۰ نفر

در بررسی صورت‌های مالی خودروسازان مشخص شد؛

جزییات تحقق نیافتن برنامه تولید خودرو در سال‌۹۹

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۲۷
کد خبر: 517783
جزییات تحقق نیافتن برنامه تولید خودرو در سال‌۹۹

بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط خودروسازان داخلی (ایران‌خودرو و سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که در مجموع سال ۱۳۹۹ که قرار بود یک میلون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، میزان تولید به یک میلیون دستگاه هم نرسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر این اساس دو خودروساز بزرگ داخلی طی سالی که گذشت در مجموع ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه انواع خودرو تولید کردند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۸ رشد ۴.۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار، ایران‌خودرو تنها خودروسازی بود که علاوه بر حفظ تولید، توانست میزان تولید را نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش هم دهد.

در سال ۱۳۹۹ گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو همچنان بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داد. این میزان تولید در مقایسه با سال ۱۳۹۸ که ۳۹۳ هزار و ۸۱۲ دستگاه بود، ۲۱.۹۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

در دیگر خودروساز اصلی کشور (سایپا) نیز در اسفند ماه پارسال روند کاهشی هر ماه نسبت به همان ماه در سال ۱۳۹۸ تغییر نکرد و در مجموع تولیدات گروه سایپا طی سال ۱۳۹۹ کاهش تولید نسبت به سال ۱۳۹۸ دیده شد. براساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۴۲۰ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو  در سال گذشته تولید کرد که نسبت به ۴۶۹ هزار و ۴۵۱ دستگاه تولید شده طی سال ۱۳۹۸ با افت ۱۱.۶ درصد تولید مواجه شده است.

رشد ۴.۳۳ درصدی در مجموع تولیدات خودروسازان اصلی طی سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ در حالی ایجاد شده است که وعده تولید حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق نشد و در مرز یک میلیون دستگاه باقی ماند.

نوبرانه‌های داخلی ایران‌خودرو و سایپا در سال ۹۹

دو خودروساز بزرگ کشور در سالی که گذشت، هر کدام یک محصول جدید به سبد محصولات خود اضافه کردند.

تولید انبوه تارا (تازه وارد ایران‌خودرو) از بهمن‌ماه سال جاری آغاز شد و تا پایان سال، ۱۵۳ دستگاه از آن در این گروه خودروسازی به تولید رسید. سایپا نیز همچون ایران‌خودرو تولید محصول جدید خود با نام شاهین را در سالی که گذشت آغاز کرد و طبق آمار ارائه شده، ۱۷۲۸ دستگاه از آن را به تولید رساند.

آمار تولید خودروسازان طی سال ۱۳۹۹ به تفکیک محصولات

در مجموع سالی که گذشت در گروه ایران‌خودرو، محصولات گره پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاهی داشت و ۱۸۱ دستگاه هم پژو ۲۰۰۸ به تولید رسید. تولید سمند نیر بالغ بر ۵۰ هزار دستگاه بوده است. همچنین ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا، ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه دنا و ۴۷۹۴ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات تولید شد.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز موفق به تولید ۹۴ دستگاه دانگ‌فنگ، ۴۹۷۱ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ طی سال ۱۳۹۹ شد. ۱۵۳ دستگاه تارا نیز در سال گذشته تولید شد.

از مجموع تولیدات گروه سایپا در سال گذشته نیز ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو مربوط به خانواده پراید (تولید محصولات خانواده پراید به‌جز وانت پراید در سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای مردادماه پارسال متوقف شد و آمار متعلق به پیش از مردادماه است)، ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه مربوط به خانواده تیبا، ۱۰ دستگاه سراتو، ۱۲۴ دستگاه آریو، ۲۹۰ دستگاه چانگان و ۲۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) بوده است.

همچنین ۱۷۲۸ دستگاه شاهین به عنوان محصول جدید در دومین خودروساز بزرگ کشور در سالی که گذشت به تولید رسید.

در مجموعه پارس‌خودرو نیز که تحت مجموعه سایپا فعالیت دارد، طبق آمار،  ۱۰۳ هزار و ۵۵ دستگاه خودرو در سال گذشته تولید شد که ۲۹۶۳ دستگاه آن متعلق به گروه رنو و ۳۹۴۷ دستگاه آن در گروه برلیانس بوده است.

همچنین در مدت مذکور ، ۲۳ هزار و ۷۰۳ دستگاه در خانواده X۱۰۰ (پرایدها)، ۹۷۴۷ دستگاه کوییک معمولی، ۵۴ هزار و ۵۶۸ دستگاه در گروه Q۲۰۰ و ۸۱۲۷ دستگاه ساینا (گروه S۲۰۰) در پارس‌خودرو تولید شده است.