۰ نفر

معمای صادرات خودرو به اسپانیا

۵ آذر ۱۳۹۹، ۷:۴۶
کد خبر: 484569
معمای صادرات خودرو به اسپانیا

اعلام صادرات ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری خودرو در سال گذشته به ۹ مقصد صادراتی آن هم در شرایط تحریمی کشور، این روزها خبرساز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این در شرایطی است که در میان کشورهای صادراتی خودرو، اسپانیا بیش از سایر کشورها جلب توجه می‌کند و نکته حائز اهمیت اینکه این کشور اروپایی بیشترین تنوع خودرو صادراتی را در میان سایر کشورهای هدف به خود اختصاص داده است.

به این ترتیب در شرایطی صادرات خودرو طی سال گذشته مطرح شده است که وضعیت تولید خودروسازان هنوز چنگی به دل نمی‌زند و همچنان خودروسازان در تامین نیازهای بازار داخلی با چالش روبه‌رو هستند.

با این حال بحث صادرات خودرو به برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته جزو برنامه شرکت‌های خودروساز بود و خودروسازان در برخی از این کشورها  به احداث پایگاه یا خطوط تولید پرداخته بودند. اما بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام  و بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو بحث صادرات کلا به کما رفت. حال  در شرایطی صادرات خودرو با بازگشت تحریم‌ها متوقف مانده که بر اساس استراتژی صنعت خودرو، قرار است تا سال  1404 شرکت‌های خودروساز تیراژ تولید خود را به 3 میلیون دستگاه در سال برسانند و از آن طرف نیز زمینه را برای صادرات یک میلیون دستگاه خودرو از کشور مهیا کنند. هر چند آمارهای منتشرشده در ارتباط با صادرات خودرو، با هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای 4 سال آینده فاصله زیادی دارد و بعید است که صنعت خودروی کشور با توجه به شرایط فعلی تا فرصت باقیمانده بتواند هدف‌گذاری صورت‌گرفته را محقق کند؛ اما  به‌نظر می‌رسد بار دیگر خودروسازان به صورت کج‌دار و مریز نیم‌نگاهی به صادرات محصولات خود به کشورهای هدف دارند.

همان‌طور که اشاره شد صادرات خودرو به کشورهای اروپایی مانند اسپانیا با توجه به اینکه این مقصد صادراتی بیشترین تنوع محصول صادرشده را به خود اختصاص داده، سوالات زیادی را به وجود آورده است.

در این ارتباط روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی می‌گوید: ارزش دلاری خودروی صادرشده به اسپانیا بیش از 96 هزار دلار بوده است.

این مقام گمرکی ادامه می‌دهد بر اساس آمارهای گمرک پنج دستگاه تیبا صندوقدار، سه دستگاه وانت آریسان، دو دستگاه تیبا 2، دو دستگاه ساینا، یک دستگاه کوییک، یک دستگاه پژو پارس، یک دستگاه پراید 131 و یک دستگاه رهام به این کشور صادر شده است.

لطیفی می‌گوید:  ارزش صادراتی اظهارشده برای هر دستگاه ساینا 4 هزار و 500 دلار، پژو پارس و سمند 7 هزار دلار و دنا اتوماتیک 14 هزار دلار به گمرک اعلام شده است. 

بحث استفاده از خودروهای یادشده در سفارت‌خانه‌های کشور یا بحث صادرات این خودروها به‌منظور گذراندن تست‌های متنوع خودرویی مطرح است؛ اما سخنگوی این سازمان می‌گوید گمرک نمی‌تواند درباره دلیل خروج این خودروها از کشور اظهارنظر صریح و قطعی بکند.

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو  نیز به خبرنگار ما می‌گوید نمی‌توان درباره خروج خودروهای یادشده بحث  صادرات را مطرح کرد.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد زمانی می‌گوییم خودرو صادر شده است که یک خودروساز داخلی بتواند به‌صورت پایدار خودرو به کشور هدف صادر کند و این امکان وجود داشته باشد که محصول صادرشده بتواند استانداردهای لازم در کشور مورد نظر برای تردد در جاده‌های آن کشور را پاس کند.

او می‌گوید: همچنین شرکت خودروساز باید بتواند سهم مشخصی را از بازار خودروی کشور هدف به خود اختصاص دهد. 

کریمی‌سنجری تاکید می‌کند این سهم  در کف قرار دارد. بنابراین این امکان وجود دارد که افزایشی شود؛ اما نباید کاهش یابد.به‌نظر کریمی‌سنجری، این خودروها به احتمال زیاد به‌منظور گذراندن تست‌های مربوط به خودرو از کشور خارج شده‌اند؛ زیرا از آنجا که قادر به پاس کردن استانداردهای لازم در کشور هدفی مانند اسپانیا نیستند، بعید است امکان تردد در جاده‌های آن کشور را پیدا کنند.