۰ نفر

رنو تندر 90 یا پژو پارس؟ کدام سدان خانوادگی بهتر است؟

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۴
کد خبر: 440762
رنو تندر 90 یا پژو پارس؟ کدام سدان خانوادگی بهتر است؟

سدان‌های خانوادگی همیشه یکی از پرفروش‌ترین خودروها در ایران بوده‌اند و ایران خودرو سابقه طولانی در عرضه این محصولات دارد. با توجه به قیمت روز خودرو و افزایش شدید نرخ‌ها، امروزه مشتریان با دقت بیشتری نسبت به خرید خودروها اقدام می‌کنند سعی دارند تا دید خود را از کوتاه مدت به بلندمدت تغییر دهند. در ادامه بررسی دو مورد از بهترین سدان‌های بازار را خواهیم خواند که از نخستین گزینه‌های خرید مشتریان ایرانی به شمار می‌روند. یکی از این سدان‌ها تولید ایران خودرو و دیگری تولید پارس خودرو است و رقابت شدیدی را در بازار تجربه می‌کنند. این مطلب توسط تیم خودروبانک آماده شده است.

تندر 90 اقتصادی

تندر 90 یا رنو لوگان، یکی از محصولات اقتصادی رنو است که با هدف فروش گسترده در بازار کشورهای در حال توسعه طراحی و ساخته شد. این خودرو طراحی بسیار ساده‌ای دارد و در حال حاضر و با توجه به قیمت روز خودرو، پرداخت مبالغی هنگفت برای آن چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد اما در سال‌های ابتدایی به دلیل کیفیت مونتاژ قابل قبول و سواری نرم و آرام، علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود کشاند. این سدان از میانه دهه هشتاد تا اواخر دهه نود خورشیدی، توسط ایران خودرو و پارس خودرو در ایران مونتاژ می‌گردید.

خخ

به گزارش تیم خودروبانک، تندر 90 در ایران در سه نسخه پایه، نیمه فول و تمام فول مونتاژ می‌گردید که به ترتیب E0، E1 و E2 نام دارند. تولید نسخه‌های پایه و نیمه فول از اوایل دهه نود شمسی و با سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد متوقف شد و تنها تولید نسخه فول تندر 90 ادامه یافت. این خودرو به امکاناتی همچون شیشه‌بالابر برقی هر چهاردر، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، ایربگ راننده و سرنشین، قفل مرکزی با کنترل از راه دور، کامپیوتر سفری، ترمز ABS ، فرمان هیدرولیک و قفل کن شیشه‌های عقب مجهز بود که دو تیپ دیگر از آن‌ها محروم بودند. لازم به ذکر است که نمونه‌های تولید پارس خودرو در بازار، از شهرت بیشتری نسبت به نمونه‌های تولیدی ایران خودرو برخوردارند.

پژو پارس با پرستیژ

در سوی دیگر این رقابت خودرو پژو پارس قرار دارد که به عنوان فیس‌لیفتی موفق از پژو 405 شناخته می‌شود. پژو پارس یکی از موفق‌ترین محصولات ایران خودرو است و از سال 1379 تاکنون، همواره یکی از حاضرین در لیست قیمت روز خودرو بوده است. تغییرات ظاهری همانند چراغ‌های جدید، بدنه‌ای شبیه به پژو 406 و طرح متفاوت قالپاق‌ها سبب شد تا استقبال خوبی از این سدان ایران خودرو در بازار صورت بگیرد.. پژو پارس در طی این سال‌ها با چندین مدل به بازار عرضه شد که از جمله آنها می‌توان به پارس LX، پارس سال و پارس ELX اشاره کرد.

خخخ

بنابر گزارش تیم خودروبانک، پژو پارس از نظر امکانات رفاهی نسبت به تندر 90 گزینه‌ای کامل‌تر محسوب می‌شود و با توجه به افزایش قیمت روز خودرو، خرید آن جذابیت بیشتری برای مشتریان دارد. همچنین نمونه‌های جدید این محصول که توسط ایران خودرو به تولید رسیده‌اند، دارای داشبوردی دو رنگ با طراحی جدیدتر هستند که جذابیت بیشتری برای مشتریان دارد.

بررسی پیشرانه‌ها

اکثر نمونه‌های موجود از پژو پارس در ایران از نوع پژو پارس سال هستند که از پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1761 سی‌سی بهره می‌برد که حداکثر توان آن 100 اسب‌بخار است و تفاوتی از این نظر با پژو 405 ندارد. به سبب حداکثر گشتاور تولیدی این موتور که حدود 153 نیوتن‌متر است و وزن کم بدنه، پژو پارس شتاب قابل قبولی در مقایسه با دیگر رقبای خود دارد.

در طرف مقابل تندر 90 یکی از کم‌استهلاک‌ترین موتورهای بازار را دارد که موجب شده تا با وجود افزایش قیمت روز خودرو، این محصول همچنان طرفداران خود را داشته باشد. رنو تندر 90 از پیشرانه معروف K4M بهره می‌گیرد که این پیشرانه با حجم دقیق 1598 سی‌سی توانایی تولید 105 اسب‌بخار و گشتاور 148 نیوتون متری را دارد.

تجربه رانندگی

پژو پارس ایران خودرو به واسطه وزن بیشتر خود نسبت به پژو 405، چسبندگی مناسبی در سرعت‌های بالا دارد و به خوبی می‌توانید با این خودرو شتاب‌گیری کنید. در سوی مقابل تندر 90 به اندازه پژو پارس ماجراجو نیست اما حرف‌هایی برای گفتن دارد. به گزارش خودروبانک، پیشرانه تندر 90 در دورهای پایین بسیار کم صدا است که این مساله برای رانندگی‌های طولانی مدت در ترافیک، نکته قابل توجهی به شمار می‌رود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به روند صعودی قیمت روز خودرو در بازار، هر دو محصول ایران خودرو یعنی پژو پارس و تندر 90 قیمت‌هایی گزاف پیدا کرده‌اند و برای خرید آن‌ها بایستی مبالغ بیشتری را هزینه کنید. با این وجود به دلیل تداوم تولید پژو پارس و حضور طولانی‌تر این خودرو در بازار، این محصول از قیمت کمتری برخوردار است و علاوه برآن، نمونه‌های بیشتری از پژو پارس در بازار یافت می‌شوند و در کل این خودرو از ارزش خرید بیشتری در زمان حال برخوردار است.