۰ نفر

جزئیات محصول جدید و کلاس A ایران خودرو مشخص شد

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۱۵
کد خبر: 504291
جزئیات محصول جدید و کلاس A ایران خودرو مشخص شد

آن طور که منابع آگاه گفته اند، بزودی ایران خودرو یک محصول جدید و در کلاس A را با نشان خود رونمایی می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، با پیگیری های صورت گرفته به این مسئله رسیدیم که نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو آماده شده و به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۳۹۹، این خودرو به بازار معرفی می شود. محصول جدید این خودروساز در کلاس A طراحی شده و به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری شناخته می شود. تا پیش از این گروه صنعتی ایران خودرو محصولی را در خانواده کلاس A نداشت و کوچک ترین خودروی این شرکت، در سگمنت B قرار می گرفت. برخی ویژگی های قطعی محصول جدید ایران خودرو به دست آمده که در ادامه به آن ها می پردازیم:

پلتفرم محصول جدید و کلاس A ایران خودرو چیست؟

ایران خودرو برای محصول جدید و کوچک خود از پلتفرم بومی استفاده کرده است. اما قطعا این پلتفرم از صفر تا صد در مجموعه مرکز تحقیقات این خودروساز طراحی نشده و الگوبرداری از پلتفرم های معروف خودروهای کلاس A در آن دخیل بوده است. آن طور که گفته می شود، پلتفرم و سازه اتاق و شاسی محصول جدید ایران خودرو تا حد بسیار زیادی مشابه به پلتفرم CMF-A گروه رنو است. این پلتفرم در خودروهایی مانند رنو کوییک، داتسون GO، رنو تریبر و… استفاده شده و به عنوان یک سازه اقتصادی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو، نیسان، داتسون و… شناخته می شود. ایران خودرو هم با مهندسی معکوس بر روی این پلتفرم و چند سازه دیگر، توانسته تا نسخه ای جدید از رنو کویید را برای خود بسازد و با توجه به تغییرات فراتر از ۳۲ درصد، امتیاز معنوی این محصول کلاس A را به دست بیاورد.

ث ی

1یثثث

باید به این نکته توجه کرد که سازه پایه CMF-A برای کویید و داتسون GO، از نظر ایمنی در جایگاه ضعیفی قرار دارد و صرفاً نسخه برزیلی این سازه قابلیت تطبیق حداقلی را با استانداردهای ایمنی دارد. پیش از این گروه خودروسازی سایپا هم برنامه داشت تا با استفاده از این پلتفرم و ساختار رنو کویید، هاچ بک کلاس A جدیدی را به بازار عرضه کند و آن را جایگزین پراید ۱۱۱ نماید. اما مسائل مربوط به ایمنی و استانداردهای جاده ای باعث شد تا سایپا از این پلتفرم استفاده نکند و به سراغ سازه جدیدتر و ایمن تری برود. پلتفرم جدید سایپا در خانواده محصولات کلاس A، اس پی ۰ نام دارد و ساختار آن متفاوت از رنو کویید و داتسون GO است. حال این سوال مطرح است که ایران خودرو تا چه حدی سازه کویید را برای رسیدن به محصول کلاس A تغییر داده و آیا با هزینه های به نسبت بالا، این ساختار نه چندان ایمن و معتبر را به پلتفرم قابل قبولی تبدیل کرده است یا خیر؟

ابعاد و اندازه محصول جدید ایران خودرو چگونه است؟

همان طور که گفته شد، هاچ بک جدید این خودروساز الگوی کلاس A را دارد و در جایگاه خودروهای کوچک شهری قرار می گیرد. با درنظرگیری اطلاعات پلتفرم CMF-A به این نکته خواهیم رسید که محصول جدید ایران خودرو با جرم خالص کمتر از ۹۵۰ کیلوگرم معرفی می شود و فاصله محوری آن کمتر از ۲۴۵۰ میلی متر خواهد بود. این خودرو در جایگاه یک هاچ بک ۴ نفره قرار دارد و می توان آن در کلاس فنی خودروهایی چون ام وی ام ۱۱۰، دوو ماتیز، کیا پیکانتو، هیوندای i10 و… قرار داد.

پیشرانه خودروی کلاس A ایران خودرو چیست؟

چندی پیش شرکت ایپکو پیشرانه ای جدید و سه سیلندر را معرفی کرد و اعلام شد خانواده موتور ۳FX که دارای ۵ عضو است، بزودی بر روی محصولات جدید ایران خودرو نصب می شود. با معرفی نمونه پایه خانواده موتور ۳FX که ۳F0N نام دارد، بسیاری به توان این پیشرانه انتقاد کردند و قوای تولیدی آن را کم دانستند. اما حال مشخص شده که این پیشرانه بر روی محصول جدید ایران خودرو نصب خواهد شد و قرار است تا در یک خودروی کلاس A استفاده شود.

پیشرانه ۳F0N حجم ۱۰۴۸ سی سی را دارد و ساختار ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ در آن دیده می شود. این پیشرانه دارای زمان بندی متغییر سوپاپ ها است و ویژگی های مهندسی زیر در آن دیده می شود:

زنجیر تایم

زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه

پمپ روغن متغییر

خنک کاری مستقل بلوک موتور و سر سیلندر

بالانسر شفت

استاندارد آلایندگی یورو ۶

میل لنگ تخت زاویه با راستای محفظه احتراق ( کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت )

نسل جدید رینگ های موتور​

ص

Captur1e

با این ویژگی های که در موتور ۳F0N وجود دارد، محصول جدید و کلاس A ایران خودرو ۷۲ اسب بخار را با گشتاور ۹۸ نیوتن متر خواهد داشت و به ازای هر کیلومتر هم تنها ۱۱۴ گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد. نکته قابل توجه در مورد مشخصات فنی این پیشرانه و محصول جدید ایران خودرو، قدرت و گشتاور بیشتر آن نسبت به خودرویی مانند رنو کویید است. رنو کویید در قوی ترین نسخه ۳ سیلندر، توان ۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۹۰ نیوتن متر دارد و در حال حاضر می بینیم که پیشرانه یک لیتری خانواده ۳FX ایپکو، بازدهی بهتری را برای محصول کلاس A ایران خودرو دارد.