۰ نفر

عبور تدریجی خودروسازان از دوران فسیلی

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸
کد خبر: 506087
عبور تدریجی خودروسازان از دوران فسیلی

تحلیل‌های موسسه مورگان استنلی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بخش انرژی به خوبی آگاه هستند که یک تغییر بنیادی در بخش انرژی در حال وقوع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، زنگ هشدار برای کارخانه‌هایی که سوخت آن را زغال سنگ تشکیل می‌دهد به صدا در آمده و قیمت برقی حاصل از گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی‌های بادی و خورشیدی کارخانه‌های زغال سنگ را به تعطیلی کشانده است.اما این تغییر بنیادی در هیچ صنعتی به اندازه صنعت حمل و نقل نمود نداشته است. حالا غول‌هایی سازنده خودروهای برقی مثل تسلا در آمریکا و نیو در چین با اینکه تعداد تولید سالانه آنها میلیونی نشده، ارزش سهام شان سر به فلک زده و کل سهام سه خودروساز سنتی و دیرپای آمریکا یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر که نزدیک به ۱۰ میلیون خودرو در سال تولید می‌کنند به پای ارزش تسلا نمی‌رسد. به بیان دیگر، اکنون کل ارزش بخش خودروهای برقی صنعت خودرو از کل ارزش بخش خودروهای فسیلی بالاتر است. این در حالی است که سهم خودروهای برقی از کل بازار خودرو در سال ۲۰۲۰ فقط ۳ درصد بوده است. شرایط به شدت شبیه اوایل قرن بیستم است که با ظهور خودروها، کالسکه‌ها و درشکه‌ها به تدریج از رده خارج شدند. حتی برخی از تحلیل گران وال استریت وضعیت را وخیم تر می‌بینند. برای مثال مورگان استنلی پیش بینی کرده است که سازندگان خودروهای بنزینی و گازوئیلی از اوایل دهه ۲۰۳۰ شروع به از دست دادن پول و سرمایه خواهند کرد. آدام جوناس Adam Jonas از مورگان استنلی می‌گوید: ارزش تولید‌کنندگان خودروهای بنزینی مثل جنرال موتورز و فورد به تدریج روند منفی به خود می‌گیرد و به دلایل متعدد، دگردیسی این خودروها از شرکت‌های سودده به زیان ده به زودی شروع خواهد شد و این شرکت‌ها مجبور به سوزاندن نقدینگی برای گذر از دوران گذار خواهند بود. البته این دیدگاه که دوران سختی را برای خودروسازان پیش بینی کرده، خاص مورگان استنلی نیست. یک نظرسنجی که درخصوص سرمایه‌گذاران روی سازمان‌ها انجام شده، نشان می‌دهد ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که ارزش فناوری‌های سوخت فسیلی منفی یا بدون تغییر است؛ ۶۰ درصد نیز معتقدند که ارزش این فناوری‌ها مثبت است.

 شواهد نشان می‌دهد جنرال موتورز و فورد برای زنده ماندن در حال انتقال تمام تخم مرغ‌های خود به سبد خودروهای برقی هستند. جنرال موتورز مصمم شده تا سال ۲۰۳۵ به تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی پایان دهد. این شرکت حتی می‌گوید که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ در کارخانه‌های خود تا ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند و در کارخانه‌های جهانی اش نیز طی سال ۲۰۳۵ به این وضعیت می‌رسد. همچنین محصولات جنرال موتورز در سال ۲۰۴۰ از لحاظ آلایندگی کربنی به صفر خواهند رسید. به عبارتی، تمرکز این خودروسازان روی آلایندگی‌های صفر خواهد بود. برای این منظور لازم است زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در سرتاسر آمریکا ایجاد شود که خودروسازان در آن مشارکت خواهند داشت تا پذیرش در بین مشتریان افزایش یابد. با اینکه جنرال موتورز به اجبار با ترامپ همراه شده بود اما حالا با تغییر ریاست جمهوری در آمریکا از ۲۳ نوامبر که پیروزی بایدن مسجل شده بود، از آن سیاست‌های دوران ترامپ دوری گزید. از آن به بعد اخبار گرایش این خودروساز به خودروهای تمام برقی شدت گرفته است. همین تغییر در رویکرد جنرال موتورز در همین مدت کوتاه روی ارزش سهام آن تا ۳۵ درصد اثر مثبت گذاشته است. مورگان استنلی که جنرال موتورز را به فورد ترجیح می‌دهد پیش بینی کرده است ارزش جی ام با ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت اما فورد ۲۰ درصد کمتر از جی ام رشد می‌کند.