۰ نفر

همه چیز در مورد یواز (UAZ) پاتریوت؛

شاسی بلند جدید در راه بازار ایران +تصاویر

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
کد خبر: 462945
شاسی بلند جدید در راه بازار ایران +تصاویر

بنا بر برخی اطلاعات موجود فرآیند تولید شاسی بلند جدیدی در ایران در حال آغاز است و این خودرو ملیت روسی دارد.

در سال های گذشته بارها شنیده بودیم که احتمال دارد خودروهای روسی به ایران بیایند. بارها نام «لادا» و برخی نشان های دیگر در ایران مطرح شد اما در نهایت، هیچ خودروی روسی‌ای به صورت رسمی وارد یران نشد و به مرحله تولید نرسید. در شرایط کنونی تنها خودروهای نسبتاً جدید خارجی که در ایران تولید می شوند متعلق به صنعت خودروی چین هستند و حالا بحث حضور خودرویی روسی در ایران مطرح است که یک شاسی بلند واقعی است و قابلیت های آفرودی دارد.

کمپانی «یواز» و یا «یو.اِی.زِد» (UAZ)، به عنوان یکی از بزرگ ترین خودروسازان روسیه، تخصص ساخت خودروهای شاسی بلند، مینی ون ها و خودروهای کار  تجاری را دارد. محصولات این نشان مقرون به صرفه هستند و دوام بالایی هم دارند. این برند از جنگ جهانی دوم به تولید خودرو مشغول است و عمده بازار این نشان مختص روسیه است. اما در سال های اخیر ردپای این نشان را در کشورهای مختلفی می بینیم، به طوری که، تنها در سال ۲۰۱۹ صادرات این نشان ۳۰ درصد افزایش داشت. مدل «پاتریوت» از این کمپانی به عنوان یک شاسی بلند شاسی مستقل شناخته می شود که طی سال های گذشته سعی شده به خوبی ارتقا داده شود.

بررسی طراحی بدنه پاتریوت

UAZ-Patriot-Sorush-Diesel-in-Iran-14-900x506

یواز پاتریوت UAZ Patriot

نخستین بار سال ۲۰۰۵ بود که مدل پاتریوت از کارخانه به دست مشتریان رسید و از آن زمان تا امروز، تغییرات زیادی را از نظر ظاهری در این خودرو نمی بینیم. طراحی ظاهری این خودرو به گونه ای است که در ظاهر این خودرو به نظر باریک می آید. طرح کلی V در جلوپنجره و در امتداد چراغ ها شکل تازه ای را در این خودرو ایجاد کرده است. در قسمت زیر کاسه چراغ های جلو، چراغ های روز را داریم که امتداد طرح جلوپنجره را ادامه می دهد. مه شکن ها در گوشه های سپر به صورت گرد با حاشیه مشکی رنگ طراحی شده اند و خطوط طراحی در کل پیچیدگی خاصی ندارند و سبک ساده ای را دنبال می کنند. در طراحی عقب و کنار، سبک طراحی در شاسی بلندهای ژاپنی در دهه های پیشین را می بینیم و سبک طراحی کنار و عقب این خودرو چندان مدرن نیست.

   UAZ-Patriot-Sorush-Diesel-in-Iran-27-900x506

UAZ-Patriot-Sorush-Diesel-in-Iran-17

اولین نکته در طراحی ظاهری این خودرو و مهم ترین نکته، باریک بودن آن است که به نوعی این خودرو را کمی غیرعادی جلوه می دهد. البته طراحی چراغ ها و جلوپنجره هم در این احساس بی تأثیر نیست. باید توجه داشته باشید که با یک شاسی بلند واقعی و روسی طرف هستیم که بیش از هر چیز اقتصادی است. پس نمی توانیم توقع طراحی عجیب و غریبی را از آن داشته باشیم. در مجموع، طراحی ظاهری این خودرو ضعیف ارزیابی نمی شود، اما قطعاً این سبک از طراحی قدیمی است. با نگاه به قسمت عقب و کناره های پاتریوت بدون تردید نسل های قدیمی تر از پاجرو در نظرتان می آید.

