۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

​آخرین خبر‌ از وضعیت خودرو‌های مانده در گمرک/ ناامیدی واردکنندگان از ترخیص برخی خودرو‌ها

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 468051
​آخرین خبر‌ از وضعیت خودرو‌های مانده در گمرک/ ناامیدی واردکنندگان از ترخیص برخی خودرو‌ها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از ترخیص حدود ۷۰۰دستگاه خودرو از گمرکات خبر داد و گفت: همچنان بسیاری از واردکنندگان درگیر این موضوع هستند و بعید می‌دانم سایرخودرو‌های مانده در گمرک امکان خروج داشته باشند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی دادفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره آخرین وضعیت خودرو‌های دپو شده در گمرک توضیح داد: زمانی که چهارمین مصوبه مربوط به این موضوع صادر شد، تقریبا ۲۷۰۰ دستگاه خودرو در گمرک مانده بود که تعداد زیادی از آن‌ها امکان ترخیص پیدا کرد اما تا کنون فقط حدود ۷۰۰خودرو خارج شده و مابقی همچنان بلاتکلیف‌اند.

او ادامه داد: حدود ۱۰۰۰دستگاه خودرو هم توقیف هستند که سرانجام آن‌ها به تصمیم مراجع قضایی بستگی دارد.

به گفته دادفر، مصوبه اخیر مبنی بر امکان ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک چهار ماه فرصت داشت که به دلیل اهمال اداره کل دفتر مقررات وزارت صمت و عدم هماهنگی با واردکنندگان خودرو به دلایل مختلف مثل قطعی سامانه ثبت‌سفارش و بلاتکلیفی مصوبه‌ها، مشکلاتی ایجاد شد و تا کنون بسیاری از واردکنندگان گرفتار این موضوع هستند.

در این زمینه بخوانید:

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از خودرو‌ها ثبت ‌سفارش شان غیرقابل دسترسی است و برخی اصلا امکان ثبت‌ سفارش ندارند، تصریح کرد: بعید می‌دانم مابقی خودرو‌های مانده در گمرک، دیگر امکان خروج داشته باشند البته به غیر از خودرو‌هایی که منتظر تصمیم مراجع قضایی هستند و باید دید سرانجام آن‌ها چه خواهد شد.

گفتنی است که حدود یک ماه پیش جمال ارونقی، معاون فنی گمرک از باز شدن قفل ترخیص خودرو‌های دپو شده خبر داد؛ به گفته این مقام مسئول ۱۱۰۰دستگاه خودرو در گمرک ثبت‌سفارش نشده یا سفارش آن‌ها باطل شده که طبق قانون افرادی که ثبت‌سفارش قبلی خود را تمدید کرده و یا ثبت‌سفارش جدید انجام داده‌اند، می‌توانند خودرو‌های دارای شرایط خود را با داشتن مجوز‌های لازم اظهار کنند.

بنابر تاکید این مقام مسئول، اگر خودرویی از سوی مرجع قضایی اجازه ترخیص بگیرد مشمول قید زمانی مصوبه نخواهد شد و هیچ ابلاغیه‌ای نمی‌تواند مانع از ترخیص آن‌ها شود؛ اما طبق اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان، خودرو‌های بسیاری در گمرک همچنان بلاتکلیف بوده و گویی هیج نهادی قصد خاتمه دادن به این موضوع را ندارد.