۰ نفر

مدیرعامل ایران خودرو:

مبنای قیمت‌گذاری خودرو درست نیست/ محصول جدید ایران خودرو بهمن ماه عرضه می‌شود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۲۰
کد خبر: 440035
مبنای قیمت‌گذاری خودرو درست نیست/ محصول جدید ایران خودرو بهمن ماه عرضه می‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو راهکارهای برون رفت از مشکلات صنعت خودرو را خرید ارزان، اصلاح روش های مدیریتی، اصلاح ساختار مالی و سهامداری دانست و گفت: برگزاری نظام و نهضت ساخت داخل در سال گذشته نشان داد که خودروساز می تواند قطعه را با سطح کیفیت جهانی با قیمت کم تر تامین کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرشاد مقیمی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: با همکاری تمامی همکاران مجموعه ایران خودرو و زنجیره تامین آهنگ تولید از آبان ماه سال گذشته روند روبه رشدی داشته است. در اردیبهشت ماه و تا امروز تعداد 43269 دستگاه خودرو تولید کرده ایم، این درحالی است که در اردیبهشت سال گذشته عدد تولید 34 هزار دستگاه بوده است. در مجموع از ابتدای سال تاکنون نیز 58273 دستگاه خودرو به تولید رسانده ایم، در صورتی که سال کاری امسال به دلیل کرونا با یک هته تاخیر آغاز شده است. 

وی تاکید کرد: شرایط تولید خودرو در کشور را با توجه به چالش های ناشی از کرونا در کشور و در سطح جهان، در شرایط خوبی قرار دارد. 

فرمول شورای رقابت

مقیمی ضمن قدراتی از ارکان و نهادهای مرتبط با قیمت گذاری که همه به دنبال برقراری آرامش در بازار هستند گفت: مبنای قیمتی فرمول شورای رقابت مبنای شرایط سال 90 است در صورتی که خودروها برمبنای شرایط استانداردی، زیست محیطی و ایمنی این سال تولید نمی شود. در سال 90 الزام برای موتورهای تولیدی استانداردهای یورو 2 بوده در صورتی که درحال حاضر موتورها براساس یورو 4 تولید می شود و آمادگی برای تولید یورو 5 نیز وجود دارد. استانداردهای خودرویی در این سال 55 مورد بوده در صورتی که الزام فعلی اعمال استانداردهای 85 گانه است. 

وی تصریح کرد: باید مشکلات موجود در صنعت خودرو را از جنبه های مختلف ارزیابی کنیم. عوامل مختلف درونی و بیرونی در عملکرد خودروسازان موثر است. عوامل تاثیرگذار در مشکلات صنعت خودرو باید مورد ارزیابی قرار گرفته و برای برون رفت از آن راهکار تعریف شود. ابتدا باید عوامل بیرونی مورد ارزیابی قرار گرفته و شورای رقابت و سایر دستگاه ها مشکلات را بررسی و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

کاهش هزینه تولید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که همه هزینه ها را نباید به گردن مردم بیندازیم گفت: ما به دنبال کاهش هزینه ها در عوامل درونی هستیم. در سال گذشته تعداد 412 هزار دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه شده است، بیشترین تیراژ برای یک محصول 150 هزار دستگاه بوده که این عدد در هیچ جای دنیا تولید اقتصادی به حساب نمی آید. خودروساز باید تیراژ را افزایش داده و محصولات مشترک تولید کند. در تمام دنیا تعداد زیاد محصول براساس تعداد محدود پلتفرم تولید می شود. 

وی تصریح کرد: مسایل و مشکلات خودروسازی را باید در عوامل بیرونی و درونی جستجو کنیم. 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مهم ترین مسیر دستیابی به موضوع خرید ارزان را افزایش تیراژ تولید دانست و گفت: نباید به زنجیره پایین دست فشار بیاوریم، وقتی تیراژ افزایش یابد قیمت تمام شده سازنده نیز کاهش می یابد. افزایش بهره وری و بالا بردن تکنولوژی در خرید ارزان موثر خواهد بود. 

