۰ نفر

جک J۴ با ۸۵ درصد داخلی سازی به بازار عرضه می‌شود

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۲۰
کد خبر: 509787
جک J۴ با ۸۵ درصد داخلی سازی به بازار عرضه می‌شود

شرکت خودروسازی کرمان موتور با هدف عرضه محصولی اختصاصی و مناسب برای بازار ایران، اقدام به خرید امتیاز و دانش تولید جک J4 در داخل کشور کرده و با تعمیق داخلی سازی و تولید قطعات مختلف این سدان کامپکت اعم از تریم داخلی، ظاهری و حال قوای فنی برنامه تولید بلند مدت جک J4 را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، در شهریور ماه بود که کرمان موتور نمایشگاه داخلی سازی قطعات جک J4 را با هدف جذب قطعه سازان داخلی برگزار کرد و موفق شد قراردادهای مربوطه را برای تولید تریم داخلی، قطعات ظاهری و قالب های بدنه با شرکت های پیمانکار داخلی توسط گروه مهندسی کادک منعقد کند.

حال کرمان موتور و گروه طراحی و مهندسی کادک با مدیریت سید حمید احمدی مدیر اجرایی پروژه داخلی سازی پیشرانه و قطعات برقی جک J4، سراغ عقد قرارداد با قطعه سازان داخلی به منظور تولید پیشرانه 1.5 لیتری J4 در ایران رفته اند.

شرکت کادک در حال حاضر اقدام به خرید قالب های لازم برای تولید بدنه و تریم داخلی جک J4 کرده و پارت اول این قالب ها تحویل پیمان کاران و قطعه سازان زنجیره تامین کادک و کرمان موتور شده است. آخرین قالب های بدنه و تریم هم تا پایان سال به پیمان کاران تحویل داده خواهد شد و از فروردین 1400 تولید پنل های بدنه و تریم داخلی جک J4 در ایران آغاز خواهد شد.

برنامه کرمان موتور برای داخلی سازی قطعات جک J4

حمید احمدی مدیر اجرایی پروژه داخلی سازی جک J4 در خصوص خودکفایی و عمق داخلی سازی این خودرو بیان کرد که شروع تولید J4 در ایران با 20 درصد داخلی سازی بود. وی در ادامه بیان کرد که در اردیبهشت 1400 خودکفایی کرمان موتور در تولید جک J4 به 34 درصد خواهد رسید و قطعات داخلی سازی شده دیگر حذف از پک می شوند و باید از قطعه سازان داخلی تامین شوند. در خرداد سال 1400 داخلی سازی جک J4 چیزی در حدود 1.5 درصد دیگر افزایش خواهد داشت.

احمدی در ادامه اظهار کرد که کادک و کرمان موتور داخلی سازی جک J4 را در مرداد 1400 به 49 درصد خواهند رساند. در مهر همین سال هم داخلی سازی این خودرو به 68 درصد خواهد رسید که این افزایش ناشی از به تولید رسیدن قالب های بدنه و تریم داخلی J4 خواهد بود.

افتتاح نمایشگاه داخلی سازی پیشرانه جک J4

حمید احمدی با اشاره به سهم 14 درصدی پیشرانه در تولید و ارزش خودرو بیان کرد که کرمان موتور با عقد قراردادی با یک شرکت داخلی قصد داخلی سازی پیشرانه J4 را داشته که به همین منظور نمایشگاه داخلی سازی قطعات پیشرانه این خودرو را نیز برگزار کرده تا از قطعه سازان مختلف برای همکاری و حضور در این پروژه دعوت به عمل آید. برنامه داخلی سازی قطعات پیشرانه این خودرو هم مانند تریم و قطعات بدنه به صورت حذف از پک بوده و کادک ملزم به رساندن قطعات داخلی سازی شده به خط تولید کرمان موتور است.

حمید احمدی اظهار کرد که کادک تا اواخر سال 1400 یا فروردین 1401 موفق به داخلی سازی 100 درصدی پیشرانه جک J4 می شود؛ ولی تا آن موقع به مرور قطعات داخلی سازی شده در ایران از پک ارسالی جک از چین حذف می شوند.

پیشرانه جک J4 از نوع 1.5 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی بوده که از پیشرانه موفق 4A91 میتسوبیشی الگوبرداری شده است. همین پیشرانه روی جک J5 دنده ای هم استفاده شده و تا 95 درصد با پیشرانه نصب شده روی جک S3 هم مشترک است. این بدان معناست که داخلی سازی پیشرانه جک J4 در ایران باعث کاهش هزینه تولید و ارزبری برای تولید محصولات دیگر جک در ایران از جمله کراس اوور S3 هم می شود.

در نهایت با داخلی سازی پیشرانه، جک J4 با 85 درصد داخلی سازی در ایران تولید می شود و تنها قطعه ای که در ایران در این لحظه امکان داخلی سازی ندارد، جعبه دنده اتوماتیک CVT این خودرو بوده که ممکن است در آینده این گیربکس هم در ایران تولید شود.

برنامه تولید جک J4 در سال آتی

تا به امروز کرمان موتور موفق به تولید شش هزار دستگاه از این سدان کامپکت اقتصادی شده است؛ ولی با توجه به حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته برای تولید داخل کردن جک J4، قرار است که این خودرو به پر تیراژترین محصول کرمان موتور تبدیل شود و در سال 1400 برنامه تولید 20 هزار دستگاهی برای جک J4 پیش بینی شده است. کرمان موتور تولید بلند مدت جک J4 را حداقل برای پنج سال آینده با شکل فعلی در نظر دارد و در آینده تصمیماتی در خصوص فیس لیفت و به روزرسانی این خودرو اتخاذ خواهد شد.

احمدی در ادامه بیان کرد که تکنولوژی بالای تولید قطعات جک J4، قطعه سازان داخلی را ملزم به وارد کردن خط تولید پیشرفته تر و رعایت استانداردهای بالاتری در تولید کرده است.