۹۹ سی سی حجم دارد و با آرایش ۳ سیلندر خطی و ۱۲ سوپاپ در مدار تولید قرار گرفته است. این پیشرانه آلومینیومی به فناوری هایی چون زمان بندی متغییر دوگانه سوپاپ ها، پمپ روغن متغییر، بالانسر، پاشش سوخت مستقیم، توربوشارژر، نسل جدید خنک کاری و… مجهز است و می توان به صورت استاندارد ۱۴۳ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر تولید کند. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه تیوان برای خانواده SP100 سایپا از نوع یورو ۶ است و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی اکسید کربن تولید می نماید. این پیشرانه بر روی خودروهایی چون شاهین و آریا (محصولاتی با جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم) مصرف سوخت بهینه ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد.