۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

لزوم استفاده شرکت‌های قطعه‌سازی از پتانسیل صادرات/ بنزین یارانه‌ای موجب کاهش کیفیت خودروها شده است

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۶
کد خبر: 467232
لزوم استفاده شرکت‌های قطعه‌سازی از پتانسیل صادرات/ بنزین یارانه‌ای موجب کاهش کیفیت خودروها شده است

یک کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه کیفیت خودروهای داخلی با قیمت‌ آن‌ها تناسب ندارد گفت: کشور باید به جای تولید خودرو، به پتانسیل صادرات شرکت‌های قطعه‌سازی تکیه کند. همچنین بنزین یارانه‌ای باعث شده تا کیفیت خودروها افزایش پیدا نکند و مردم به استفاده از خودروهای شخصی خود تمایل نشان دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نادر وهاب آقایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت خوردوهای تولیدی با قیمت آن‌ها تناسب دارد؟ گفت: جواب این سوال خیر است. مدیریت صنعت خودرو در کشور از دانش آن چنانی برخوردار نیست و استناد به اعداد و ارقامی که به صحت آن‌ها شبهه وارد است سبب سلب اعتماد مردم نسبت به تصمیم‌گیران این صنعت شده است.

وی ادامه داد: برای مثال با بررسی نمودارهای وضعیت خدمات پس از فروش از سال 85، متوجه می‌شویم که سطح خدمات پس از فروش، روندی صعودی دارد و این نشان‌دهنده ارتقای این مورد است. همچنین از سال 87 تا کنون به علت تغییر شاخص‌های ارزیابی کاهش در وضعیت رضایتمندی مشتریان مشهود است. نمودارها نشان می‌دهد که فقط 25درصد نارضایتی وجود دارد؛ ولی آیا واقعا در سطح کشور این گونه است؟

این کارشناس صنعت خودرو افزود: علی رغم کاهش امتیاز در بحث خدمات پس از فروش، رضایتمندی افزایش داشته است. ولی این موضوع با واقعیت منافات دارد. آیا می‌توان به آمار و ارقام منتشرشده استناد کرد؟ طی سال‌های اخیر کیفیت خودرو ثابت است و آنچه افزایش امتیاز را به همراه داشته، واردات بوده است که با توقف واردات از سال 96، دیگر نموداری هم منتشر نشده که رضایتمندی از خودروهای داخلی سنجیده شود و این موضوع عامدانه به نظر می‌رسد.

65678

وهاب قایی اظهار کرد: حداکثر امتیازی که شرکت‌ها در حیطه رضایمندی مشتری کسب کرده‌اند، عدد 800 است و این موضوع به علت وارداتی بودن خودروها و کیفیت آنها طبیعی است. وزارت صمت در این امر استانداردهایی را طراحی کرده که با واقعیت تطابقی ندارد و در عمل نتیجه‌ای عکس را شاهد هستیم.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا دولت‌ها به عنوان ناظر خدمات پس از فروش سیاست‌گذاری نمی‌کنند و در این حوزه وارد نمی‌شوند. ورود به این موضوع در حوزه وظایف شرکت‌‌های تبلیغاتی است ولی ورود دولت در این صنعت و عدم تخصص و دانش نسبت به آن، سبب نتیجه‌ای غیر منتظره شده است. با مقایسه قیمت دلاری خودروهای داخلی و خارجی و همچنین مقایسه نتایج نظرسنجی‌ها تفاوت غیر قابل مقایسه‌ای مشهود است.

نادر وهاب آقایی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها چگونه می‌توان به افزایش کیفیت خودروها امیداور بود؟، عنوان کرد: مقرر شده بود که ایران به جای چین و ترکیه نقش قطعه‌سازی در منطقه را ایفا کند؛ اما این اتفاق نیفتاد. اگر دولت به جای بحث تولید در بحث قطعه‌سازی تمرکز می‌کرد، اکنون نقطه امتیازی برای ما محسوب می‌شد و با صادرات آن می‌توانستیم از شرایط فعلی نجات پیدا کنیم. البته هنوز هم دیر نیست و شرکت‌های قطعه‌سازی می‌توانند از پتانسیل صادراتی استفاده کنند؛ اما از آنجایی که تمام تمرکز روی بحث تولید است، بعید است که این موضوع اتفاق بیافتد.

این کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیری که بنزین یارانه‌ای بر افزایش اقبال مردم به استفاده از خودروهای شخصی و همچنین کاهش کیفیت خودروها داشت توضیح داد: پس از افزایش قیمت دوهزار تومانی بنزین، شرکت‌های حمل و نقل خودرو، با ایجاد ماشین‌های اشتراکی موفق به برطرف کردن شکاف اقتصادی شدند و خیل استفاده از این شرکت‌ها افزایش داشت. اما اکنون برعکس شده و با افزایش مبلغ این شرکت‌ها مردم تمایل به استفاده از خودروهای شخصی خودر را دارند.

وی با تاکید بر اینکه بنزین یارانه‌ای سبب شده تا نتوانیم کیفیت خودروها را افزایش دهیم، بیان کرد: بنزین یارانه‌ای و ارزان موجب شده تا خودروها با همان کیفیت قبلی تولید ‌شود. اگر خودرو وارد می‌شد، باید از بنزین‌های باکیفیت استفاده می‌کردیم که توان تولید آن بنزین‌ها در ایران وجود نداشت. بنزین‌های بی‌کیفیت و ارزان موجب افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی شده است.