۰ نفر

هویت نشان تجاری جدید کارمانیا مشخص شد

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۳
کد خبر: 447277
هویت نشان تجاری جدید کارمانیا مشخص شد

شرکت خودروسازی «کارمانیا»، که یکی از صنعت گران بخش خصوصی به حساب می آید، چند وقتی است که دفتر مرکزی خود را تغییر داده و کارکنان این شرکت در ساختمان جدیدی واقع در کیلومتر ۲۱ جاده مخصوص مستقر شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، تغییر نشانی این شرکت سبب شد فرایند استانداردسازی نمایشگاه مرکزی کارمانیا نیز در ساختمان جدید آغاز شود. در این بین نصب یک لوگوی جدید بر سر در این شرکت باعث شد بسیاری به دنبال هویت این نشان تجاری بگردند. روز گذشته ماهیت برند جدید کارمانیا مشخص شد و طی مصاحبه ای با یکی از مدیران این شرکت، اطلاعات جدیدی در خصوص فعالیت های خودروسازی کارمانیا به دست آمد. «علیرضا زرین فکر»، مدیر روابط عمومی و تبلیغات شرکت خودروسازی کارمانیا، در این مصاحبه اختصاصی حاضر شد و شرح مختصری را از فعالیت های جدید این شرکت ارائه نمود.

متن زیر گفت و گوی انجام شده با مدیر روابط عمومی و تبلیغات شرکت کارمانیاست:

در حال حاضر، بر سر در ساختمان جدید خودروسازی کارمانیا نشان تجاری جدیدی نصب شده است. حضور یک برند جدید در کنار نشان تجاری بی وای دی و زیر نام کارمانیا (Karmania) حواشی جدیدی را برای شرکت شما پدید آورده است. آیا این برند شریک تجاری جدید شماست؟

در واقع باید از ابتدا به این اتفاق نگاه کنیم. خودروسازی کارمانیا به عنوان یک فعال بخش خصوصی در چند وقت اخیر با مشکلات ناخواسته زیادی مواجه شده است. اما با این وجود، مدیران این شرکت به دنبال آن بوده اند تا با ساختاری بهتر فعالیت خود را ادامه دهند. ساختمان اداری جدید این شرکت نشان می دهد که کارمانیا به دنبال فعالیت های جدید و ارتقای عملکرد خود است. اختصاص فضای جدید اداری، آغاز جذب نمایندگی های جدید، جذب نیروی انسانی بیش تر و بسیاری از اتفاق های دیگر ثابت می کند که خودروسازی کارمانیا برنامه های جدی دارد. نشان تجاری جدیدی که بر سر در ساختمان نصب شده است، یکی از این اتفاق های تحقق پیدا کرده است. لوگوی مورد نظر که امروز حواشی‌ای را برای ما به همراه داشته است، در واقع نشان تجاری جدید خودروسازی کارمانیا بر روی محصولاتش خواهد بود. با کمی دقت به سبک طراحی این نشان تجاری می بینیم حروف «K» و «ک» که هر دو جزء اول نوشتار نام «Karmania» و «کارمانیا» هستند، با هم ترکیب شده اند و نماد تجاری این خودروسازی را ایجاد نموده اند. همچنین این نماد به سبک یک فِلِش رو به جلو است و خط فکری این شرکت را برای پیشبرد اهداف و پیشرفت های آتی نشان می دهد.

دلیل استفاده از برند اختصاصی برای تولید محصولات کارمانیا چیست؟

قطعاً می دانید که شرایط تحریم از تابستان ۱۳۹۷ شرایط سختی را برای خودروسازان ایجاد کرده است. این فشارها و مشکلات برای خودروسازان بخش خصوصی بیش تر بوده و عملاً تحریم مستقیم صنعت خودرو باعث شده تا چینی ها هم نتوانند به راحتی با شرکای ایرانی خود فعالیت کنند. سیاست امروز خودروسازی کارمانیا این است که با وجود تمام مشکلات، در مسیر تولید خودرو گام بردارد و برای همین، مذاکره های مختلفی را با خودروسازان چینی برگزار نموده است. کارمانیا قصد دارد با همکاری واسطه ای و قراردادهای مهندسی، محصولات مختلف شرکای تجاری خود را در کارخانه خود تولید کند و با تغییراتی که در نظر دارد، این محصولات را با نشان تجاری اختصاصی به بازار عرضه کند. از سویی با این روش قرار است سبد محصولات کارمانیا به مرور زمان تکمیل شود و دیگر لازم نیست برای داشتن خودروهای مختلف در کلاس های فنی، تنها با یک کمپانی و گروه مهندسی چینی همکاری کنیم.

