۰ نفر

برابری سهام خودروسازان ایران با بنز و رنو

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۱۲
کد خبر: 457097
برابری سهام خودروسازان ایران با بنز و رنو

این روزها تب بورس خیلی‌ها را گرفتار خود کرده، هر فردی به‌دنبال کسی است که اطلاعات بیشتری از نظام اقتصادی و بورس داشته باشد تا بتواند بواسطه او خریدهایی انجام دهد و سود بیشتری را از آن خود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، افزایش روزانه ورود مبتدی‌ها به بورس شرایطی را سبب شده تا اکثر سهام‌ها در مسیر رشد قرار گیرند اما برخی از سهام‌ها به جای رشد در حال تجربه جهش هستند. یکی از بخش‌ها که ارزش سهام آن جهش داشته، خودروسازان است.

شرکت‌های خودروسازی با آنکه به خاطر تحریم با محدودیت‌هایی مواجه هستند در بازار بورس، خواستگاران زیادی پیدا کردند و همین امر سبب شده که به اعتقاد کارشناسان بازار بورس، ارزش سهام خودروسازان با حباب بیشتری مواجه باشد. آن‌گونه که وزارت صمت گزارش داده است طی این مدت تولید خودرو 8.4 درصد افزایش پیدا کرده، اما تولید در شرایطی افزایش داشته که بر تعداد خودروهای پارکینگی اضافه شده است لذا تا زمانیکه خودروها به مرحله تجاری‌سازی نرسند، نمی‌توان رشد تولید را اثرگذار بر بازار بورس دانست.

سهام خودروسازان برابر با سهام بنز

در مــــــورد افـــــــــزایــــــش ارزش سهام شـــــرکت‌های خودروسازی، کارشناســـان تحلیل‌های متفاوتی دارند. محمود انصار، تحلیلگر حوزه ریسک و بازارهای مالی می‌گوید: سهام برخی از شرکت‌های خودروسازی به نحوی بالا رفته که می‌توان سهام یک شرکت خودروساز را با بنز برابر دانست.

کشش رشد قیمت وجود ندارد

او ادامه داد: به شکل ذاتی ارزش سهام خودروسازان کشش افزایش قیمت را ندارد و نمی‌توان به اندازه و ارزش بنز خلق ثروت کرد. این تحلیلگر حوزه ریسک و بازارهای مالی خطاب به سهامداران خودروسازان و شرکت‌هایی که بیش از ارزششان سود کردند، گفت: سهامداران از امروز به فکر ریسک نقدشوندگی دارایی‌هایشان باشند، البته با شرایط فعلی کشور و کاهش ارزش ریال تصور نمی‌کنم در کوتاه‌مدت مشکلی برای سهامداران پیش بیاید.

اسیر رفتارهای پروپاگاندای نشوید

امیررضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی و روندی که در این بخش طی می‌شود گفت: مؤلفه‌های مختلفی باعث شده که ارزش سهام برخی از مجموعه‌ها بالاتر از چیزی باشد که طبق تحلیل‌های کارشناسی باید باشد؛ مهم‌ترین دلایلی که باعث شده شاهد افزایش ارزش سهام‌ها در بورس باشیم، کاهش ارزش ریال و شدت انتظاری تورم است.

او ادامه داد: با توجه به‌دلایلی که عنوان شد یکی از بخش‌ها که می‌تواند ارزش دارایی‌های مردم را حفظ کند، بورس است. از این‌رو می‌بینیم روزانه هزار الی دو هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بورس می‌شود و این نشان می‌دهد که نقدینگی بالایی در جامعه وجود دارد که تازه واردها با توجه به کاهش ارزش ریال ترجیح می‌دهند پول خود را وارد بورس کنند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفتار مردم برای ورود به بورس طبیعی است چرا که انتظارات تورمی در کشور زیاد است، تصریح کرد: عوامل مختلف دست به دست هم داده است تا بورس با چنین شرایطی روبه‌رو شود، البته در این میان باید این نکته را متذکر شد برخی از سهامداران با پروپاگاندا و تبلیغات، سهامداران جدید را جذب می‌کنند؛ آنها کاری می‌کنند که برخی از سهام‌ها دیده شوند و با آنکه فاصله زیادی با ارزششان دارند، با قیمت بالا عرضه شوند.

