۰ نفر

نوسان نرخ ارز، بازار خودرو را قفل کرد

۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۷
کد خبر: 450231
نوسان نرخ ارز، بازار خودرو را قفل کرد

بازار خودرو همچنان تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و همین مساله سبب شده تا معاملات به نوعی قفل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ نوسانات نرخ ارز که حدود یک ماه پیش آغاز شد، بسیاری از بازارها از جمله خودرو را متاثر از خود کرده است، به‌طوری‌که هم اکنون با قفل شدن معاملات، دست‌اندرکاران و فعالان بازار خودرو از بلاتکلیفی این بازار اظهار نگرانی می‌کنند.

فعالان بازار  تاکید می‌کنند که در حال حاضر نه فروشندگان مایل به عرضه خودروی خود به بازار هستند و نه خریداری در بازار وجود دارد.

آنها ادامه می‌دهند دلیل هر دو طرف برای عدم حضور در بازار نیز متاثر از وضعیت نابسامان نرخ ارز است. فروشندگان نگران این هستند که نرخ ارز افزایش یابد و آنها با فروش خودروی خود و عدم امکان جایگزینی، به نوعی از بازار عقب بمانند اما دلیل بی‌رغبتی خریداران برای حضور در بازار متفاوت از فروشندگان است. خریداران با توجه به  نوسانی که طی  یک ماه اخیر در نرخ ارز اتفاق افتاده است این امیدواری را دارند که  در صورت کاهشی شدن نرخ ارز، فروشندگان پای میز معامله بیایند و راضی شوند خودروهای خود را با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های اعلامی به فروش برسانند.

در حالی که به نظر می‌رسد قفل شدن معاملات در بازار خودرو دغدغه اصلی فعالان و دست‌اندرکاران بازار باشد اما نمایندگی‌های خودروسازان این روزها با چالش دیگری مواجه هستند.

در اواخر اردیبهشت ماه به دنبال صعودی شدن قیمت‌ها، سیاست‌گذار کلان خودرو به منظور آرام کردن بازار از بسته سیاستی خود، رونمایی کرد. بخشی از این بسته در مسیر حذف یا کاهش دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو بود. در این راستا جلوگیری از خروج خودروی بدون پلاک از کارخانه به مدیران خودروساز تکلیف شد حال همین سیاست تبدیل به چالش نمایندگی‌ها شده است.

پیش‌تر واحدهای فروش شرکت‌های خودروساز محصولات تحویلی را با نصب پلاک ویژه حمل توسط پیمانکاران به نمایندگی‌ها تحویل می‌دادند. نمایندگی‌ها نیز بعد از دریافت خودرو از پیمانکار وارد فرآیند تحویل خودرو به مشتری می‌شدند. بخشی از این فرآیند مربوط به شماره‌گذاری خودرو بود. متقاضیانی که پیش‌تر پلاک به نام داشتند و پلاک‌شان فک شده بود موظف بودند با حضور در مراکز شماره‌گذاری اقدام به دریافت پلاک خود کنند. آنها با در دست داشتن پلاک به نمایندگی مراجعه کرده و خودروی خود را تحویل می‌گرفتند. بعد از ابلاغ سیاست جدید، مراکز پلاک از تحویل پلاک‌های فک شده به متقاضیان منع شده‌اند.

این مراکز موظف شده‌اند که پلاک‌ها را به اداره تحویل خودروسازان ارسال کنند اما از آنجا که این سیاست به خودروسازان تحمیل شده و پیش‌تر روال این نبوده است اداره تحویل شرکت‌های خودروساز، ظاهرا ساز و کاری برای ساماندهی پلاک‌های ارسال شده توسط مراکز شماره‌گذاری ندارند.

در این زمینه یکی از مدیران نمایندگی به خبرنگار ما می‌گوید بعد از اجرایی شدن این سیاست شاهد مراجعه متقاضیانی به نمایندگی هستیم که سند خودرو برای آنها صادر و ارسال شده است اما هنوز خودرو را تحویل نگرفته‌اند.