باید در نظر داشته باشیم که این اقدام جدیدی در صنعت خودروی ایران نیست و در چند سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی و دولتی با چنین فرایندی به سمت تغییرات مهندسی محصولات چینی رفته اند و با افزایش داخلی سازی و نصب نشان تجاری خود، توانسته اند تا سبد محصول کاملتری را در بازار ایران داشته باشند.

البته باید به این نکته توجه کنیم که همچنان فشارهای تحریم وجود دارد و در قالب چنین قراردادهایی، فعالیت با شرکای خارجی به راحتی انجام نمی شود و مشکلات مخصوص خود را دارد. اما با این حال سعی داریم فرایند کاری خود را با سرعت و دقت بیش تر پیش ببریم.

با توجه به این توضیحات، شرکای جدید خودروسازی کارمانیا کدام کمپانی های چینی هستند؟

واقعیت تحریم و مشکلات آن را فراموش نکنید. امروز فعالیت خودروسازان با سختی های بسیاری ادامه دارد و هر حرکت اضافه می تواند به طور کلی فعالیت ها را به کام نابودی بکشاند. بنابراین فعلاً قصد نداریم نام شرکای تجاری خود را رسانه ای کنیم. نه تنها که در این میان کارمانیا به دنبال کاهش ریسک همکاری است، بلکه شرکای خارجی ما هم خواسته اند جزییات همکاریشان فعلاً رسانه ای نشود. همچنین با توجه به تجربه های قبلی، نمی خواهیم وعده ای بدهیم که ناگهان به دلیل مسئله ای امکان تحقق آن وجود نداشته باشد. با وجود این که تعدادی از قراردادهای همکاری کارمانیا با شرکای خارجی جدید به صورت واسطه ای منعقد شده است، اما قطعاً زمانی جزییات آن اعلام می شود که قطعات منفصله خودروهای جدید در کارخانه وجود داشته باشد و به عبارت ساده تر، مشکلی برای تحویل خودروها وجود نداشته باشد. تأکید می کنم که رویکرد امروز ما به دلیل کاهش ریسک همکاری در مرحله عقد قرارداد و اخذ مجوزهای قانونی است. قطعاً با حضور خودروهای جدید کارمانیا، ماهیت شرکای چینی ما بر کسی پوشیده نخواهد بود و به هیچ وجه قصد نداریم که از اعلام نام کمپانی های چینی همکار پرهیز نماییم. تنها در شرایط کنونی این حق را برای کارمانیا قائل هستیم که تا زمان از بین رفتن ریسک های حداقلی، با فعالیت چراغ خاموش مسیر کم خطرتری را تا تولید طی کند.

امروز تعهدات کارمانیا به مشتریانی است که خودروهای بی وای دی را پیش خرید کرده اند. آیا شرکای جدید شما در سطح بی وای دی هستند که می خواهید محصولات شان را به تعهدات مشتریان بی وای دی اختصاص دهید؟

قطعاً به این مسئله اشراف داریم که تعهدات مان مربوط به محصولات بی وای دی است. محصولاتی که نشان تجاری معتبری را با خود به همراه داشتند و اکثر مشتریان ما به اعتبار لوگوی بی وای دی و خودروسازی کارمانیا اقدام به پیش خرید محصول از کارمانیا کرده اند. برای همین در مذاکره با برندهای جدید سعی کرده ایم سطح توقع مشتریان را در نظر بگیریم و به سراغ کمپانی هایی برویم که نشان تجاری و محصولات شان از اعتبار کافی برخوردار باشند. به زودی با اعلام جزییات این فعالیت ها در شرایط مساعد، مشتریان ما خواهند دید که شرکای تجاری کارمانیا از گروه های صنعتی مطرح چین انتخاب شده اند.