بررسی طراحی داخلی و امکانات پاتریوت

UAZ-Patriot-11

UAZ-Patriot-Aras-20-900x506

UAZ-Patriot-Sorush-Diesel-in-Iran-15

UAZ-Patriot-Sorush-Diesel-in-Iran-25

طراحی داخلی خودرو با طراحی بدنه هماهنگی دارد، یعنی همان سادگی و سبک قدیمی را در داخل این خودرو می بینیم. پاتریوت در داخل یک شاسی بلند واقعی و اقتصادی تمام عیار است و هیچ اثری از لوکس بودن و نوآوری در طراحی در داخل این خودرو دیده نمی شود. المان های طراحی به سادگی در کنار هم قرار گرفته اند و شاید تنها بخشی که کمی حسی از مدرن بودن را القا می کند، صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو در وسط کنسول باشد. رنگ زمینه در طراحی داخلی مشکی است و در دستگیره های در و حاشیه سیستم تهویه خطوط نقره ای رنگی دیده می شود. در کشوری مثل روسیه برای انتخاب رنگ چرم داخل کابین انتخاب های مختلفی وجود دارد و شما می توانید رنگ طراحی داخلی را با رنگ بدنه هماهنگ کنید.

UAZ-Patriot-10-900x506

UAZ-Patriot-1-900x506

نکته مهم دیگری که در مورد این پرونده وجود دارد آن است که پاتریوت از نظر فضای داخلی، خودروی بسیار مناسبی است. همان طور که در تصاویر می بینید با خواباندن ردیف دوم در این خودرو فضای قابل قبولی (۲۴۱۵ لیتر) برای بار فراهم می شود. در واقع، پاتریوت شاسی بلندی واقعی است که از نظر فضای داخلی مناسب خانواده و همچنین طبیعت گردی است.

انتظار می رود یواز پاتریوت در ایران به امکانات و آپشن های زیر مجهز باشد:

گرم کن صندلی های جلو

یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن

گرم کن فرمان

سیستم چهارچرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل

سنسور پارک جلو و عقب

چراغ روز

دو کیسه هوای جلو

راهنمای پارک

سیستم کنترل پایداری

سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی

کروزکنترل

محدودکننده سرعت

و…

بررسی پیشرانه و عملکرد فنی

یواز پاتریوت در بازارهای مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه می شود. پیشرانه بنزینی در این خودرو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور دیزلی این خودرو هم ۲٫۲ لیتر حجم دارد و خروجی ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور را ارائه می دهد. قدرت این پیشرانه ها توسط جعبه دنده ۵ دنده دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت پانچ) به چرخ ها منتقل می شود. انتظار می رود که این خودرو در ایران با موتور بنزینی ۲٫۷ لیتری و با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در ایران مونتاژ شود. با توجه به شاسی مستقل در این خودرو باید گفت با یک شاسی بلند واقعی طرف هستیم که سیستم چهارچرخ محرک دارد و می توان با آن از مسیرهای آفرودی گذشت. پس به نوعی در کلاس خودش به عنوان خودروی صفر رقیبی ندارد.

البته باید به این نکته توجه داشت که کاتالوگ اولیه پاتریوت به پیشرانه ۲٫۵ لیتری با توان نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار اشاره دارد و جعبه دنده ۵ سرعته دستی در آن اعلام شده است. اما با بررسی های انجام شده، هنوز کمپانی یواز تولید انبوه پاتریوت را با این ویژگی ها انجام نداده است.

همان طور که گفته شد با یک شاسی بلند واقعی یا شاسی مستقل طرف هستیم. پس طبیعتاً انتظار عملکرد خوب آفرودی از پاتریوت خواهید داشت. بنا بر اطلاعات کارخانه سازنده و همچنین تست های انجام شده بر این خودرو، پاتریوت با توجه به پیشرانه و امکانات آفرودی در مسیرهای سخت به خوبی عمل می کند. براساس آخرین اصلاحات انجام شده بر این خودرو، کمپانی مدعی می شود که پاتریوت عملکرد عالی را در آفرود نشان می دهد. با امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی و حالت مخصوص رانندگی آفرود در این خودرو انتظار می رود پیمایش مسیرهای سخت برای پاتریوت کار ساده ای باشد.

