۰ نفر

امضا تفاهم‌نامه تولید و خرید هزار دستگاه اتوبوس شهری؛

مقیمی: ظرفیت تولید سالانه پنج هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد

۲۴ دی ۱۳۹۹، ۰:۵۵
کد خبر: 497686
مقیمی: ظرفیت تولید سالانه پنج هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد

در راستای پشتیبانی، توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، تفاهم‌نامه تولید و خرید هزار دستگاه اتوبوس گازسوز، دیزلی و برقی میان اتحادیه اتوبوسرانی شهری کشور و شرکت ایران‌خودرو دیزل منعقد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، توجه به حمل و نقل عمومی را مساله مهمی برای کشور دانست و گفت: ما خواستار توقف واردات نیستیم اما معتقدیم در جایی که ظرفیت ساخت داخل وجود دارد، نیازمندی‌ها باید از منابع داخلی تامین شود.
فرشاد مقیمی ادامه داد: در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی در ایران‌خودرو دیزل انجام شده و پس از احیای خطوط تولید اتوبوس، میزان ارزبری نیز از 58 هزار یورو برای هر دستگاه اتوبوس به حدود 40 هزار یورو رسیده که طبق هدفگذاری صورت گرفته در سال آینده به 32 هزار یورو کاهش خواهد یافت. 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از تفاهم با اتحادیه اتوبوسرانی شهری کشور، برای تحویل 200 دستگاه اتوبوس برقی و 800 دستگاه اتوبوس گازسوز و دیزلی خبر داد و گفت: آمادگی برای افزایش این تعداد وجود دارد. 
وی به توانمندی موجود در تامین ون برای تامین ناوگان حمل و نقل در شهرهای کوچک، اشاره کرد و گفت: 70 دستگاه مینی بوس آماده تحویل نیز وجود دارد. 
مقیمی با بیان این که امکان بهره‌مندی سایر خودروسازان از ظرفیت‌های تولید موتور خودروهای تجاری نیز وجود دارد، اظهار کرد: درحال حاضر موتور 355 را به سطح آلایندگی یورو پنج ارتقا داده‌ایم و تولید موتور 457 نیز با سطح داخلی سازی 50 درصدی از سر گرفته شده است. 
وی با اشاره به وجود آمادگی و ظرفیت تولید سالانه پنج هزار دستگاه اتوبوس گفت: تولید دوهزار و 500 دستگاه اتوبوس در سال آینده را هدفگذاری کرده ایم که در صورت وجود تقاضای بیشتر، امکان افزایش تولید طبق ظرفیت های شکل گرفته، وجود دارد. 
در این مراسم مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور نیز گفت: در ناوگان حمل و نقل کشور حدود 17 هزار دستگاه کمبود اتوبوس داریم و به خاطر مشکلات و مسایل مربوط به تحریم ها و تامین منابع مالی موفق به جبران این کمبود نشده ایم. 
محسن مسلم خانی، ضمن بیان این که با مذاکراتی که با خودروسازان دولتی و خصوصی داشته ایم در صدد تامین پنج هزار دستگاه اتوبوس هستیم گفت: ایران خودرو به عنوان شرکت معظم در تولید اتوبوس، عنایت خاصی به این موضوع داشته و طبق تفاهم نامه امروز، تعداد هزار دستگاه اتوبوس را تامین خواهد کرد که این تفاهم را در روزهای آینده به قرارداد تبدیل خواهیم کرد. 
وی تصریح کرد: در صورتی که ایران خودرو به تعهدات خود عمل کند، امکان افزایش تعداد نیز وجود دارد. 
مسلم خانی با بیان این که علاقه ای به واردات حتی یک قطعه نداریم، به همت و توان موجود در ایران خودرو اشاره کرد و گفت: افتخار می کنیم که 100 درصد نیاز بازار از تولید داخلی تامین شود.
وی بر بهره برداری سایر خودروسازان از توانمندی های شرکت ایدم تاکید کرد و گفت: شرکت های دیگر هم از موتور داخلی ایدم استفاده کنند.
در ادامه این مراسم، جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز ایران خودرو دیزل را شرکتی پویا و فعال در شرایط سخت اقتصادی دانست و گفت: در شرایط فعلی می توانیم اقدامات مهم و چشمگیری انجام دهیم. 
وی بر مشارکت نهادها و سازمان های مرتبط در موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: آلودگی هوا و ترافیک سبب ایجاد مشکلات زیادی شده که نیاز به اتوبوس را تشدید کرده است. اگر همه سازمان های مرتبط ورود کنند همه با هم می توانیم نیاز داخل را تامین کنیم.  
گفتنی است، تفاهم‌نامه ساخت و خرید هزار دستگاه اتوبوس شهری به امضای توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، محمدی، رییس هیات مدیره ایران خودرو دیزل و مسلم خانی، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی شهری کشور رسید که برمبنای آن هزار دستگاه اتوبوس توسط ایران خودرو دیزل ظرف یک سال آینده در اختیار این اتحادیه قرار خواهد گرفت.