۰ نفر

نکاتی درباره بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان و نحوه خرید آن‌ها

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 478927
نکاتی درباره بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان و نحوه خرید آن‌ها

اگر تا به حال برای تعمیر خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کرده باشید، حتما اصطلاحاتی نظیر یاتاقان زدن یا شکستن بلبرینگ را شنیده‌اید.

اما شاید دقیقا ندانید که نقش این اجزا در خودرو چیست و دقیقا در کدام قسمت خودرو استفاده می‌شوند. البته رولبرینگ، بلبرینگ و یاتاقان تنها در خودرو استفاده نمی‌شوند و در صنایع دیگر نیز کاربردهای گسترده‌ای دارند. در این مقاله تعریف هریک از این اجزا را بیان کرده و انواع آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. پس اگر سوالی درباره هریک از این اجزا دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بلبرینگ و انواع آن

بب

اگر بخواهیم تعریفی ساده از بلبرینگ ارائه بدهیم باید بگوییم بلبرینگ از قرار گرفتن دو استوانه در داخل یکدیگر ساخته می‌شود که قطر آن‌ها نسبت به ارتفاعشان بزرگ‌تر است. در میان این دو استوانه گوی‌هایی وجود دارد که به آن‌ها ساچمه می‌گویند. وظیفه ساچمه‌ها انتقال بار از استوانه خارجی به استوانه داخلی است تا با چرخش خود باعث کاهش اصطکاک سطح شود. از آنجایی که سطح تماس ساچمه‌ها و استوانه‌ها بسیار کوچک است، حرکت آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. اما همین سطح تماس کم باعث می‌شود که سطح تحمل فشار ساچمه‌ها چندان زیاد نبوده و در صورت افزایش فشار بلبرینگ یا ساچمه‌ها بشکنند.

بسته به اینکه ساختار بلبرینگ چگونه است و از چه آلیاژی ساخته شده می‌توان آن را به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. بسته به نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت می‌توان بلبرینگ‌ها را در جنس‌های استیل، نسوز و سرامیکی تهیه کرد که هریک کاربرد خاص خود را داد. به عنوان مثال بلبرینگ استیل در دستگاه‌های دارای بار کم‌نظیر دستگاه‌های موجود در صنایع غذایی، دارویی و پتروشیمی استفاده می‌شود. چرا که در برابر فشار تحمل بالایی ندارد. از نظر نوع ساختار نیز می‌توان بلبرینگ‌ها را به انواع شعاعی شیار عمیق، محوری کف گرد، تماس زاویه‌ای و چندمنظوره خود تنظیم تقسیم کرد که هریک کاربرد خاص خود را دارند.

رولبرینگ چیست و چه انواعی دارد؟

ببب

رولبرینگ از نظر ساختاری تفاوتی با بلبرینگ ندارد اما میزان تحمل فشار آن بالاتر است. دلیل این امر این است که سطح تماس ساچمه‌ها و استوانه‌ها در رولبرینگ خطی است و بنابراین در برابر نیروهای شعاعی مقاومت بالایی دارد. اما درست به همین علت مقاومت آن در برابر نیروهای محوری چندان بالا نبوده و در صورت افزایش این نیروها آسیب می‌بینند. به جز تفاوت در تحمل نیروها، میزان غلتش رولبرینگ و بلبرینگ نیز با هم متفاوت است. رولبرینگ غلتش بیشتری داشته و بنابراین می‌تواند بین دو قطعه حرکت کند.

رولبرینگ‌ها نیز همچون بلبرینگ‌ها در انواع مختلف و آلیاژهای متفاوتی عرضه می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید رولبرینگ‌ها را در انواع سوزنی، مخروطی، استوانه‌ای و بشکه‌ای تهیه کنید. دلیل این نام‌گذاری تفاوت در ساچمه‌های مورد استفاده در رولبرینگ است. به عنوان مثال ساچمه‌های استفاده شده در رولبرینگ مخروطی به صورت مخروطی شکل و در رولبرینگ استوانه به شکل استوانه هستند. تفاوت شکل ساچمه‌ها در رولبرینگ‌ها باعث تفاوت در زاویه چرخش رولبرینگ و میزان تحمل بار آن‌ها می‌شود.