فعلاً حباب نمی‌ترکد

او گفت: اعتقاد دارم که در بورس و سهام شرکت‌های خودروسازی حباب وجود دارد اما این جمله بدان معنا نیست که امروز و فردا این حباب می‌ترکد، زمانی بورس با مشکل مواجه می‌شود که تعداد قابل توجهی به یکباره خریدار یا فروشنده سهام شوند در این صورت ضمن ترکیدن حباب شاهد مشکلات بیشتری در این حوزه خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با وضعیتی که در کاهش ارزش ریال داریم و تورمی که اقتصاد ایران با آن روبه‌رو است این حباب دیرتر می‌ترکد و حداقل درکوتاه مدت سهامداران با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

آیا قیمت‌گذاری واقعی است؟

او درباره اینکه آیا قیمت‌گذاری صورت گرفته در مورد سهام شرکت‌های خودروسازی واقعی است، گفت: قیمت‌ها واقعی است چرا که در بورس معامله می‌شود اما ارزش آنها واقعی نیست، با وضعیت پیش آمده ارزش سهام ایران خودرو با رنو فرانسه که با نیسان جوینت است برابری می‌کند و حتی بالاتر است، از آنجا که در ایران خودروسازان به‌صورت انحصاری فعالیت می‌کنند و قیمت خودرو در بازار به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است قیمت سهام خودروسازان در مدار رشد قرار گرفته و با توجه به چنین شرایطی برخی‌ها این جهش قیمت را توجیه می‌کنند.

چرایی استقبال؟

 کاهدی خاطرنشان کرد: به مردم یک توصیه دارم و آن این است که در خرید سهام بسیار دقت کنند و درگیر تبلیغات و پروپاگاندای برخی‌ها نشوند، به هر ترتیب تولید خودرو از سطح تولید مورد انتظار پایین‌تر است و چشم‌انداز خوبی هم با وجود تحریم برای صنعت خودرو وجود ندارد بدین جهت سهامداران آن با استناد به اینکه قیمت خودرو در بازار بالاتر خواهد رفت اقدام به خرید سهام می‌کنند یا از خرید سهام خودروسازان استقبال می‌کنند.

او گفت: در حال حاضر یک شرکت خودروساز سود منفی می‌دهد و اگر بخواهد این را برای سهامداران خود جبران کند تا ابد طول می‌کشد، لذا سهامداران در خرید باید دقت کنند.

افزایش خلاف جهت

همـــــــــــچنین ســـــعید جمالی، کارشناس بازار سرمایه درباره ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی و قیمت‌هایی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد  گفت: از نظر بازار سرمایه، ارزش خیلی از سهام‌ها باید کمتر باشد اما شرایط اقتصادی کشور و برخی از پیش‌بینی‌ها سبب شده فاصله بین نظرات کارشناسی با اتفاق‌هایی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد بیشتر شود. او ادامه داد: ملاک ارزش سهام یک خودروساز در دنیا، عملکرد، میزان تولید و سایر مؤلفه‌ها است. جمالی خاطرنشان کرد: ارزش کل بازار ایران‌خودرو بیش‌ از 200هزار میلیارد تومان است که با دلار 20 هزار تومانی قیمت آن به 10 میلیارد دلار می‌رسد، به‌طور قطع چنین نرخی واقعی نیست. ارزش کل بازار سایپا هم 100 هزار میلیارد تومان است که با دلار 20 هزار تومانی 5 میلیارد دلار است، که به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار روی قیمت‌های بالاتر از نرخ حاضر است. او با بیان اینکه ارزش کل بازار خودروسازان با ارزش ذاتی آنها شکاف زیادی دارد که باید اصلاح شود، افزود: اتفاق‌های رخ داده برآیند چند عامل است که یکی از آنها رونق بورس با شکل و شمایل فعلی است. از آنجا که بورس به نسبت سایر بازارها کمترین ریسک را دارد و رقیبی برای آن نیست باعث شده ارزش سهام غیرواقع‌بینانه بالا برود، نکته دیگر عدم امکان پیش‌بینی از قیمت دلار است. جمالی تصریح کرد: مصوبه مجلس نسبت به حذف 4 صفر از پول ملی هم سبب شده که قیمت‌ها در بورس دستخوش تغییر و افزایش شدید شود آنها می‌گویند اگر 4 صفر حذف شود چه اتفاقی رخ می‌دهد. لذا به سمت رشد قیمت می‌روند، انتظارات تورمی بازار هم باعث شده که قیمت‌ها در سطح بالا بماند و حتی با سرعت بالاتر برود.‌