۰ نفر

ماجرای صادرات خودرو سایپا به اسپانیا چه بود؟

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 486647
ماجرای صادرات خودرو سایپا به اسپانیا چه بود؟

هفته گذشته آماری درباره صادرات خودرو از سوی گروه خودروسازی سایپا به اسپانیا، منتشر شد اما این خبر برای همه یک علامت سوال بزرگ ایجاد کرد که آیا واقعا اسپانیایی‌ها قرار است از این به بعد خودروی ایرانی سوار شوند؟

به گزارش اقتصادآنلاین ، البته اگر زیرساخت‌های خودروسازی ایران سال‌ها پیش درست می‌شد امروز صادرات سایپا برای ما افسانه و طنز نبود ولی واقعیت ماجرا این است که خودروهای سایپا برای فروش در بازار اسپانیا به این کشور صادر نشده‌اند.

بر طبق  آماری که سخنگوی گمرک به روزنامه دنیای اقتصاد داده است؛ پنج دستگاه تیبا صندوقدار، سه دستگاه وانت آریسان، دو دستگاه تیبا2، دو دستگاه ساینا، یک دستگاه کوییک، یک دستگاه پژو پارس،یک دستگاه پراید 131 و یک دستگاه رهام (شاهین) به کشور اسپانیا صادر شده است.

طبیعتا این حجم از صادرات به منظور فروش نیست و براساس پیگیری های خبرنگار پیکان مشخص شده که این خودروها همگی برای تست راهی اسپانیا شده اند چرا که متاسفانه هنوز ایران مرکز تست معتبر وجود ندارد.

همچنین گرچه تولید پراید 131 منقضی شده اما این تولید صرفا برای ایران متوقف و برای مقاصد صادراتی می تواند ادامه دار باشد و مقاصد صادراتی نظیر عراق و سوریه در صورت اخذ نتیجه مناسب و از سرگیری فعالیت دوباره دو شرکت ایران خودرو و سایپا در این کشورها، امکان تولید مجدد آن وجود دارد.

بنابراین این خودروها برای تست به اسپانیا ارسال شده و ویدیو پیوست نیز که هفته گذشته از تست تصادف شاهین توسط سایپا منتشر شد، در همین مرکز تست انجام شده است.