منظور از یاتاقان چیست؟

بببب

یاتاقان قطعه‌ای است که به دو یا چند قطعه اجازه می‌دهد نسبت به یکدیگر حرکت چرخشی یا خطی انجام دهند. این امر به طرز قابل توجهی اصطکاک ناشی از حرکت سطوح روی یکدیگر را کاهش داده و باعث جلوگیری از ساییده شدن و آسیب دیدن قطعات می‌شود. از طریق یاتاقان‌ها می‌توان نیروهای محوری و شعاعی را کنترل کرد که خود باعث کاهش فشار بار خواهد شد.

یاتاقان‌ها بر اساس نوع حرکت و میزان تحمل بار طبقه‌بندی می‌شوند. بر همین اساس می‌توان یاتاقان‌های ساده، غلتشی، مرصع، لغزشی، مغناطیسی و خمشی را در بازار یافت که هریک به نوعی حرکت را ایجاد می‌کنند و مقدار تحمل بار آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال یاتاقان مرصع از طریق پیچش خارج از مرکز محور و یاتاقان لغزشی از طریق حرکت در یک سیال بار را تحمل می‌کنند. بر اساس نحوه حرکت تولیدی نیز یاتاقان‌ها به چهار دسته محوری، خطی، کروی و مفصلی طبقه‌بندی می‌شوند.

برای خرید بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان به کجا مراجعه کنم؟

ببببب

حال که تا حدودی با بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان آشنا شدید، لازم است یک نمایندگی مطمئن برای خرید این قطعات پیدا کنید. فروشگاه بلبرینگ شکرالهی به عنوان مرکز تخصصی واردات و پخش بلبرینگ به شما این امکان را می‌دهد که به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انواع بلبرینگ، رولبرینگ و تجهیزات وابسته را در تعداد دلخواه خریداری کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

این فروشگاه به عنوان نمایندگی بلبرینگ KG که یکی از معروف‌ترین شرکت‌های چینی در این زمینه است، به شما ضمانت اصل بودن همه کالاهای خود را ارائه داده و در مدتی کوتاه کالای سفارش داده شده را برای شما ارسال می‌کند. محصولات این فروشگاه همگی دارای گواهی‌های معتبر استانداردهای جهانی هستند. به عنوان مثال بلبرینگ‌های شرکت KG با استاندارد ISO9001 به بازار عرضه می‌شوند. علاوه بر رولبرینگ و بلبرینگ شما می‌توانید انواع یاتاقان را نیز از سایت این فروشگاه خریداری کنید. از آنجایی که تنوع محصولات در فروشگاه شکرالهی زیاد است، با مراجعه به سایت فروشگاه می‌توانید مشخصات کامل هر محصول را خوانده و بر اساس نیازتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نکته جالب توجه در خصوص این فروشگاه اینترنتی بلبرینگ و رولبرینگ، امکان استعلام قیمت از طریق سایت فروشگاه است. پس از رفتن به سایت bearingsco.com با وارد شدن به صفحه استعلام قیمت می‌توانید مشخصات کالای موردنظر شامل نام کالا، تعداد مورد نیاز و مارک آن را وارد کنید و از حدود قیمتی آن مطلع شوید. پس از اطلاع از حدود قیمت نیز می‌توانید بلافاصله سفارش خود را ثبت کنید تا در مدتی کوتاه سفارش شما به دستتان برسد. در صورتی که کالای تحویل داده شده با کالای موردنظر شما متفاوت بوده یا دچار اشکال بود، می‌توانید تا 24 ساعت آن را به فروشگاه برگردانید و هزینه پرداخت شده را به طور کامل دریافت کنید.

در صورتی که قیمت قطعه موردنظر شما در سایت موجود نبود، می‌توانید با شماره تلفن 02133924163 تماس بگیرید و از به‌روزترین قیمت‌ها یا موجود بودن یک قطعه آگاه شوید. همچنین در صورت نیاز به ارسال فکس به فروشگاه برای ثبت سفارش خود می‌توانید از شماره فکس 02133948194 استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فروشگاه شکرالهی می‌توانید به سایت فروشگاه مراجعه کنید.

سخن پایانی

خرید قطعاتی نظیر رولبرینگ، یاتاقان و بلبرینگ نیازمند دانش و تخصص کافی است. بنابراین در صورتی که خودتان دانش لازم برای خرید این قطعات را ندارید، حتما پیش از خرید از یک متخصص کمک بگیرید. اگر متخصص مورد اعتمادی سراغ ندارید می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای فروشگاه شکرالهی استفاده کنید. در این مقاله توضیحاتی کلی درباره این قطعات داده شد و انواع هرکدام از آن‌ها معرفی شد. در صورتی که پس از خواندن این متن سوالاتی در ذهنتان ایجاد شد می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه شکرالهی اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.