۰ نفر

در کارشناسی خودرو چه قسمت‌هایی بررسی می‌شود؟

۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷
کد خبر: 475691
در کارشناسی خودرو چه قسمت‌هایی بررسی می‌شود؟

این روزها بحث خرید خودروهای دست‌دوم به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به مدل‌های صفر کیلومتر حسابی داغ شده است. بررسی فنی و ظاهری یک خودرو تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی و در انتها معامله آن دارد. سوال این است که در یک پروسه کارشناسی خودرو چه مواردی بررسی می‌شود؟

تحولات در بازار خودرو و به خصوص ورود خودرو به بورس و حاشیه‌های آن، شرایط را به گونه‌ای تغییر داده است که خرید یک محصول جدید چالش‌های فراوانی را ایجاد کرده است. با افزایش کف قیمت خودرو در بازار، خودروسازان نیز برای جبران فاصله قیمتی تا حاشیه بازار در تدارک افزایش قیمت محصولات خود هستند. اقدامی که البته با مقاومت برخی از نهادها مانند شورای رقابت روبرو شده است.

شرکت های کارشناسی خودرو

اکنون در این شرایط است که خرید یک خودروی دست‌دوم تبدیل به گزینه اصلی مشتریان در بازار شده است. خودروهایی که عمدتاً با حفظ سلامت ظاهری و فنی، قیمتی به مراتب پایین‌تر از مدل‌های صفر کیلومتر دارند. نکته مهم در این میان رعایت برخی از آیتم‌های مربوط به کارشناسی است که هم خریداران و هم فروشندگان این نوع از خودروها باید به آن توجه کنند.

موارد قابل بررسی توسط کارشناسان خودرو

در صورتی که یک خریدار قصد معامله خودرویی دست دوم داشته باشد، می‌بایست نسبت به سلامت نسبی برخی از قسمت‌های مهم خودروی مورد نظر خود حساسیت به خرج دهد. خبر خوب در این میان آن است که برخی از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی مانند باما شرایطی برای کارشناسی خودرو را نیز فراهم کرده‌اند. در ادامه مهم‌ترین موارد قابل بررسی در پروسه کارشناسی خودرو را معرفی می‌کنیم.

تایر خودرو

کارشناسی لاستیک خودرو

یکی از اصلی‌ترین قطعات مصرفی یک خودروی دست دوم تایرهای آن است. سلامت فنی سیستم هندلینگ خودرو را می‌توان از روی ساییدگی تایرها تشخیص داد. در صورتی که تایرها به پایان عمر خود رسیده باشند، تعویض آن‌ها هزینه مضاعفی را بر دوش خریدار اعمال می‌کند.

باتری خودرو

با توجه به افزایش چشم‌گیر قیمت باتری خودروهای سواری به دلیل رشد قیمت سرب، بی‌عیب بودن باتری خودروها یک الزام به حساب می‌‌آید. از سوی دیگر باتری خراب خودروها می‌تواند به سایر سیستم برق خودرو نیز آسیب برساند.

استارت خودرو

سیستم استارت خودرورا  باید بیش از پیش جدی گرفت. مشکلات روشن نشدن و یا بد روشن شدن خودروها دلایلی متعدد دارند که هر کدام هزینه‌های متفاوتی برای تعمیر در پی دارند.

پمپ‌های خودرو

سیستم‌های پمپی مربوط به آب، بنزین، ترمز، روغن، کلاچ باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرند. در صورت بروز یک عیب در هر یک از این پمپ‌ها سایر قسمت‌های مرتبط نیز درگیر مشکلاتی می‌شوند.

ترمز خودرو

درباره اهمیت ترمز خودرو هرچقدر که گفته شود باز هم کم است. خط مقدم ایمنی خودرو باید از هر نظر، کارکردی بی‌عیب داشته باشد. تمام شدن لنت‌ها نه تنها در بروز حادثه موثر است بلکه هزینه نصب مدل جدید آن را نیز باید در نظر گرفت.

سایر قسمت‌های فن

یک کارشناس مجرب خودرو بعد از بررسی ظاهری و فنی به سایر قسمت‌ها نیز نگاهی می‌اندازد. قسمت‌هایی که شاید از دید خریدار پنهان مانده باشد. بعد از پیدا کردن بهترین شرکت کارشناسی خودرو می‌توان از آنها درخواست کرد تا قسمت‌های مهمی مانند جعبه‌دنده، جعبه‌ فرمان و چراغ‌های خودرو (اصلی، راهنما، فلاشر و سقفی) را  بررسی کنند. سلامت متریال روی داشبورد و تودوزی در‌ها نیز باید بررسی شوند. کارشناسان حرفه‌ای تسمه‌های متصل به موتور و سیم‌های اساسی مانند ترمز، گاز ، کلاچ و البته کیلومتر را نیز چک می‌کنند. چرا که بسیاری از شرکت‌های کارشناسی خودرو، تمرکز اصلی را بر روی کارشناسی بدنه خودرو قرار می‌دهند و توجه چندانی به نکات فنی ندارند و از این طریق سعی در جلب نظر مشتری دارند. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مطلب کارشناسی خودرو آنچه هست، آنچه باید باشد را در باخبر دنبال کنید.