۰ نفر

جزئیات آمار تولید خودروسازان در سال98

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳
کد خبر: 445420
جزئیات آمار تولید خودروسازان در سال98

به دلایلی نامشخص، مدت ها است که وزارت صمت و انجمن خودروسازان سعی دارند تا آمار تولید خودرو توسط رسانه ها منتشر نشود و برای همین دسترسی خبرنگاران را به این اطلاعات محدود کرده اند. با این حال به تازگی یکی از منابع خبری، جزئیات آمار تولید خودروسازان در سال ۱۳۹۸ را در اختیار این رسانه قرار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار؛ در بخش خودروهای سواری شاهد هستیم که خودروسازان ۷۵۹ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودرو را در سال گذشته تولید کرده اند. بر اساس گزارش رسمی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت)، این تیراژ تولید نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴٫۹ درصد کاهش داشته است. بیشترین افت تولید در بخش خصوصی دیده شده که بیشتر مشغول به تولید اندک محصولات چینی بوده اند. در میان خودروسازان خصوصی شاهد هستیم که شرکت مدیران خودرو بیشترین آمار تولید را به خود اختصاص داده است. اما نکته بسیار جالب این است که مدیران خودرو در عرضه محصولات جدید موفق ظاهر نشده و خودرویی مانند ام وی ام X55 را با تیراژ ۲۱۵ دستگاه تولید کرده است. همچنین چری آریزو ۶ در سال ۱۳۹۸ تنها به تعداد ۶۰۰ دستگاه در این شرکت مونتاژ شده و همین مسئله نشان می دهد که در شرایط تحریم، مدیران خودرو هم مشکلاتی را در بحث تامین قطعات و همین عرضه محصول دارد. در حال حاضر مدیران خودرو، دیار خودرو و بایک ایرانیان جز خودروسازان بخش خصوصی هستند که در شرایط فعلی، نتوانسته اند تا تمام محصولات تولیدی در سال ۹۸ خود را به بازار عرضه کنند و به عبارتی تولیدی بیشتر از تقاضای آنی داشته اند.

بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی هم مانند کارمانیا، بایک ایرانیان، دیار خودرو، سیف خودرو، آذویکو، ریگان خودرو، خودروسازان راین و عظیم خودرو در سال گذشته وضعیت مساعدی را نداشته اند و با افت تولید شدید مواجه شده اند. شرکت هایی مانند کرمان موتور، مدیران خودرو، بهمن موتور و خودروسازان بم هم با وجود تولید بیشتر از رقبا، آنچنان خوب و قوی عمل نکرده اند.

با توجه به این گزارش رسمی، پس از سال ها گروه خودروسازی سایپا توانسته تا در تجمیع تولید شرکت های زیرمجموعه خود (کارخانه های سایپا، پارس خودرو، بن رو و سایپا سیتروئن)، عملکرد بهتری نسبت به گروه صنعتی ایران خودرو داشته باشد و در جایگاه پرتیراژترین خودروساز سال ۱۳۹۸ قرار بگیرد.

oHOKwcumEKES

S42mlEm5hDEU