۰ نفر

همراه با تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو رخ داد؛

سیر نزولی قیمت‌ خودرو در بازار رکود زده

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۷:۴۶
کد خبر: 486495
سیر نزولی قیمت‌ خودرو در بازار رکود زده

روند کاهشی قیمت محصولات خودرویی، همزمان با تعطیلی برخی صنوف از جمله نمایشگاه‌های خودرو سرعت گرفته به‌طوری‌که برخی فعالان بازار بر افت ۳۲ درصدی قیمت‌ها تاکید دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از ابتدای آذرماه همراه با تعطیلی بسیاری از صنوف، معاملات در نمایشگاه‌های خودرو نیز متوقف شد. هر چند خرید و فروش خودرو در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد اما به گفته برخی از فعالان بازار، معاملات مجازی نیز به دلیل محدودیت شماره‌گذاری به کمترین میزان خود رسیده است.

از اوایل آبان‌ماه همراه با اعلام نتایج اولیه انتخابات ایالات متحده آمریکا و به دنبال آن افت نرخ ارز قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد. در این بین کاهش انتظار تورمی، بسیاری از فروشندگان و محتکران خودرو را مجبور به عرضه در بازار کرد، این در شرایطی است که بخش تقاضا به امید کاهش بیشتر قیمت تمایلی به حضور در بازار نداشت. به این ترتیب روند کاهشی قیمت در بازار که از اوایل آبان‌ماه آغاز شد تا انتهای این ماه به ۱۹ درصد رسید، این در شرایطی است که اظهارات بسیاری از فعالان بازار از افت ۳۲ درصدی قیمت‌ها همراه با توقف فعالیت بازار به دلیل تعطیلی صنوف حکایت دارد. در این زمینه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به خبرگزاری فارس گفته است که ریزش قیمت دلار از اوایل آبان‌ماه باعث افت قیمت خودرو در بازار شده، به‌طوری که در این مدت شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار بوده‌ایم.

وی تصریح کرده که این افت قیمت علاوه بر خودروهای داخلی شامل خودروهای وارداتی و مونتاژی نیز شده است. موتمنی با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو و نمایشگاه‌داران تعطیل هستند اظهار کرده که بازار ارز و بازار خودرو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و با کاهش نرخ ارز شاهد افت قیمت خودروها نیز بودیم. این در حالی است که تا پیش از این با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کرد، هرچند معاملات قابل‌توجهی در بازار صورت نمی‌گرفت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو همچنین در مورد چشم‌انداز بازار عنوان کرده که بعید است در آینده شاهد افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار باشیم. طبق اظهارات این فعال صنفی روند کاهشی قیمت‌ها در بازار همچنان ادامه خواهد داشت و حباب قیمتی که به واسطه حضور سفته‌بازان بزرگ شده بود حالا در حال تخلیه است. در این زمینه بسیاری از کارشناسان به دولت توصیه می‌کنند که همراه با تخلیه حباب بازار، سیاست‌گذار خودرو باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و با واقعی کردن قیمت خودرو زمینه کوچ سرمایه‌های سرگردان و سوداگران را از بازار خودرو فراهم کند. اما همان‌طور که عنوان شد قیمت‌ها در بازار رکود زده خودرو همچنان سیرنزولی دارد. خبرگزاری فارس در این زمینه تاکید کرده که قیمت پراید به زیر 100 میلیون تومان رسیده و با قیمت حدود 96 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. در عین حال در مورد تیبا معمولی باید به قیمت 109 میلیون تومان و تیبا هاچ‌بک به قیمت 113 میلیون تومان اشاره کنیم. 

همچنین قیمت پژو 206 تیپ 2 در بازار به حدود 171 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ 5 حدود ۲۳۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۲۲ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شوند.

در عین حال در بازار، پژو ۴۰۵ حدود ۱۶۳ میلیون تومان، پژو پارس ۱۸۷ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس ۲۱۸ میلیون تومان، سمند سورن ۲۱۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۶۴ میلیون تومان، رانا ۱۷۵ میلیون تومان، تندر پلاس دنده اتوماتیک ۴۵۷ میلیون تومان، ۲۰۷ دنده‌ای ۲۶۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک نیز ۳۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت کوئیک دنده‌ای به ۱۳۲ میلیون تومان، کوییک R به ۱۳۶ میلیون تومان و هایما S7 به حدود ۶۶۵ میلیون تومان رسیده است.