۰ نفر

طی ۹ماهه امسال بررسی شد؛

آمار تولید ۳خودروساز بزرگ به تفکیک محصولات

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبر: 494682
آمار تولید ۳خودروساز بزرگ به تفکیک محصولات

صورت‌های مالی اعلام شده توسط سه خودروساز بزرگ به سازمان بورس نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، خودروسازان توانسته‌اند آمار تولید خود را افزایشی رقم بزنند. این در حالی است که ایران‌خودرو و سایپا، تولید محصولات جدید خود (تارا و شاهین) را نیز آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر این اساس سه خودروساز اصلی داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی ۹ ماهه امسال در مجموع ۶۲۸ هزار و ۵۴۷ دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد بیش از هفت درصدی را نشان می‌هد.

طبق آمار، ایران‌خودرو همچون روال سابق با تولید ۳۴۲ هزار و ۱۷۳ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان آذرماه، همچنان بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. این میزان تولید طی ۹ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد تولید در این خودروسازی در مقایسه با ۹ ماه ابتدایی سال گذشته، رشد ۳۴.۴ درصدی کرده است.

در دیگر خوروساز اصلی کشور (سایپا) نیز همچنان کاهش تولید طی مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ دیده می‌شود. براساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۲۵۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه محصول در طول ۹ ماه امسال تولید کرده که ۱۶.۶ درصد افت تولید را نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

در گروه خودروسازی پارس‌خودرو نیز تیراژ تولید خودروهای سواری طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند صعودی اندکی داشته است. پارس‌خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۷۲ هزار و ۷۴۰ دستگاه محصول سواری تولید کرده که در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته، تنها ۵۹ دستگاه بر تعداد خودروهای سواری خود افزوده است.

رشد هفت درصدی در مجموع تولید سواری‌های سه خودروساز اصلی طی ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته در حالی ایجاد شده است که بنابر آمار، سه خودروساز بزرگ کشور در آذر ماه نسبت به آبان، با افزایش تولید مواجه شده‌اند.

طبق آمار اعلامی، در آذرماه امسال ۸۴ هزار و ۵۲۲ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور تولید شده که در مقایسه با آبان امسال رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.   ایران‌خودرو با توجه به تیراژ ۵۵ هزار و ۲۴۹ دستگاهی خود طی آذر ماه، حدودا ۳۵.۲ درصد افزایش تولید نسبت به آبان داشته است. سایپا نیز طی آذر سال جاری ۲۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌ که در مقایسه با آمارتولید این شرکت در آبان ماه افزایش تولید ۱۸.۴ درصدی دیده می‌شود.

در مقابل اما گروه پارس‌خودرو در نهمین ماه امسال شش هزار و ۷۲۳ دستگاه خودرو تولید داشته که در مقایسه با تیراژ تولید ماه پیش از آن، ۱۳.۸ درصدی افت تولید را تجربه کرده است.

آغاز تولید تارا و شاهین

آمار تولید خودروسازان طی ۹ ماهه امسال و اعلام صورت‌های مالی نشان می‌دهد که گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید محصول جدید "تارا" و گروه سایپا تولید محصول جدید شاهین را آغاز کرده‌ است.

طبق آمار در آذرماه سال جاری ۳۳ دستگاه تارا در ایران‌خودرو به تولید رسیده و باتوجه به اینکه تولید انبوه این تازه وارد ایران‌خودرو از بهمن‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد، مشخص است که این محصول رسما به سبد تولیدات این گروه خودروسازی اضافه شده است.

سایپا نیز همچون ایران‌خودرو تولید محصول جدید خود با نام شاهین را آغاز کرده که طبق آمار ارائه شده،   ۴۵ دستگاه شاهین در سایپا به تولید رسیده است. باتوجه به حضور این خودرو در برنامه‌های پیش‌فروش سایپا، احتمالا به زودی شاهین روانه بازار خواهد شد.

آمار تولید خودروسازان طی ۹ ماهه امسال به تفکیک محصولات

ایران‌خودرو  طی ۹ ماه امسال در گروه محصولات گره پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۲۴۸ هزار و ۷۵۱ دستگاهی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد رشد داشته است. ایران‌خودرو در آذر امسال پژو ۲۰۰۸ تولید نکرده است. در تولید سمند نیز افزایش ۱۲.۳ تولید دیده می‌شود. ایران‌خودرو طی ۹ ماه امسال ۴۰ هزار و ۸۷۱ دستگاه سمند تولید کرده است.

همچنین در این گروه صنعتی از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۴۰ هزار و ۴۸۴ دستگاه دنا (معمولی، پلاس و توربو) تولید شده که بیانگر افزایش ۹۹ درصدی تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در تولید خودرو رانا نیز در مدت مذکور سال جاری تیراژ تولید ۸۵۷۶ دستگاهی دیده می‌شود که نسبت به آمار تولید این خودرو در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸،  افزایش ۶۳.۳ درصدی مشهود است.

اما دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو به نام ‌هایما که ایران‌خودرو از توقف مونتاژ آن نیز خبر داده است، از ابتدای امسال ۳۱۹۶ دستگاه تولید شده در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته افت ۲۹.۶ درصدی را تجربه کرده است.

در گروه خودروسازی سایپا نیز همانطور که اشاره شد، تاکنون ۴۵ دستگاه شاهین تولید شده است. در دیگر محصولات این گروه خودروسازی، طی ۹ ماهه امسال تیبا ۱۶۲ هزار و ۹۴۳ دستگاه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا بیش از ۳۴ درصد رشد تولید داشته است.

علاوه‌بر تیبا و شاهین در آذرماه سال جاری، مجدد دو خودرو آریو و چانگان نیز تولید شده‌اند.  براساس آمار چانگان که از ابتدای امسال و تا پیش از  آذر ماه هیچ تولیدی نداشته، در آذرماه مجدد به خط تولید سایپا رسیده و ۴۰ دستگاه تولید شده است. آریو نیز که تا پیش از آخرین ماه پاییز امسال تنها ۱۳ دستگاه تولید شده بود، در آذر ماه ۱۱۱ دستگاه به تولید رسیده است.

در سومین خودروساز بزرگ کشور نیز طبق آمار، در ۹ ماه امسال با افزایش ۱۷ برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۲۸۳ دستگاه برلیانس مونتاژ شده است. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی ۹ ماه سال گذشته، تنها ۱۹۳ دستگاه برلیانس مونتاژ شده است.

علاوه بر برلیانس، پارس‌خودرویی تولید کوئیک و ساینا را نیز در آذر ماه ادامه برعهده داشته است. تیراژ گروه خودروهای Q۲۰۰ (کوئیک‌ها به‌جز کوئیک معمولی) طی ۹ ماه امسال به ۳۲ هزار و ۱۴۷ دستگاه رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۷۱ دستگاه از این گروه خودرویی در شرکت پارس‌خودرو تولید شده است. آمار کوئیک معمولی که در صورت مالی ارائه شده توسط پارس‌خودرو، جدا از خانواده  اعلام شده است، بدین صورت است که تا پاین آذرماه سال جاری  ۵۸۷۱ دستگاه از این محصول تولید شده  است.

همچنین ساینا نیز طی ۹ ماهه امسال تیراژی ۴۸۳۲ دستگاهی داشته که نسبت به ۱۶ دستگاه تولید شده در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸،  افزایش حدودا ۹۹ درصدی داشته است.