۰ نفر

آلبرت بغوزیان:

نوسانات نرخ ارز ، بازار خودرو را بهم ریخت

۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۵
کد خبر: 449048
نوسانات نرخ ارز ، بازار خودرو را بهم ریخت

به گفته یک کارشناس حوزه اقتصاد، افزایش قیمت خودرو و نوسانات بازار آزاد در این حوزه، متاثر از نوسانات نزخ ارز، افزایش بهای تمام شده خودرو برای خودروساز و وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین، البرت بغوزیان، کارشناس حوزه اقتصاد، درباره وضعیت فعلی بازار خودرو و نوساناتی که شاهد آن هستیم، گفت: در حال حاضر به دلایلی، تولید خودرو به یک سوم کاهش پیدا کرده، بنابراین تقاضایی که هر سال برای خودروی داخلی وجود داشت و تقاضایی که برای خودروی خارجی وجود داشت و دیگر وارد نمی شود، همگی متوجه یک سوم قابل عرضه شده است.

او افزود: در نتیجه افزایش قیمت در بازار آزاد و فاصله آن با قیمت مصوب را شاهد هستیم. به همین دلیل حتی انجام فرآیند قرعه کشی برای ثبت نام و پیش فروش خودروها نیز نتوانست بازار را ساماندهی کند. زیرا عملا تولید به یک سوم کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فروش خودرو به وسیله فرآیند قرعه کشی، توزیع شانسی است که فروش خودرو را عادلانه کرده و به این ترتیب خودرو به دست مصرف کننده واقعی می رسد، بیان کرد: اما نباید انتظار داشت که قیمت خودرو با قرعه کشی 30 هزار خودرو، تغییری کند. این عامل به تنهایی مانند قطره ای در یک استخر است.

او ادامه داد: اما با فرض اینکه خودرو قرار است به دست فردی برسد که مصرف کننده حقیقی است نه دلال و فردی که می خواهد خودرو را خریداری کرده و در بازار آزاد به قیمتی بالاتر بفروشد و سود ببرد؛ قرعه کشی بهترین گزینه است. زیرا فرد خودرو را از کارخانه و به قیمت مصوب که تفاوت زیادی با بازار آزاد دارد و دارای صرفه اقتصادی است خریداری می کند. به این ترتیب آسیبی متوجه مصرف کننده واقعی نمی شود.

بغوزیان راهکار سامان دهی به بازار خودرو را، افزایش عرضه از سوی خودروسازان اعلام کرد و گفت: مدت ها بود که خودرو کالای سرمایه ای نبود و مردم برحسب نیازشان خودرو خریداری می کردند. اما در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که مردم اگر بتوانند حتی کوچکترین کالاها مانند تخم مرغ را خریداری کرده و احتکار می کنند.

او با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی کشور که متاثر از برهم خوردن برجام، افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، کاهش صادرات و... است، موجب شده تا قیمت کالاها از جمله خودرو افزایش یابد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بانک مرکزی توانایی کنترل قیمت ارز را دارد. چنانچه سال گذشته نیز به این مسئله ورود کرده و موجب ثبات در این بازار شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد عدم ورود بانک مرکزی به نوسانات نرخ ارز هستیم و اینطور به نظر می رسد که بانک مرکزی اراده ای در این زمینه ندارد. این موجب می شود تا افراد سوداگر به بازار ورود کنند. بازاری که مدت ها تلاش کردیم تا هیجانات آن را کاهش دهیم.

به گفته او، نوسانات نرخ ارز که موجب افزایش قیمت اجزا و قطعات خودرو می شود، در کنار عوامل دیگر که در بخشی از آنها خودروساز نیز مقصر است، موجب گران شدن بهای تمام شده خودرو برای خودروسازان و متعاقب آن افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار می شود.