وی ادامه می‌دهد دلیل اصلی این مساله نبود نیروی آموزش‌دیده و همچنین زیرساخت مناسب برای تخصیص پلاک‌های ارسال شده در اداره تحویل شرکت‌های خودروساز است.

این فعال نمایندگی می‌گوید مشکل به اینجا ختم نمی‌شود هنگامی که خودرو بعد از طی مراحل یاد شده در نهایت به نمایندگی می‌رسد و نمایندگی آن را به مشتری تحویل می‌دهد چندی بعد مشتری با برگه خلافی به نمایندگی مراجعه کرده پیگیر دلایل جریمه شدن خودروی خود در روز تحویل است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید خودروهای تازه تحویل جریمه شده باشند می‌گوید این مساله مربوط به پیمانکاران تحویل خودرو است. او ادامه می‌دهد از آنجا که خودروها دارای پلاک شخصی هستند و دیگر برای آنها از پلاک موقت ویژه تحویل به نمایندگی استفاده نمی‌شود، هر گونه نقض قانونی توسط پیمانکاران تحویل، سبب جریمه شدن خودرو می‌شود.

آن‌طور که این مدیر نمایندگی می‌گوید سرعت غیرمجاز، تردد در مسیر اتوبوس‌هایBRT شرکت واحد و ورود به منطقه طرح ترافیک عمده‌ترین دلایل جریمه خودروهای تحویلی است.

این مدیر نمایندگی تاکید می‌کند این جریمه‌ها تبدیل به محل مناقشه میان نمایندگی و مشتریان شده و از آنجا که شرکت‌های خودروساز پرداخت این جریمه‌ها را تقبل نمی‌کنند و نمایندگی نیز به پیمانکاران تحویل دسترسی ندارد به ناچار در صورت اصرار مشتری مجبور است که هزینه خلافی خودرو را از جیب خود پرداخت کند.

  قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری

حال به سراغ بازار خودرو برویم و وضعیت قیمت محصولات حاضر در بازار را بررسی کنیم.

بر اساس اعلام فعالان بازار پراید ۱۳۱ با قیمت ۷۶ میلیون تومان در بازار حضور دارد. همین خودرو با مدل ۱۱۱ نیز قیمتی معادل ۸۳ میلیون تومان دارد.

متقاضیان ساینا نیز می‌توانند با پرداخت ۹۷ میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند. تیبا صندوقدار با قیمت ۸۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و مدل هاچ‌بک این خودرو یعنی تیبا ۲ نیز قیمتی معادل ۹۶ میلیون تومان دارد.

خودروی دو رنگ کوییک R که دارای رینگ نیز هست با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. کوییک تک رنگ هم با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان در بازار موجود است.

حال به سراغ بازار محصولات خانواده پژو می‌رویم. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان قابل خریداری است. ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. پژو ۲۰۶ صندوقدار با ۵ میلیون تومان کمتر نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد.

در شرایطی که ۲۰۷ هاچ‌بک با گیربکس دستی قیمتی معادل ۲۱۵ میلیون تومان دارد همین خودرو با گیربکس اتومات در بازار ۲۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

متقاضیان پژو ۴۰۵ مدل GLX می‌توانند با پرداخت ۱۲۵ میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند.

پژو پارس نیز ۱۵۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

سمند LX و سمند با موتور EF۷ نیز به ترتیب با قیمت‌های ۱۲۶ میلیون و ۱۴۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شوند.

رانا و دنا پلاس نیز با قیمت‌های ۱۲۴ میلیون تومان و ۲۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

سری هم با بازار خودروهای مونتاژی بزنیم. سراتو با قیمت ۵۲۸ میلیون تومان در بازار حضور دارد. فروشندگان ساندرو استپ وی برای خودروی خود قیمت ۳۲۵ میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند و ساندرو نیز ۲۹۸ میلیون تومان قیمت دارد.