البته باید دید نسخه ای که برای بازار ایران محیا می شود چه عملکرد آفرودی‌ای را در تست های فنی خواهد داشت. نکته جالب دیگر در مورد یواز (UAZ) پاتریوت آن است که بسیاری از لوازم آفرود مثل وینچ، باربند، اسنورکل، رکاب، محافظ موتور و باک سوخت و تجهیزات دیگر به صورت استاندارد توسط این کمپانی تولید می گردد و شما می توانید آن ها را مستقیماً از همین کمپانی تهیه کنید.

بررسی قیمت و وضعیت آینده بازار

یواز (UAZ) پاتریوت به عنوان یک شاسی بلند واقعی و صفر به بازار ایران می آید و این یعنی پاتریوت رقیب مستقیمی در بازار ما ندارد. البته در کشور ما  بازار شاسی بلندهای کارکرده بسیار داغ است، اما شاسی بلند صفر با امکانات پاتریوت حضور ندارد. این بدون رقیب بودن یک مزیت برای این خودرو محسوب می شود. پاتریوت در چهار سطح و با قیمت های مختلف عرضه می شود که عبارتند از کلاسیک، اپتیموم، پرستیژ و ماکسیموم. قیمت این خودرو نیز بسته به تیپ و کلاس بندی بین ۱۱۶۶۷ تا ۱۶۰۰۰ دلار قیمت گذاری می شود که براساس قواعد قیمت گذاری در ایران به رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان می رسیم که با شرایط کنونی بازار، به نظر این قیمت منطقی است.

نشان روسی یواز (UAZ) که در سال ۱۳۹۵ به نمایشگاه خودروی تهران آمد و برنامه حضور خود را در ایران اعلام نمود، حالا به مرحله تولید انبوه در کشور رسیده و گویا قرار است یکی از خودروسازان بخش خصوصی، مونتاژ این شاسی بلند را آغاز کند. آن طور که گفته می شود، شرکت «سروش دیزل مبنا» نماینده رسمی یواز در ایران شده و برنامه تولید خودروهای شاسی مستقل این نشان روسی را پیش گرفته است. این شرکت پیش از این در جایگاه نماینده محصولات دیزلی «هیوندای» در ایران فعالیت می کرد. حال باید دید این خودرو با چه مشخصات و قیمتی به بازار ایران می آید. اما با توجه به بی رقیب بودن به نظر می رسد موفقیت در بازار برای این خودرو کار دشواری نباشد. البته این را هم در نظر داشته باشید که این اولین حضور خودروهای روسی در بازار ایران است و این ناشناخته بودن شاید دستیابی به فروش بالا را در مرحله اول کمی مشکل سازد. نکته دیگر، طراحی قدیمی و نازیبای این خودروست که باید دید آیا مشتریان می توانند با ظاهر این خودرو کنار بیایند یا خیر.

UAZ-Sorush-Diesel-2-716x506

UAZ-Sorush-Diesel-716x506

 

 مشخصات فنی UAZ پاتریوت مونتاژ ایران چیست؟

انتظار می رود این خودرو در ایران با موتور بنزینی ۲٫۷ لیتری و با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در ایران مونتاژ شود.

یواز UAZ پاتریوت چه قیمتی در ایران خواهد داشت؟

قیمت این خودرو نیز بسته به تیپ و کلاس بندی بین ۱۱۶۶۷ تا ۱۶۰۰۰ دلار قیمت گذاری می شود که براساس قواعد قیمت گذاری در ایران به رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان می رسیم.

عملکرد آفرودی UAZ پاتریوت چگونه است؟

پاتریوت با توجه به پیشرانه و امکانات آفرودی در مسیرهای سخت به خوبی عمل می کند. براساس آخرین اصلاحات انجام شده بر این خودرو، کمپانی مدعی می شود که پاتریوت عملکرد عالی را در آفرود نشان می دهد. با امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی و حالت مخصوص رانندگی آفرود در این خودرو انتظار می رود پیمایش مسیرهای سخت برای پاتریوت کار ساده ای باشد.