۰ نفر

نگاهی به عوامل مؤثر در سرقت خودرو

۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۰:۲۶
کد خبر: 474036
نگاهی به عوامل مؤثر در سرقت خودرو

کارآگاهان پلیس براساس تحقیقات صورت گرفته از سارقان دستگیر شده به این نتیجه رسیدند که بیشتر سارقان خودرو حرفه‌ای نیستند، بلکه این غفلت صاحبان وسایل نقلیه است که باعث می‌شود آنها در کار مجرمانه خود موفق شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سرقت خودرو یکی از چالش های امروز جامعه به شمار می آید. با افزایش قیمت خودرو در بازار، طمع سارقان که بیشتر آنها نیز معتاد و بیکار هستند به این وسیله سوق پیدا کرده است. کافی است مالکان خودرو یک لحظه در نگهداری از وسیله خود غفلت کرده و سهل انگاری کنند، آن وقت است که سارقانی که در کمین نشسته اند وارد عمل شده و با سواستفاده از فرصت به دست آمده نقشه خود را عملی می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که خودروهای مدل پایین به ویژه خودرو پراید از ایمنی لازمی در مقابل سرقت برخوردار نیستند و خودروسازان در این زمینه تمهیدات لازم را نیندیشیدند، بنابراین اگر مالکان این نوع از خودروها وسایل نقلیه خود را به تجهیزات ایمنی مجهز نکنند می توان گفت، زمینه لازم را برای سرقت خودروی خود توسط سارقان را فراهم کرده اند.

بد نیست بدانید، کارآگاهان پلیس براساس تحقیقات صورت گرفته از سارقان دستگیر شده به این نتیجه رسیدند که بیشتر سارقان خودرو حرفه ای نیستند، بلکه این غفلت صاحبان وسایل نقلیه است که باعث می شود آنها در کار مجرمانه خود موفق شوند.

عوامل زمینه ساز اصلی در سرقت خودرو

نگاهی به پرونده سرقت های خودرو، تحقیقات از مال باختگان و اعترافات متهمان دستگیر شده نشان می دهد که عدم تجهیز خودرو به لوازم ایمنی مانند دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل پدال و فرمان، ترک کردن خودرو با موتور روشن، رها کردن خودرو در معابر بدون رعایت اصول ایمنی، سپردن سوئیچ خودرو به افراد غیر مطمئن، بی احتیاطی هنگام سوار کردن مسافر و توقف در مکان های ناامن هنگام استراحت از جمله عوامل زمینه ساز اصلی در سرقت خودرو هستند.

چگونه از بروز سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟

خودرو را به لوازم ایمنی مجهز و هنگام نصب دزدگیر نیز حتماً موارد ایمنی را رعایت کنید. هیچ گاه مدارک مالکیت خودرو را داخل آن قرار ندهید. خودرو را در مکان امن پارک کنید. هنگام ترک خودرو دقت کنید که درها و شیشه ها کاملاً بسته باشند. همیشه در زمان رانندگی درهای خودرو را قفل کنید. در زمان پارک کردن خودرو برای مدتی طولانی، هر از چند گاهی به خودروی خود سر بزنید.

آمار و ارقام موجود نشان می دهند که تعداد سرقت ها در ماه هایی که سفرهای درون و برون شهری افزایش می یابند، مانند شهریور و اسفند و هنگام پخش مسابقات ورزشی و سریال های پرطرفدار از تلویزیون افزایش می یابد، پس لازم است که در این مواقع هوشیارتر باشید.

تا حد امکان از خرید خودرو از افراد غیر مطمئن و ناشناس خودداری کنید. از قرار دادن سوئیچ و دسته کلید در داخل خودرو خودداری کنید. خودروی خود را به تعمیرگاه های غیر معتبر و ناشناس نسپارید. اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

اتومبیل خود را حتی برای لحظه ای کوتاه به صورت روشن ترک نکنید. در هنگام مسافرت، برای استراحت، در هر جایی توقف نکنید. صدمات جانی برخلاف خسارت مالی، جبران ناپذیرند، در صورتی که با صحنه سرقت خودروی خود مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و در درجه اول به فکر حفظ جان خود باشید. خودروی خود را حتماً در برابر سرقت بیمه کنید. هنگام سوار کردن مسافر در آژانس های مسافربری موارد احتیاطی را رعایت کنید.

در صورت وقوع سرقت خودرو چه کاری باید انجام داد؟

اگر خودروی شما مورد سرقت قرار گرفت باید هرچه سریع تر با شماره تلفن ۱۱۰ تماس گرفته و کارشناسان پلیس را در جریان سرقت خودروی خود قرار دهید تا اطلاعات مربوط به آن در سیستم آنلاین خودروهای سرقتی کلانتری ثبت شود و در اختیار سایر مراکز پلیس قرار گیرد.

مشخصات کامل خودرو اعم از شماره انتظامی، شماره موتور، شماره شاسی، شماره بدنه، رنگ، مدل و سیستم آن را برابر اسناد مالکیت اعلام کنید. اسناد و مدارک مالکیت خودرو را به کلانتری تحویل دهید. محل، تاریخ و ساعت دقیق سرقت را به ماموران اطلاع دهید.

به منظور دسترسی سریع، حداقل ۲ تلفن و نشانی به عوامل رسیدگی کننده به پرونده ارائه دهید تا در صورت کشف وسیله نقلیه مسروقه بتوانند به شما اطلاع دهند. در صورت تغییر تلفن یا نشانی خود، کلانتری را سریعاً در جریان بگذارید.

در صورت دریافت تماس از طرف سارقان و تقاضای قرار ملاقات یا اخذ وجه در قبال بازگرداندن خودرو، از هر گونه اقدام خودسرانه بپرهیزید و فوراً پلیس را در جریان قرار دهید. از آگهی دادن و تعیین مژدگانی برای یافتن خودروی خود، خودداری کنید زیرا همین مورد می تواند زمینه سوء استفاده را فراهم آورد. از بازگو کردن اطلاعات مربوط به پرونده سرقت بدون ضرورت نزد سایر افراد خودداری کنید زیرا امکان سوءاستفاده از آن توسط شیادان وجود دارد.