مقیمی ادامه داد: سرمایه گذاری ها را به سمتی هدفمند هدایت می کنیم و با استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان پروژه های ساخت داخل را جلو می بریم تا خرید ارزانی داشته باشیم و خوشبختانه توفیقات بسیار خوبی را کسب کرده ایم.  

پروژه های ساخت داخل

وی تعداد پروژه های ساخت داخل را 45 مورد شامل 85 قطعه اعلام کرد و گفت: درحال حاضر 37 قطعه به تولید انبوه رسیده که این قطعات قبلا وارد می شده است و به طور متوسط 20 درصد در قیمت تمام شده و قیمت خرید کاهش ایجاد کرده است. پروژه های دیگری را نیز به حوزه های دیگر از جمله صنایع دفاع که به فرمان رهبری در این میدان حضور یافته سپرده ایم که بخشی از این را برعهده داده گرفته است. 

مقیمی بخش اصلی وابستگی صنعت خودرو را در حوزه الکتریکال عنوان کرد و گفت: امروز در درنیا 40 درصد بهای تمام شده یک خودرو به این حوزه برمی گردد. پروژه های متعددی تعریف کرده ایم و با حمایت معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری به  زودی پلتفرم الکتریکال خودرو را در گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی خواهیم کرد که دست کم 30 تا 40 میلیون دلار صرفه جویی سالانه ایجاد خواهد کرد.  

خروج خودرو بدون پلاک ممنوع

وی درباره دپوی خودروهای بدون پلاک گفت: هیچ خودرویی حق خارج شدن از نمایندگی و یا خودروساز بدون پلاک را ندارد. خودروهایی که در نمایندگی تحویل مشتری می شود قطعا دارای پلاک است اما ممکن است به خواست مشتری روی آن نصب نشود. مشخصات فردی صاحب خودرو مشخص است، ممکن است مشتری مصرف کننده نباشد و ترجیح دهد خودرو پلاک نداشته باشد. 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: قطعا حق با مردم است اما هیچ اقدامی نبوده که ما بتوانیم و انجام نداده باشیم، درحال حاضر تمامی مکانیزم های فروش محصول را متوقف کرده ایم و صرفا مسیر فروش اینترنتی اجرا می شود. اگر جایی مردم احساس می کنند در نمایندگی ها فضایی باز شده و امکان سواستفاده به وجود آمده حتما آن را گزارش کنند. اگر این موضوع محرز شود با نمایندگان با قاطعیت برخورد خواهیم کرد. 

وی افزود: نظارت بر شبکه نمایندگی های ایران خودرو از گذشته وجود داشته اما با تاکید سرپرست محترم وزارت صمت، با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. 

عرضه محصولات جدید

مقیمی از عرضه محصول جدید K132 در بهمن امسال خبر داد و گفت: کراس اووری را در خردادماه رونمایی خواهیم کرد که در اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد. 

وی با اشاره توقف پروژه پژو 301 تصریح کرد: هیچ محصولی از ایران خودرو بدون نام و نشان این شرکت تولید نخواهد شد. شرکت های خارجی باید بدانند که نمی توانند هر وقت که بخواهند با ترک بازار کشور صنعت خودرو را با چالش روبرو کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه از اتمام مراحل طراحی مفهومی موتور کم مصرف خبر داد و گفت: از نمونه تولید شده آن به زودی رونمایی خواهیم کرد و ساخت آن را به بخش خصوصی خواهیم سپرد. 

وی از تولید انبوه گیربکس شش سرعته خبر داد و گفت: امسال تعداد 10 هزار سمند، رانا و دنا را مجهز به این گیربکس تحویل مشتریان خواهیم داد. گیربکس نیمه اتوماتیک AMT را که حاصل دسترنج مهندسان ایرانی است و بومی سازی شده نیز به زودی تولید و روی محصولات نصب خواهد شد. 

مقیمی با بیان این که هر گاه به توان داخلی اعتماد کرده ایم پاسخ مناسبی هم گرفته ایم گفت: این موضوع به ویژه در صنعت خودرو نتایج مثبت و سازنده ای داشته است.