در حال حاضر، کارمانیا مشتریانی ناراضی دارد که خودروهای بی وای دی F3 دنده ای، بی وای دی S6 و بی وای دی S7 را ثبت نام کرده اند. بخش قابل توجهی از این مشتریان شاکی هم مربوط به تعهدات S7 هستند و بدیهی است که برای انتخاب این کراس اوور، دلایلی را براساس ویژگی های بی وای دی S7 داشته اند. آیا محصولات جدید شما در سطحی هستند که توقع مشتریان را برآورده کنند؟

بی وای دی S7 یک کراس اوور لوکس چینی است که امکانات چشمگیر، سطح ایمنی بالا، کیفیت مناسب، ابعاد بزرگ، امکانات و فناوری به روز در این خودرو جزء معیارهایی بوده که مشتریان این دسته از خودروها به سراغ S7 آمده اند. امروز محصولی که کارمانیا برای جایگزینی با بی وای دی S7 در نظر گرفته است، در همان کلاس فنی و ابعادی قرار دارد. در بحث فنی، امکانات، ایمنی، کیفیت و… کراس اوور جدید کارمانیا می تواند به راحتی توقع مشتریان بی وای دی S7 را برآورده کند. در خودروی مورد نظر ما برای تولید، پیشرانه قوی با فناوری روز وجود دارد. کیفیت متریال در سطح خوبی است و امکانات ایمنی و رفاهی مدرنی در آن دیده می شود. در چند وقت اخیر هم سعی کرده ایم که در وب سایت، اینستاگرام و سایر صفحات مجازی کارمانیا به معرفی برخی امکانات به روز خودروها بپردازیم و مشتریان خود را با این فناوری ها آشنا کنیم. این رویکرد با هدف معرفی امکانات محصولات جدید خودروسازی کارمانیا پیش گرفته شده و با نگاهی به آپشن های معرفی شده توسط شرکت، کاملاً واضح است که خودرویی به روز در کارخانه کارمانیا تولید خواهد شد.

مشتریان ناراضی کارمانیا مدت هاست منتظر ایفای تعهدات از سوی شرکت هستند. در چند ماه اخیر هم بارها نارضایتی و گلایه خود را به شکل های مختلف نشان داده اند. بسیاری از مشتریان شما می گویند که در دوره ای پیش از نوسان ها و رخدادهای اقتصادی و سیاسی اقدام به پیش خرید خودرو کرده بودند. حال این پرسش پیش می آید که برنامه شما برای قیمت گذاری محصولات جدیدتان چیست؟

قاعدتاً با توجه به تعهدات باقی مانده، ابتدا تولید محصولات جدید در کارخانه کارمانیا به مشتریان بی وای دی تعلق می گیرد و قیمت خودروهای جدید کارمانیا براساس قوانین و ضوابط وزارت صمت و سازمان حمایت به مشتریان ثبت نامی اعلام می شود و اختلاف قیمت قابل توجهی میان ارزش گذاری محصولات جدید کارمانیا برای مشتریان قدیمی و ثبت نامی جدید وجود خواهد داشت. بدیهی است زمانی که تمام تعهدات کنونی کارمانیا با محصولات جدید برای مشتریان قدیمی مشخص و شفاف شد عرضه خودروها به مشتریان ثبت نامی جدید نیز آغاز خواهد شد و آن موقع براساس قوانین و ضوابط، محصولات مان را با توجه به شرایط روز و مستندات موجود قیمت گذاری خواهیم کرد.

با توجه به برنامه هایی که اعلام کردید، کارمانیا همکاری های جدیدی را با کمپانی های چینی آغاز خواهد کرد، اما می بینیم که همچنان نشان تجاری بی وای دی بر سر در شرکت نصب است. آیا فعالیت با بی وای دی ادامه خواهد داشت؟

براساس تمام مستندات موجود همچنان خودروسازی کارمانیا نماینده رسمی کلیه محصولات برقی و بنزینی بی وای دی در ایران است و این خودروساز چینی خود را شریک تجاری کارمانیا اعلام می کند. اما به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، فعلاً بی وای دی نیز مانند بسیاری از خودروسازان چینی و کره ای و اروپایی، امکان همکاری مستقیم برای تولید محصولات جدید را با شرکت مان ندارد. با این حال، همچنان قرارداد همکاری و مشارکت میان بی وای دی و کارمانیا برقرار است و در دوران تحریم هم لوازم یدکی محصولات بی وای دی به دست کارمانیا رسیده است. با توجه به این که طرف چینی در بحث خدمات پس از فروش ملزم به ایفای تعهدات جهانی خود است، بالاخره شاهد بودیم که با تمام مشکلاتی از قبیل جا به جایی ارز و ارسال قطعه، بی وای دی لوازم یدکی محصولاتش را به ایران ارسال کرد. از سویی، به دلیل قوانین حاکم بر کشور، که مطابق با قواعد جهانی تنظیم شده است، در هر شرایطی کارمانیا و بی وای دی موظف هستند خدمات پس از فروش خودروهای عرضه شده شان را در ایران طبق ضوابط حفظ کنند.